:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Compositiestudie voor 'De Heilige Drie-eenheid in het paradijs met heiligen en engelen'

Compositiestudie voor 'De Heilige Drie-eenheid in het paradijs met heiligen en engelen'

Alessandro Maganza (in circa 1600-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Compositiestudie voor 'De Heilige Drie-eenheid in het paradijs met heiligen en engelen'
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 210 mm
Breedte 259 mm
Makers Tekenaar: Alessandro Maganza
Vroegere toeschrijving: El Greco
Inventarisnummer S 21 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Watermerk Staande engel in een cirkel bekroond door een drieblad (50 x 42 mm, nabij het midden, op P5 van 8P, vH, bijgesneden folio), sterk gelijkend op het watermerk in een andere Maganza tekening in Rotterdam (inv. S 19) en die in Piccard Online AT3800-PO-21415 (Trento 1590). [zie afb.]
Inscripties 'greco' (op de verwijderde montuur, r.o., potlood), '186' (idem, idem, l.o., potlood), '16' (idem, m.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde montuur)
Herkomst Sir Archibald Alison (1792-1867), Glasgow (in een album); kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence (uit het album, waarschijnlijk door hem gedemonteerd); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (toegeschreven aan El Greco); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, pp. 27, 292 onder nr. A 1754 en A 1757 (mid 17th-c.); Wethey 1962, p. 153 (Venetiaans maniërist); Byam Shaw 1976, onder nr. 840; Byam Shaw 1983, onder nr. 252; Parijs 1996, onder nr. 61; Matarrese 2002, pp. 51, 67, 80, fig. 6; Boschini/De Boer 2008, pp. 165-166, fig. 18
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Vicenza > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Alessandro Maganza, 'De hemelvaart van Christus', ca. 1600-1610, olieverf op doek, 79,5 x 98 cm, privécollectie. Foto Artnet

Deze tekening maakt met nog zeven andere compositiestudies door Alessandro Maganza deel uit van een groep van dertien bladen die in 1935 met de Collectie Koenigs naar Rotterdam kwam (S 18-30). Indertijd werden alle bladen aan El Greco (1541‑1614) toegeschreven, maar inmiddels worden de meeste als werken van Maganza beschouwd. Ze bezitten dezelfde stilistische kenmerken en een aantal kan aan schilderijen van diens hand worden gerelateerd (zie de beschrijving van S 20). In het geval van twee tekeningen (S 22, S 24) stelden Tietze/Tietze‑Conrat (1944) als eerste een toeschrijving aan Maganza voor, al bleven zij sceptisch omdat ze deze niet aan bestaande schilderijen van zijn hand konden relateren.[1] Nadat Byam Shaw (1976, 1983) de toeschrijving impliciet had geaccepteerd door terloops aan de Rotterdamse groep tekeningen te refereren, werden de bladen in relatie tot Maganza's geschilderde oeuvre bestudeerd. Dit oeuvre bestaat overwegend uit grote religieuze schilderijen voor kerken in Maganza's geboorteplaats Vicenza en kerken in omringende dorpen die relatief onbekend zijn gebleven of zelfs verloren zijn gegaan en waaraan met succes nu enkele tekeningen zijn gerelateerd, waaronder ook deze compositiestudie.[2]

Deze tekening stond in de inventaris van de Collectie Koenigs omschreven als 'De heilige drie-eenheid in de heerlijkheid'.[3] Pas onlangs dook het eraan gerelateerde schilderij, dat eigenlijk relatief klein is, in de kunsthandel op (afb.).[4] Het werk komt overeen met de beschrijving van het 'quadro sopra il banco, nella facciata, contiene il Paradiso, con il Padre, il Figlio, e lo Spirito Santo, e molti Santi, é opera di Alessandro Maganza' (schilderij boven de bank, aan de voorgevel, bevat het paradijs met de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en vele heiligen en is het werk van Alessandro Maganza) in de sacristie van de missionarissen van de Duomo (Santa Maria Annunziata), dat Boschini in zijn gids over de bezienswaardigheden in Vicenza (1676) vermeldde en De Boer (2008) aan het Rotterdamse blad relateerde.[5]

Deze tekening is de compositiestudie voor het genoemde schilderij. De algehele opzet en belangrijkste figuren - de zwevende Christus en God de Vader die op een wolk zit - werden met enkele kleine wijzigingen overgenomen, maar verder werd de compositie sterk aangepast en uitgebreid met links onder een man die een kruis draagt en bovenin een engel met een banier.[6] Het blad werd net als een andere compositiestudie in deze groep (S 20) tweemaal dubbelgevouwen om verzonden te kunnen worden en kan dus als een vidimus hebben gediend die ter goedkeuring naar de opdrachtgever werd gestuurd.[7] Deze tekening is typisch voor Maganza, die zijn figuren in wervelende lijnen neerzette en zich meer richtte op hun bewegingen en onderlinge wisselwerking dan op de details. Vergeleken met Maganza’s tekenkunst, die van een virtuoze stijl en werkwijze getuigt, zijn diens schilderijen tamelijk saai. Het doek dat aan deze tekening gerelateerd is, vormt daarop een zeldzame uitzondering.

Noten

[1] Tietze/Tietze‑Conrat 1944 meenden dat de meeste tekeningen (omschreven als 'het anonieme bezinksel van de gouden eeuw van de Venetiaanse schilderkunst') uit het midden van de zeventiende eeuw dateerden; zie ook de beschrijving van inv. S 20.

[2] Vooral Meijer 1984a, Aikema/Meijer 1985 (pp. 70‑73), Matarrese 2002, Boschini/De Boer 2008 en Meijer 2017 (pp. 253‑278).

[3] Koenigs' getypte inventarislijst.

[4] Veiling, Wenen (Dorotheum) 18.12.2019, lot 78 (olieverf op doek, 79,5 x 98 cm). Brandolese (ca. 1800‑1802) was de laatste die vermeldde dat het schilderij in de kerk hing. Het doek moet hierna zijn verkocht of gestolen; Boschini/De Boer 2008, p. 165.

[5] Boschini 1676, p. 4; Boschini/De Boer 2008, pp. 165‑166, nr. 23. Een andere tekening met ditzelfde thema, geveild in Londen (Sotheby's) 08-07-1998, lot 181 en opgemerkt door De Boer (p. 166, afb. 19), toont een andere compositie dan de Rotterdamse tekening en het schilderij, maar kan een alternatief idee zijn geweest dat niet is uitgevoerd.

[6] De schetsmatige figuur van Christus werd ten onrechte door Matarrese (2002), die het schilderij niet kende, aangezien voor de Maagd Maria.

[7] De verticale vouw is duidelijk te zien op de achterkant van de tekening, enigszins beduimeld en daardoor verkleurd. De linkerhelft van de horizontale vouw is ook verkleurd, wat erop wijst dat de tekening tweemaal naar binnen is gevouwen, waarmee de omvang werd terugbracht tot zo'n 105 x 130 cm. Een compositietekening van Maganza in de Fondation Custodia (inv. 4193) werd zelfs viermaal dubbelgevouwen, wat de omvang van het studieblad (305 x 206 mm) terugbracht tot ongeveer 152 x 52 mm of 76 x 51 mm; Byam Shaw 1983, nr. 253, pl. 300 en 301. Twee tekeningen in de Morgan Library & Museum in New York (inv. 1993.153 en 1993.154) hebben dezelfde vouwlijnen (John Marciari, onder verwijzing naar mijn presentatie over Maganza's Rotterdamse tekeningen tijdens de virtuele Boijmans‑Getty expert meeting op 09-09-2020, waarmee hij mijn vidimus-hypothese bevestigde).

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Alessandro Maganza

Vicenza 1556 - Vicenza 1632

Bekijk het volledige profiel