:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gezicht op een ruïne

Gezicht op een ruïne

Toegeschreven aan: Anton Mirou (in circa 1610-1620)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Gezicht op een ruïne
Materiaal en techniek Pen in grijze en bruine inkt, dubbel gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 143 mm
Breedte 185 mm
Makers Toegeschreven aan: Anton Mirou
Inventarisnummer N 129 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1610-1620
Signatuur geen
Watermerk niet vast te stellen door dubbele doublure
Conditie gedoubleerd
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze voorheen anonieme tekening is in stijl dusdanig verwant aan de zogeheten Schwalbach-schetsen van Antonie Mirou (afb. 1), dat een toeschrijving aan deze kunstenaar kan worden gesuggereerd.1 Mirou maakte van ongeveer 1609 tot 1618 meer dan vijfentwintig schetsen van de omgeving van Bad Schwalbach, in de buurt van Wiesbaden, waarvan negen door Mattheus Merian in ets zijn omgezet in een serie van dorpsgezichten rondom de bronnen van Schwalbach uit 1620.2 De schetsen, waarvan negen bladen zich in Budapest bevinden, hebben allemaal ongeveer hetzelfde formaat (ca. 140 x ca. 170 mm) en een aantal daarvan is door Mirou voorzien van een tekst waarin het landschap gelocaliseerd wordt, soms aangevuld met een datum.3

Deze tekening toont, net als de schetsen, dezelfde combinatie van Gillis van Coninxloo-achtige lussen, waarmee de begroeiing is aangegeven en de op Pieter Bruegel geënte korte streepjes en stippeltjes die de struikjes aanduiden en hier de kozijnen omlijsten. Kenmerkend zijn ook de stevig aangezette horizontale arceringen in de boomtoppen, waarbij Mirou de pen niet van het papier haalde, en de uitvoerig gearceerde gebouwen. Ook enkele details, zoals het opvallende verfrommelde struikje, middenonder in deze tekening, komen terug in sommige van de Schwalbach-schetsen, zoals in het Boerenerf in München waar hetzelfde type struikje op het omheinde erf staat.4 Ook de maten van de tekening zijn vrijwel gelijk aan de bladen die deel uitmaken van de groep. Het grootste verschil zit hem in de afwijkende techniek. In vrijwel alle gevallen zijn de Schwalbach-schetsen ondertekent in zwart krijt en uitgewerkt in pen in bruine inkt, terwijl hier grotendeels in pen in grijze inkt is getekend met eigenhandige aanvullingen in bruine inkt. Hoewel het de vraag is of deze tekening tot de Schwalbach-cyclus gerekend mag worden, is het aannemelijk dat het hier een tekening naar het leven betreft, die Mirou in de wijde omgeving van Frankenthal maakte.

Noten

1 Op basis van foto’s is Jörg Diefenbacher van mening dat de tekening te ver is uitgewerkt om van Mirou te kunnen zijn. Mondelinge communicatie oktober 2012.

2 Diefenbacher 2002; Bakker 2004, pp. 255-256.

3 Budapest, Szépművészeti Múzeum, inv. nrs. 1537-1545, Gerszi 1971, nrs. 190-198, ills. De overige tekeningen bevinden zich onder andere in Besançon, Berlijn, München, Braunschweig en Bremen. Alle tot nog toe bekende tekeningen zijn gepubliceerd en afgebeeld in Diefenbacher 2002.

4 München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 34819, Diefenbacher 2002, nr. 18b

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Anton Mirou

Antwerpen 1578 - 1621/1627

Bekijk het volledige profiel