:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Berglandschap met de Emmausgangers

Berglandschap met de Emmausgangers

Pieter Bruegel (I) (in circa 1560)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Berglandschap met de Emmausgangers
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen en penseel in grijze en bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 244 mm
Breedte 371 mm
Makers Tekenaar: Pieter Bruegel (I)
Vroegere toeschrijving: Jan Brueghel (I)
Inventarisnummer N 86 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1560
Signatuur geen
Watermerk geen
Conditie lichte verkleuring van het papier; aan zijkant middenlinks reparatie
Inscripties 'bruegel' (linksonder, in pen in bruine inkt), 'brueghel' (verso, midden, in rood krijt, mogelijk laat 16e-eeuws handschrift), 'BRUELLE' (verso, linksonder, in zwart krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1926; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; on loan to the museum since 1940
Tentoonstellingen Rotterdam/New York 2001, nr. 83; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 27; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Münz 1961, pp. 233-234, nr. A23 (Jan Brueghel de Oude); Haverkamp Begemann 1964, p. 58 (niet Jan Brueghel); Royalton-Kisch 2000, pp. 445-46 (Pieter Brueghel de Oude); Rotterdam/New York 2001, pp. 202-04, nr. 83; Royalton Kisch in Rotterdam/New York 2001, p. 34; Limouze 2002, pp. 19-20; Luijten 2002, p. 51; Serebrennikov, p. 504; Marijnissen 2003, p. 402 (afgeschreven); Sellink 2007, nr. 99 (Pieter Bruegel de Oude); M. Hoß in Ketelsen/Hahn 2011, p. 213; Collection Catalogue 2012 (online); Sellink 2013, pp. 293-294, 301-302, 319 n. 19, fig. 2
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

In een bergachtig landschap lopen drie mannen door een weiland met koeien. In het dal beneden hen stroomt een brede rivier, waarlangs dorpen zijn gesitueerd. De tekening staat bekend als De reis naar Emmaüs (Lucas 24: 11-35). Tijdens deze reis vergezelde Christus na zijn wederopstanding twee van zijn leerlingen, zonder dat zij hem als zodanig herkenden. Pieter Bruegel tekende het onderwerp nog eens. Rond 1555-56 maakte hij een ontwerp voor een ets die werd uitgegeven door Hieronymus Cock.1

De voorgrond van dit landschap is zeer schetsmatig getekend. Met ferme hand definieerde Bruegel in korte hoekige lijnen het landschap, de personages en de koeien. Het berglandschap aan de linkerzijde werkte Bruegel met een lichtere toets en kortere lijnen al iets meer uit. Het dorp aan de rechteroever en de uiterwaarden op het middenplan zijn zeer gedetailleerd weergegeven. Mede als gevolg van de schetsmatige voorgrond, waarvoor we nauwelijks aanknopingspunten hebben in het werk van Bruegel, werd de tekening tot voor kort niet als eigenhandig beschouwd. Het was Royalton Kisch die het verband zag met de in 1560 gedateerde Konijnenjacht (afb. 1) in Parijs.2 Die tekening werd lange tijd beschouwd als een kopie naar een eigenhandige ets van Bruegel, totdat Mielke deze in zijn postuum uitgebrachte oeuvrecatalogus overtuigend teruggebracht binnen diens oeuvre.3 Daar zien we dezelfde opbouw van het landschap en gelijksoortige hoekige lijnen in de voorgrond, open getekende bomen en schematisch weergegeven dieren in de verte. Ook het gedetailleerd getekende middenplan bij de Emmausgangers is verwant aan Bruegels kenmerkende verfijnde tekentrant van strepen en stippeltjes, waarmee hij zijn ver doorgewerkte landschappen opbouwde. De kenmerkende vogels in de lucht en de, door Mielke als liggende drietjes omschreven, haaltjes, waarmee het gebladerte van de bomen in de voorgrond is aangegeven, zijn regelmatig terugkerende elementen in Bruegels werk. De energieke schetsmatigheid van de voorgrond is, misschien meer nog dan met de Konijnenjacht, vergelijkbaar met de verso van een tekening in Praag waarin zeilschepen op een rivier zijn getekend.4 De schematisch getekende reizigers kennen geen ander voorbeeld binnen Bruegels oeuvre. Bruegel had echter de gewoonte tijdens het tekenen van figuren zijn pen dichtbij het hoogste punt van het hoofd een moment stil te houden, waardoor er op dat punt meer inkt uit zijn pen vloeide. Dit is in deze tekening zichtbaar bij de twee reizigers rechts. De tekening is lokaal opgewerkt door een andere hand.5 Dit is zichtbaar langs de oevers en op de berghellingen, zoals bij het dorpsgezicht op de linkeroever in de achtergrond, waar de donkere arceringen en haaltjes de aanblik van de tekening verstoren. De Parijse Konijnenjacht is in dezelfde techniek opgewerkt, mogelijk door dezelfde hand. Deze misleidende toevoegingen droegen mogelijk bij aan de verwarring omtrent het auteurschap van beide tekeningen.

Het is de vraag waar deze vlotte schets toe diende. De Konijnenjacht is een voorstudie voor de enige ets die Bruegel eigenhandig heeft uitgevoerd. Wellicht diende deze tekening ook als ontwerp voor een eigenhandige ets. In tegenstelling tot ontwerpen die door een ander in prent werden omgezet, was het in zo’n geval niet nodig zijn eigen inventie volledig uit te werken in een nauwkeurig ontwerp. Het is ook mogelijk dat de tekening bedoeld was als voorstudie voor een schilderij. Bruegel maakte ongetwijfeld schetsen zoals deze als oefening of zoektocht naar oplossingen voor zijn complexe en gedetailleerde composities.6 In beide gevallen geeft deze tekening een uniek en tot voor kort onbekend inzicht in Bruegels werkmethodes.

[caption id="attachment_14462" width="800" align="alignleft"]fig. 1 Pieter Bruegel (I). Rabbit hunt, 1560. Paris, Fondation Custodia, Collection Frits Lugt, inv. no. 6959fig. 1 Pieter Bruegel (I). Rabbit hunt, 1560. Paris, Fondation Custodia, Collection Frits Lugt, inv. no. 6959[/caption]

Noten

1 Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. T. 5098. Mielke 1996, nr. 23, ill.; ets: New Hollstein 2006, nr. 56, ill.

2 Beide bladen zijn in 2000 in Parijs bij de Fondation Custodia naast elkaar bestudeerd door M. Royalton Kisch, M. Sellink, M. van Berge-Gerbaud en C. James. Royalton Kisch 2000, p. 446, noot van de auteur; Rotterdam/New York 2001, pp. 202, 204, n. 1.

3 Royalton Kisch 2000; Mielke 1996, nr. 53. Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 6959.

4 Prag, Národní Galerie, inv. nr. K 4493. Mielke 1996, nr. 22v, ill.

5 Opgemerkt door Royalton Kisch 2000, p. 446.

6 Sellink in Rotterdam/New York 2001, pp. 203-204.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pieter Bruegel (I)

Brueghel circa 1526/1530 - Brussel 1569

Pieter Bruegel werd omstreeks 1525 geboren, waarschijnlijk in of bij Breda. Vanaf 1551 werkte hij in Antwerpen, destijds één van de de belangrijkste steden...

Bekijk het volledige profiel