:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Geheimen van het museum

Televisieprogramma ‘Geheimen van het museum’ keert terug, ditmaal vanuit het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen! Met exclusieve toegang tot een collectie die zich uitstrekt van oude meesterwerken tot moderne iconen onthult de serie een wereld vol verborgen verhalen. In de hoofdrol: de gepassioneerde medewerkers, die met toewijding en liefde voor het vak de geheime en verrassende kanten van hun werk én de kunst onthullen. ‘Geheimen van het museum’ is een ontdekkingsreis die je kijk op het museum voorgoed verandert. Te zien vanaf donderdag 29 mei, 20.30 uur op NPO 2.

Aflevering 1

Is de lijst van Salvador Dalí's Couple aux têtes plein des nuages te restaureren zonder het doek te beschadigen? Deze restauratie geeft een inkijkje in de collectie surrealistische kunstwerken, waar Museum Boijmans Van Beuningen (inter)nationaal bekend om staat. Het werk Infinity Mirror Room – Phalli’s Field (Floor Show) van de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama verdient een schoonmaakbeurt nadat duizenden bezoekers er doorheen zijn gelopen. Ook worden de rode stippen onderzocht. Ewerdt Hilgemann’s Imploded Column – een schenking – krijgt een prachtige plaats: museummedewerkers plaatsen deze sculptuur op het dak van het Depot. En een van de reusachtige vitrines in het atrium wordt opnieuw ingericht met hulp van alpinisten.

Eén van de lijsten van Dalí's Couple aux têtes plein des nuages is samen met het terracottabeeldje van Andries de Nole te zien in aterlier A2.03 op de tweede verdieping van het Depot. Bertjan Pot's Downstairs is te zien in het Atrium. Hilgemann's Imploded Column is te zien op het dak van het Depot.

Aflevering 2

Technologie en kunstmatige intelligentie kunnen ook een rol spelen bij het conserveren van kunst. Dit gebeurt als conservator Ruben een terracotta beeldje uit de zestiende eeuw wil voorzien van zijn ontbrekende hoofd. We volgen een bezoek van collega’s aan de topstukkententoonstelling van Italiaanse tekeningen van Museum Boijmans Van Beuningen in Parijs. Werken op papier kunnen met verloop van tijd steeds poreuzer worden of verkleuren. Hoe zorgen museummedewerkers ervoor dat zulk kwetsbaar materiaal veilig wordt vervoerd? Een andere uitdaging: de opslag van het omvangrijke when the body says yes van melanie bonajo, dat vorig jaar tijdelijk te zien was in het ‘oude’ museumgebouw dat voor renovatie gesloten is. Conservator Peter onderzoekt de geschiedenis van naamgever Frans Boijmans. Waar kwam zijn geld vandaan?

Aflevering 3

De schrik is groot als museummedewerkers vreemde druipers aantreffen op Vincent van Goghs De populierenlaan bij Nuenen. Kan dit worden opgelost tijdens de restauratie? Het herstellen van Natura Morta van Piero Gilardi brengt weer hele andere uitdagingen met zich mee. Het schuimplastic waarvan dit werk is gemaakt, verkruimelt bijna onder de vingers van de restauratoren die zich er over ontfermen. Registar Margreet reist mee naar het buitenland met een groot schilderij van kunstenaar Georg Baselitz; de Italiaanse tekeningen komen juist net terug vanuit Parijs. Conservator Rosie onderzoekt voor de Depot tentoonstelling Secrets of Italian drawings of het museum een tekening van Marietta Tintoretto in de collectie heeft; een unicum, want er zijn weinig tekeningen bekend van vrouwelijke kunstenaars uit de Renaissance.

Vincent van Gogh's De populierenlaan bij Nuenen is te zien in atelier A2.02 op de tweede verdieping van het Depot. 

Aflevering 4

In april werd Huilend Glas geopend in het Depot, een tentoonstelling volledig gewijd aan het materiaal glas. Glas kan ziek worden, conservator Nora en restaurator Mandy doen onderzoek naar de oorzaken. Een nieuwe aanwinst, een enorme collage-tekening van Susanna Inglada, wordt  gefotografeerd, directeur Ina komt een kijkje nemen. En in het Depot vindt een wel heel bijzondere bruiloft plaats: kunstenaar Alicia Framis trouwt met Ailex, een hologram gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Zal hij het jawoord geven? Voor een reizende tentoonstelling met prenten van Jheronimus Bosch en Pieter Bruegel moeten de werken worden gewassen, een uitdagende klus voor restaurator Sophie.

De tentoonstelling Huilend Glas is te zien in Galerie I op de derde verdieping van het Depot. 

Pieter Bruegel, Een van de zeven deugden: Temperantia (Matigheid) (1560). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Pieter Bruegel, Een van de zeven deugden: Temperantia (Matigheid) (1560). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Susanna Inglada, The City (2023). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Aankoop met steun van Mondriaanfonds / Fotografie: Studio Tromp
Susanna Inglada, The City (2023). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Aankoop met steun van Mondriaanfonds / Fotografie: Studio Tromp

Aflevering 5

Voor conservator Amira is The stories we tell haar eerste tentoonstelling bij Museum Boijmans Van Beuningen. We volgen haar in de totstandkoming van deze expositie op de vijfde etage in het Depot. Maar eerst moeten de Lievelingen van zaal worden gehaald. Daarnaast doet conservator Alexandra een ontdekking over de herkomst van Van Goghs Stilleven met aardappels aan de hand van een aardewerken steelpan. Het werk Diana en Callisto van de Rotterdamse kunstenaar Adriaen van der Werff wordt gerestaureerd. Restaurator Rika vindt kleine beschadigingen op wel heel vreemde plekken. 

Susanna Inglada's The City is te zien in de tentoonstelling The stories we tell, welke te zien is in Galerie III, op de vijfde verdieping van het Depot. 

Vincent van Gogh, Stilleven met aardappels (1886). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Vincent van Gogh, Stilleven met aardappels (1886). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Anne Wenzel, House of Fools (Witte) (2024). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Aankoop met steun van @Boijmans / Fotografie: Denzel Feurich
Anne Wenzel, House of Fools (Witte) (2024). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Aankoop met steun van @Boijmans / Fotografie: Denzel Feurich
Adriaen van der Werff, Diana en Calisto (1704). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.
Adriaen van der Werff, Diana en Calisto (1704). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.