:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studieblad met drie ruiters

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studieblad met drie ruiters
Materiaal en techniek Zwart, rood, blauw en okerkleurig krijt, grijs gewassen (bovenhoeken), doorgeprikt (deels), kaderlijnen met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 156 mm
Breedte 187 mm
Makers Tekenaar: Roelandt Savery
Inventarisnummer N 20 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1603-1614
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 8P)
Conditie verso: doublure, in de bovenste hoeken papier- en lijmresten
Inscripties '19' (linksonder, in potlood), '21' (verso, langs de bovenrand, linksmidden, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J.C. Robinson (L.1433), E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 1934, no. 31 (als Roelandt Savery); Dijon 1950, no. 98; Gent 1954, no. 115; New York/Boston/Chicago 1972, no. 93; New York/Boston/Chicago 1972, no. 93; Amsterdam 1973, no. 93
Externe tentoonstellingen Roelant Savery's Wonderlijke Wereld (2024)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Londen/Parijs/Bern/Brussel 1972, p. 121 (onder nr. 90, als Roelandt Savery); Spicer-Durham 1979, p. 242, p. 684 en nr. C 242; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Naast zijn studies van boeren, marktlui en bedelaars maakte Roelandt Savery tijdens zijn verblijf in Praag (1603-1613/1614) twaalf studies van gewapende ruiters te paard, waarvan deze tekening er één is.1 Over de nationaliteit van de uitgebeelde mannen heeft wel discussie bestaan, maar op grond van hun kleding identificeerde Spicer hen als Hongaars.2 De bladen zijn uitgevoerd in verschillende technieken: óf met pen in bruine inkt over zwart krijt en met kleuren gewassen, óf in zwart en gekleurd krijt, zoals het besproken blad. Slechts één tekening, die zich voorheen in Bremen bevond, is alleen in zwart krijt getekend.3 Twee tekeningen uit deze groep, één in Berlijn en het genoemde blad in Bremen, zijn net als Savery’s naer het leven-tekeningen voorzien van kleurnotities en het Berlijnse blad draagt bovendien het opschrift nart het leūen.4 Gezien de homogeniteit in thematiek en uitvoering ontstonden de tekeningen mogelijk in een tamelijk korte periode.5

Er bestaat een aanwijzing dat Savery deze ruiterstudies gebruikte als voorstudies voor zijn schilderijen: de rechter figuur op de tekening Twee Hongaarse (?) ruiters in Parijs keert terug op een schilderij met zes gewapende ruiters te paard uit 1614.6 Ook het besproken blad is als ontwerptekening gebruikt, want de drie figuren en de beide paarden zijn doorgeprikt om ze te kunnen overbrengen in een andere compositie. Wat betreft de rechter figuur, waarvan alleen het bovenlijf geschetst is, suggereerde Spicer dat het de bedoeling was hem op een tweede blad te voltooien.7 Maar misschien had Savery aan een halve figuur genoeg, omdat hij hem (in een geschilderde compositie) te midden van een groepje of achter een heuvel, rots of muurtje wilde plaatsen.

Noten

1 Spicer-Durham 1979, nrs. C 231-242. Ten onrechte stelt Andrews in Master Drawings 5 (1967), p. 381, dat twee van de tekeningen uit deze groep gesigneerd zijn: twee tekeningen in Londen, The British Museum (inv. nrs. 1856.7.12.21 en 1856.7.12.23) zijn voorzien van de annotatie R. Savry f./ Prag, zie Spicer-Durham 1979, nrs. 233-234. Zie voor Savery’s studies van boeren, marktlui en bedelaars inv. nrs. MB 1788, MB 1789, MB 1790, MB 1791, MB 1792, MB 1958/T 27, N 126 en N 144.

2 Spicer-Durham 1979, pp. 670-671. Over deze discussie ook Boon 1992, p. 312. De besproken tekening betitelt Spicer overigens alleen als ‘Horsesoldiers’, zonder hen Hongaars te noemen, zie Spicer-Durham 1979, nr. C 242.

3 Spicer-Durham 1979, nr. C 241 (Bremen, Kunsthalle, inv. nr. 19/8, verloren gegaan tijdens de Tweede Wereldoorlog).

4 Spicer-Durham 1979, nrs. C  231 (Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 5540; Bock/Rosenberg 1930, p. 20). Een van de studies van Hongaarse ruiters in Londen (The British Museum, inv. nr. 1856.7.12.23), is voorzien van enkele onleesbare opschriften die mogelijk ook kleurnotities waren, zie Spicer-Durham 1979, nr. C 233.

5 Volgens Spicer ontstonden de tekeningen in Savery’s eerste jaren in Praag, tussen circa 1604-1608, maar duidelijke argumenten geeft zij daarvoor niet, zie Spicer-Durham 1979, p. 233, p. 669, en voor de besproken tekening p. 684 (onder nr. C 243).

6 Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 119; Boon 1992, nr. 173. Het schilderij bevindt zich in Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. R.F. 2224; Paris 2009, p. 254. Over de functie van deze groep tekeningen, zie Spicer-Durham 1979, p. 235.

7 Spicer-Durham 1979, p. 683.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Roelandt Savery

Kortrijk 1576 - Utrecht 1639

Bekijk het volledige profiel