:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Bergachtig kustlandschap

Bergachtig kustlandschap

Anoniem (in circa 1587-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Bergachtig kustlandschap
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 143 mm
Breedte 269 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Naar: Hendrick Goltzius
Naar: Bartholomeus Spranger
Inventarisnummer N 92 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1587-1600
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie recto: twee verticale vouwen, oppervlaktevuil en aan de linkerrand roze vlekken; verso papier- en lijmresten
Inscripties '25a / =' (verso, midden, in roze krijt, ondersteboven), 'B' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Van Gelder 1933, pp. 16,17, 20 (als Goltzius, 1587); Van Regteren Altena 1936, p. 88; Reznicek 1961, dl. 1, p. 72 (onder nr. 408a), p. 76 and nr. 403, dl. 2, ill. 72; Boon 1978, p. 153 (onder nr. 418); Berlin 1979, p. 25 (onder nr. 3); Mielke 1980, p. 47 (onder nr. 418); Amsterdam 1993, p. 330 (onder nr. 1); Wood Ruby 1999, p. 150 (nr. 550); Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 315 (nr. 40); New Hollstein 2012 (onder nr. 341); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit is een zorgvuldig getekend, bergachtig kustlandschap met verspreid liggende huizen en torens en op de landtong links een burcht. Voor de kust ligt een eiland met bebouwing. Links op de voorgrond is een met bomen begroeide kustlijn getekend. Op zee varen enkele grote zeilschepen. De wolkenpartijen boven de bergen zijn links schematisch, en rechts meer grafisch getekend, met ronde vormen opgebouwd uit parallelle en kruisarceringen.

De tekening is een kopie naar het landschap op de grote en ambitieuze gravure De bruiloft van Amor en Psyche, die Goltzius in 1587 graveerde naar een ontwerptekening van Bartholomeus Spranger.1 Lange tijd werd dit kustlandschap echter beschouwd als een eigenhandige tekening van Goltzius, die hij gemaakt zou hebben als een voorstudie voor het landschap op deze prent.2 Sprangers ontwerptekening voor de gravure met het bruiloftsmaal van Amor en Psyche is bewaard gebleven, maar in de loop der tijd wel aanzienlijk beschadigd geraakt, in het bijzonder in de middenpartij – met onderaan het landschap – waar een strook van anderhalve centimeter ontbreekt.3 De slechte staat waarin de tekening verkeert, leidde tot de veronderstelling dat het landschap onder de godenbijeenkomst in de wolken, oorspronkelijk door Spranger in zijn ontwerp was opengelaten en dat Goltzius dit in de gravure naar eigen inzicht toevoegde. De Rotterdamse tekening zou in dat geval dan een voorstudie zijn – echter niet de definitieve, aangezien het landschap op de tekening in dezelfde richting is als het landschap op de gravure. Deze theorie werd weerlegd door Boon, die bijval kreeg van Mielke en Schapelhouman.4 Want ondanks de slechte conditie waarin Sprangers tekening verkeert, is onder de goddelijke bruiloft nog altijd vaag een landschap zichtbaar, dat overeenkomt met het gegraveerde landschap op Goltzius’ prent. De tekening van de hofschilder uit Praag voorzag dus wel degelijk in de invulling daarvan.

De besproken tekening wijkt op een aantal punten af van het landschap op de gravure. Zo is de bebouwing die op de prent alleen schetsmatig, in burijnstippels, weergegeven is, op de tekening verder uitgewerkt, wat ook het geval is bij de scheepjes op zee. Ook is linksachter een bergketen toegevoegd die op de prent ontbreekt. De wolken boven het getekende landschap zijn een vrije navolging van de ronde, met arceringen vormgegeven wolken op de gravure. Het kustlandschap op de gravure van Spranger en Goltzius werd door de anonieme kunstenaar dus niet letterlijk gekopieerd, maar eerder als vertrekpunt voor zijn eigen landschap gekozen. De tekening is te dateren in of ná 1587.

Noten

<

1 New Hollstein 2012, nr. 341; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 28.1-2.

2 Van Gelder 1933, p. 16,17, 20; Van Regteren Altena 1936, p. 88 en Reznicek 1961, K 403.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 1890 A2339; Boon 1978, nr. 418; Amsterdam 1993, nr. 1. Zie voor de tekening en prent ook Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 28.1-2.

4 Boon 1978, p. 153; Mielke in Berlin 1979, p. 25; Schapelhouman in Amsterdam 1993, p. 330.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker