:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Vliegende cherubijn met stok

Vliegende cherubijn met stok

Toegeschreven aan: Bartolomeo Passarotti (in circa 1580-1590)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Vliegende cherubijn met stok
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 236 mm
Breedte 109 mm
Makers Toegeschreven aan: Bartolomeo Passarotti
Inventarisnummer N 101 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1590
Watermerk Menselijk hoofd in een cirkel (fragment, linker/rechter helft, diam. 44 mm, in het midden van de beschadigde rechterrand; vV, 4P, bijgesneden half folio), enigszins gelijkend op Briquet 15658 (Italiaans, doc. Ferrara 1553). [AE]
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Nederlands, midden 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze nog ongepubliceerde tekening werd sinds de verwerving door Koenigs in 1928 geschaard tot de anoniemen en gedateerd ‘Nederlands midden zestiende eeuw’.[1] De Rafaëlleske tekening is stilistisch echter sterk verwant aan het grafische werk van de Bolognese kunstenaar Bartolomeo Passerotti, vooral aan twee bladen met soortgelijke studies van cherubijnen een dubbelzijdig betekend blad in Chicago[2] en een in een onbekende collectie.[3] De cherubijnen zijn daar met de rietpen getekend, met Passerotti’s karakteristieke kruisarceringen om de volumes van het lichaam uit te beelden. De arceringen in de Rotterdamse tekening zijn minder systematisch van aard, waardoor hier eerder moet worden gedacht aan een leerling. Veel van Passerotti’s tekeningen getuigen van een grote belangstelling voor de menselijke anatomie, maar ook voor die van vogels, zoals in twee tekeningen nu in Haarlem.[4] De wijze waarop daar de vleugels met een paar vlotte penstreken zijn getekend, zien we terug in het Rotterdamse blad. De plaatsing daarvan in de directe omgeving van Passerotti wordt ondersteund door de herkomst van het papier, dat gezien het type watermerk Italiaans is en gedocumenteerd in Ferrara in 1553.[5] De tekeningen in Haarlem zijn 1575-1590 gedateerd, waardoor een datering van de Rotterdamse tekening in de jaren 1580 voor de hand ligt.

Noten

[1] De tekening heeft derhalve een Koenigs-inventarisnummer in de N-categorie: Nederlandse school.

[2] Art Institute Chicago, inv. 1922.3938; Folds McCullagh/Giles 1997, nr. 234, ill. Deze tekening is abusievelijk beschreven als ‘Kneeling Putto Holding a Head’, terwijl het twee afzonderlijke studies betreft.

[3] Aangekocht omstreeks 2006 bij kunsthandel Crispian Riley Smith, Engeland.

[4] Teylers Museum, inv. A*22 en A*23; Van Tuyll van Serooskerken 2000, nrs. 365, 366, ill.

[5] Tijdens een expert meeting in het museum op 10.10.2019 ondersteunden Gert Jan van der Sman en Chris Fische deze toeschrijving aan Passerotti niet. Laatstgenoemde schreef de tekening toe aan Giovanni Battista Caracciolo, genaamd Il Battistello (Napels 1578-Napels 1634), verwijzend naar 25 tekeningen van deze kunstenaar, nu in het Nationalmuseum in Stockholm; Moir 1970, pp. 184-187. Ons blad lijkt echter op geen van deze tekeningen in Stockholm.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Bartolomeo Passarotti

Bologna 1528/1529 - Bologna 1592

Bekijk het volledige profiel