:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het martelaarschap van de Heilige Andreas

Het martelaarschap van de Heilige Andreas

Anoniem (in circa 1520)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het martelaarschap van de Heilige Andreas
Materiaal en techniek Pen en penseel in grijze inkt, wit gehoogd, op grijsblauw geprepareerd papier, gedoubleerd, kaderlijnen in potlood (linker- en onderzijde)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 305 mm
Breedte 323 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Naar: Jan de Beer
Inventarisnummer N 161 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 14?P)
Conditie oude reparaties op de verso
Inscripties 'd.~Mantegna' (verso, linksboven, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur ANM XI, 1934, p. 24, onder nr. 8; ENP XI, 1974, p. 18, onder nr. 8; Ewing 1978, p. 333; Antwerpen/Maastricht 2005, p. 110, onder nr. 38; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening is vermoedelijk een kopie naar een rond blad met deze voorstelling in Dresden.1 De toeschrijving van die tekening aan Jan de Beer, door Friedländer voorgesteld, is omstreden. Ewing en Bevers schrijven haar af, terwijl Dittrich en Van den Brink de tekening als eigenhandig beschouwen.2

De gebeurtenissen uit het leven van Andreas zijn beschreven in Jacobus de Voragine’s Legenda Aurea, een boek met een verzameling apocrieve verhalen van heiligenlevens.3 Dit boek is de belangrijkste bron voor de iconografie van de heilige in de beeldende kunst. Andreas genas Maximilia, de vrouw van Aegeas, gouverneur van het Griekse Patras, van een hoge koorts, waarop zij zich bekeerde tot het Christendom. Toen zij als gevolg hiervan haar man verliet, liet deze de apostel kruisigen. Andreas predikte twee hele dagen aan het kruis voor twintigduizend mensen, die zijn vrijlating eisten. Aegeas wilde daar gehoor aan geven, maar de apostel weigerde en wenste de kruisdood te sterven. Een ieder die hem daarop probeerde los te maken, werd met lamheid geslagen, zoals in deze tekening te zien is bij drie van de mannen om het kruis. Andreas hangt aan een X-vormig kruis, dat tevens het attribuut is van de heilige.

De ronde vorm van het blad in Dresden maakt het aannemelijk dat het diende als model voor een glasruitje. Mogelijk maakte dit deel uit van een apostelreeks. Het was wellicht uiteindelijk de bedoeling de lege banderol boven het hoofd van Andreas in te vullen met zijn naam of met een deel van het door Andreas uitgesproken gebed, dat door Augustinus (354-430 AD) is opgetekend.4

Het Rotterdamse blad, weliswaar afwijkend in vorm, heeft hetzelfde formaat als het origineel en beide voorstellingen kunnen vrijwel volledig over elkaar heen gelegd worden.5 Alleen de lege banderol boven Andreas is iets anders gepositioneerd en aan beide zijden is bij deze tekening een extra figuur toegevoegd. Het is goed mogelijk dat de tekening is overgenomen van het blad in Dresden. Die voorstelling is namelijk doorgeprikt en resten van zwart poeder zijn op de verso nog zichtbaar. Sommige contouren van de tekening in dit museum, zoals die van het been van de soldaat vooraan en van de kin van de verlamde soldaat achter Andreas, volgen een reeks van punten in zwart krijt, die mogelijk afkomstig zijn van het doorgeprikte model. De tekening in dit museum maakte waarschijnlijk deel uit van de voorraad modellen die iedere werkplaats in zijn bezit had en die voor verschillende doeleinden kon worden ingezet.6 Er zijn geen aanwijzingen om het blad veel later te dateren dan de tekening in Dresden, die rond 1520 moet zijn ontstaan.

Noten

1 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 817.

2 Friedländer 1915, p. 76; ANM XI, 1934, p. 24, nr. 8; Dresden/Vienna 1997, p. 38, nr. 10; Bevers 2000, p. 72; Van den Brink in Antwerp/Maastricht 2005, p. 110.

3 Legenda Aurea vol. I, 1993, pp. 13-21.

4 Het gebed is in het engels vertaald in de Legende Aurea 1993, vol. I, p. 14.

5 De maten van de Rotterdamse tekening staan verkeerd vermeld (390 x 530 mm) in Antwerp/Maastricht 2005, p. 110, n. 4.

6 Zie over het (her)gebruik van modellen en motieven in Antwerpse werkplaatsen, inv. nr. N 70.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker