:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
View of a Ruin

View of a Ruin

Attributed to: Anton Mirou (in circa 1610-1620)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title View of a Ruin
Material and technique Pen and gray and brown ink, laid down twice
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 143 mm
Width 185 mm
Artists Attributed to: Anton Mirou
Accession number N 129 (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1610-1620
Signature none
Watermark indeterminable because of the two backing papers
Condition matted
Inscriptions none
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1929; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique
Double > Doubled > Adding and binding materials > General technique > Technique > Material and technique

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze voorheen anonieme tekening is in stijl dusdanig verwant aan de zogeheten Schwalbach-schetsen van Antonie Mirou (afb. 1), dat een toeschrijving aan deze kunstenaar kan worden gesuggereerd.1 Mirou maakte van ongeveer 1609 tot 1618 meer dan vijfentwintig schetsen van de omgeving van Bad Schwalbach, in de buurt van Wiesbaden, waarvan negen door Mattheus Merian in ets zijn omgezet in een serie van dorpsgezichten rondom de bronnen van Schwalbach uit 1620.2 De schetsen, waarvan negen bladen zich in Budapest bevinden, hebben allemaal ongeveer hetzelfde formaat (ca. 140 x ca. 170 mm) en een aantal daarvan is door Mirou voorzien van een tekst waarin het landschap gelocaliseerd wordt, soms aangevuld met een datum.3

Deze tekening toont, net als de schetsen, dezelfde combinatie van Gillis van Coninxloo-achtige lussen, waarmee de begroeiing is aangegeven en de op Pieter Bruegel geënte korte streepjes en stippeltjes die de struikjes aanduiden en hier de kozijnen omlijsten. Kenmerkend zijn ook de stevig aangezette horizontale arceringen in de boomtoppen, waarbij Mirou de pen niet van het papier haalde, en de uitvoerig gearceerde gebouwen. Ook enkele details, zoals het opvallende verfrommelde struikje, middenonder in deze tekening, komen terug in sommige van de Schwalbach-schetsen, zoals in het Boerenerf in München waar hetzelfde type struikje op het omheinde erf staat.4 Ook de maten van de tekening zijn vrijwel gelijk aan de bladen die deel uitmaken van de groep. Het grootste verschil zit hem in de afwijkende techniek. In vrijwel alle gevallen zijn de Schwalbach-schetsen ondertekent in zwart krijt en uitgewerkt in pen in bruine inkt, terwijl hier grotendeels in pen in grijze inkt is getekend met eigenhandige aanvullingen in bruine inkt. Hoewel het de vraag is of deze tekening tot de Schwalbach-cyclus gerekend mag worden, is het aannemelijk dat het hier een tekening naar het leven betreft, die Mirou in de wijde omgeving van Frankenthal maakte.

Footnotes

1 Op basis van foto’s is Jörg Diefenbacher van mening dat de tekening te ver is uitgewerkt om van Mirou te kunnen zijn. Mondelinge communicatie oktober 2012.

2 Diefenbacher 2002; Bakker 2004, pp. 255-256.

3 Budapest, Szépművészeti Múzeum, inv. nrs. 1537-1545, Gerszi 1971, nrs. 190-198, ills. De overige tekeningen bevinden zich onder andere in Besançon, Berlijn, München, Braunschweig en Bremen. Alle tot nog toe bekende tekeningen zijn gepubliceerd en afgebeeld in Diefenbacher 2002.

4 München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 34819, Diefenbacher 2002, nr. 18b

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Anton Mirou

Antwerpen 1578 - 1621/1627

Bekijk het volledige profiel