:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landschap met bomen en een watermolen

Landschap met bomen en een watermolen

Hans Bol (in 1557)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Landschap met bomen en een watermolen
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 195 cm
Breedte 286 cm
Makers Tekenaar: Hans Bol
Inventarisnummer N 35 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1557
Signatuur '1557 / ha[n]s bol' (op de rots, linksonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk geen (vV, 7P)
Conditie scheur en ontbrekend deel aan de linker rand, diagonale kreuk vanuit de linker onderrand, gerepareerde scheur rechts onder, sporen van vernis aan de voet van de boom
Inscripties ’No.18.’ (verso, middenboven, in pen in zwarte inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Londen 1927, nr. 536; Brussel 1949, nr. 61; Parijs 1949, nr. 64; Washington/New York 1986, nr. 14; Rotterdam 2004b; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 29
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Dodgson 1927, p. 55, pl. 63; Franz 1965, pp. 22-24, 26-31, 34, 40, 59, nr. 2, pl. 17; Franz 1969, dl. 1, pp. 183, 218, 221, dl. 2, ill. 286; Zwollo 1969, p. 301 (niet Hans Bol, toegeschreven aan Jacques Savery); Gerszi 1971, p. 26, onder nr. 23b; Berlijn 1975, p. 19, onder nr. 2; Boon 1978, p. 32, onder nr. 85; Franz 1979-80, p. 154; Mielke 1980, p. 43; Hautekeete 2005, pp. 187-188, ill. 4, p. 201, n. 11; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Mechelen > België > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Albert J. Elen

Voorgesteld is een grotendeels vlak, bosachtig landschap met watertjes, die mogelijk worden gevoed door een riviertje of een beek, waaraan de watermolen ligt. Watervogels (eenden of ganzen) vliegen her der in groepjes van twee of drie over. Op de voorgrond ligt een leeg roeibootje. Bij een enorme, half in de grond stekende molensteen in het open veld links zitten twee figuren op een bank, terwijl anderen komen aangelopen. Zij zijn erg klein ten opzichte van hun omgeving. De molensteen is zo groot dat hij de onderdoorgang lijkt van een brug. Dergelijke onzorgvuldigheden in de details zijn in Bols latere werk niet meer aanwezig.

De opbouw van de compositie is gebaseerd op een laag gezichtspunt. Het perspectief is geconstrueerd door drie zichtassen, diagonaal naar links met een stad op de heuvel, rechtdoor langs de centraal geplaatste boom, die tevens dient als repoussoir ter versterking van de ruimtelijke werking, en diagonaal langs de watermolen naar de achtergrond rechts. De dieptewerking wordt tevens bereikt door de afnemende dikte van de penlijnen naar achter toe. Er is sprake van een gesloten compositie, waarbij de centrale boom beeldvullend is.1 Hij heeft drie kaarsrechte stammen met merendeels horizontale zijtakken en is bovenaan afgesneden door de beeldrand, zoals ook te zien is in de vroeger aan Jan van Scorel toegeschreven landschaptekening in Rotterdam (inv.nr. MB 1771), waar de horizon evenwel veel hoger ligt.

Dit is de vroegste tekening die van Hans Bol bekend is, gemaakt op zijn drieëntwintigste.2 Hij laat zien hoe Bols onderwerpskeuze en tekenstijl nog in ontwikkeling zijn, vooral onder invloed van Pieter Bruegel. De laatste werkte voor de Antwerpse graveur en uitgever Hiëronymus Cock aan wie Bol vanaf 1561/62 ook vele prentontwerpen zou leveren. Ook de invloed van Cock zelf en diens oudere broer Matthijs Cock laat zich zien, maar Bol verruilt het conventionele concept van het gefantaseerde berglandschap met grillige rotspartijen voor een realistische benadering gebaseerd op observatie van de natuur. Bol kan ook tekeningen gezien hebben van de Meester van de Kleine Landschappen, een nog niet geïdentificeerde kunstenaar (mogelijk Cornelis Cort) uit de omgeving van Bruegel, waaronder ontwerptekeningen voor twee series prenten met vernieuwende, geïdealiseerde landelijke voorstellingen uit de omgeving van Antwerpen die in 1559 en 1661 door Cock werden uitgegeven.3

Deze tekening is niet in de open lucht gemaakt, maar thuis in het atelier, waarbij mogelijk gebruik gemaakt werd van ter plekke gemaakte schetsen, die helaas niet bewaard zijn gebleven. De tekening is niet doorgegriffeld en er is geen prent van bekend, hetgeen niet uitsluit dat hij wel als prentontwerp bedoeld was. Op grond van de signatuur en datering op de steen aan de linkerrand is het in ieder geval een voltooid kunstwerk.

Noten

1 Voor een uitvoerige analyse van de compositieopbouw, zie Franz 1965, pp. 22-23. Zie ook Franz 1979-80, pp. 151-154 over de ontwikkeling van het gesloten boslandschaptype.

2 Zwollo (1969) is de enige die de eigenhandigheid van deze tekening betwist: zij merkt een stilistische discrepantie op met het latere werk en wijst er op dat ook de signatuur verschilt. Zij schreef het blad, evenals als de inmiddels door Hautekeete (2005, pp. 187, 202 n. 14) aan Baltens toegeschreven voormalige ‘Bol’-tekening (inv.nr. N 97), toe aan Bols leerling Jacques Savery

3 Vooral een dorpsgezicht in Parijs, Fondation Custodia, Collectie Frits Lugt, inv.nr. 3440; Rotterdam/New York 2001, pp. 289-299, nrs. 136-144, in het bijzonder nr. 141, col.ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hans Bol

Mechelen 1534 - Amsterdam 1593

Bekijk het volledige profiel