:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The Martyrdom of St Andrew

The Martyrdom of St Andrew

Anoniem (in circa 1520)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The Martyrdom of St Andrew
Material and technique Pen and brush and gray ink, heightened with white, on gray-blue prepared paper, laid down, framing lines with the pencil
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 305 mm
Width 323 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
After: Jan de Beer
Accession number N 161 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1520
Signature none
Watermark none (vH, 14?P)
Condition old repairs on the reverse
Inscriptions 'd.~Mantegna' (verso, at upper left, in pen and brown ink)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Eugène Rodrigues (1853-1928), Paris; with the rest of his collection to dealer Frederik Muller, Amsterdam, 1920; with the rest of the Rodrigues collection to Mr. A.W. Volz, The Hague, by whom sold (‘Collection R…’), Amsterdam (Muller), 12-13 July 1921, no. 140 (Netherlandish, c. 1520); Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1923; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature ANM XI, 1934, p. 24, under no. 8; ENP XI, 1974, p. 18, under no. 8; Ewing 1978, p. 333; Antwerp/Maastricht 2005, p. 110, under no. 38
Material
Object
Technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Prepare > Prepared > Shaping techniques > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening is vermoedelijk een kopie naar een rond blad met deze voorstelling in Dresden.1 De toeschrijving van die tekening aan Jan de Beer, door Friedländer voorgesteld, is omstreden. Ewing en Bevers schrijven haar af, terwijl Dittrich en Van den Brink de tekening als eigenhandig beschouwen.2

De gebeurtenissen uit het leven van Andreas zijn beschreven in Jacobus de Voragine’s Legenda Aurea, een boek met een verzameling apocrieve verhalen van heiligenlevens.3 Dit boek is de belangrijkste bron voor de iconografie van de heilige in de beeldende kunst. Andreas genas Maximilia, de vrouw van Aegeas, gouverneur van het Griekse Patras, van een hoge koorts, waarop zij zich bekeerde tot het Christendom. Toen zij als gevolg hiervan haar man verliet, liet deze de apostel kruisigen. Andreas predikte twee hele dagen aan het kruis voor twintigduizend mensen, die zijn vrijlating eisten. Aegeas wilde daar gehoor aan geven, maar de apostel weigerde en wenste de kruisdood te sterven. Een ieder die hem daarop probeerde los te maken, werd met lamheid geslagen, zoals in deze tekening te zien is bij drie van de mannen om het kruis. Andreas hangt aan een X-vormig kruis, dat tevens het attribuut is van de heilige.

De ronde vorm van het blad in Dresden maakt het aannemelijk dat het diende als model voor een glasruitje. Mogelijk maakte dit deel uit van een apostelreeks. Het was wellicht uiteindelijk de bedoeling de lege banderol boven het hoofd van Andreas in te vullen met zijn naam of met een deel van het door Andreas uitgesproken gebed, dat door Augustinus (354-430 AD) is opgetekend.4

Het Rotterdamse blad, weliswaar afwijkend in vorm, heeft hetzelfde formaat als het origineel en beide voorstellingen kunnen vrijwel volledig over elkaar heen gelegd worden.5 Alleen de lege banderol boven Andreas is iets anders gepositioneerd en aan beide zijden is bij deze tekening een extra figuur toegevoegd. Het is goed mogelijk dat de tekening is overgenomen van het blad in Dresden. Die voorstelling is namelijk doorgeprikt en resten van zwart poeder zijn op de verso nog zichtbaar. Sommige contouren van de tekening in dit museum, zoals die van het been van de soldaat vooraan en van de kin van de verlamde soldaat achter Andreas, volgen een reeks van punten in zwart krijt, die mogelijk afkomstig zijn van het doorgeprikte model. De tekening in dit museum maakte waarschijnlijk deel uit van de voorraad modellen die iedere werkplaats in zijn bezit had en die voor verschillende doeleinden kon worden ingezet.6 Er zijn geen aanwijzingen om het blad veel later te dateren dan de tekening in Dresden, die rond 1520 moet zijn ontstaan.

Footnotes

1 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 817.

2 Friedländer 1915, p. 76; ANM XI, 1934, p. 24, nr. 8; Dresden/Vienna 1997, p. 38, nr. 10; Bevers 2000, p. 72; Van den Brink in Antwerp/Maastricht 2005, p. 110.

3 Legenda Aurea vol. I, 1993, pp. 13-21.

4 Het gebed is in het engels vertaald in de Legende Aurea 1993, vol. I, p. 14.

5 De maten van de Rotterdamse tekening staan verkeerd vermeld (390 x 530 mm) in Antwerp/Maastricht 2005, p. 110, n. 4.

6 Zie over het (her)gebruik van modellen en motieven in Antwerpse werkplaatsen, inv. nr. N 70.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist