:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Eau et gaz, à tous les étages (Water & gas, op alle etages)

Eau et gaz, à tous les étages (Water & gas, op alle etages)

Marcel Duchamp (in 1959)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Eau et gaz, à tous les étages (Water & gas, op alle etages)
Materiaal en techniek Karton, linnen, ontwikkelgelatinezilverdruk op barietpapier, met de hand ingekleurd en papier op fluweel en offset op papier
Objectsoort
Boek > Informatie- en communicatievormen > Gebruiksvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 35 cm
Lengte Error: 26,5 is not a valid BCD value cm
Breedte Error: 5,5 is not a valid BCD value cm
Makers Ontwerper: Marcel Duchamp
Redacteur: Robert Lebel
Uitgever: Editions Trianon
Inventarisnummer MB 1991/6 a-b (MK)
Credits Aankoop Stichting Fonds Willem van Rede. In permanent bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1991
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1991
Vervaardigingsdatum in 1959
Signatuur Op keerzijde van titel pagina in inkt: Marcel Duchamp, Robert Lebel
Inscripties
Verzamelaar W. van Rede
Herkomst Galerie Ronny Van de Velde, Antwerpen
Tentoonstellingen The Almost Complete Works of Marcel Duchamp, Londen (Tate Gallery) 18.06.1966 – 31.07.1966 Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur J. Mink, Marcel Duchamp 1998-1968, kunst als anti-kunst, Keulen 1995, p. 90 P. de Jonge, ‘Duchamp in Rotterdam’, Kunst en Museumjournaal 6 (1995), 2, p. 31 F.M. Naumann, Marcel Duchamp: the Art of Making Art in the Age of Mechanical Reproduction: an Exhibition Catalogue, tent.cat. New York (Achim Moeller Fine Art), 1999, p. 189, afb. 212 F.M. Naumann, Marcel Duchamp of de kunst om [niet] in herhalingen te vervallen, vert. J. Groot, Antwerpen 1999, pp. 189, 190, 192, 193 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, p. 814, cat.nr. 560 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 42
Materiaal
Object
Techniek
Met de hand kleuren > Kleuren > Gekleurd > Afwerkingstechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Ontwikkelgelatinezilverdruk > Bromidedruk > Fotografische techniek > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Offsetdruk > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

Voorzijde 'Eau et gaz, à tous les étages'

In 1959 verschijnt Robert Lebel’s monografie Sur Marcel Duchamp. Het is de eerste bestandscatalogus van Duchamps oeuvre waarin ook de samenhang tussen de werken duidelijk wordt. Naast de gebonden editie ontwerpt Duchamp verschillende speciale losbladige edities in een doos. Zo bezien is deze doos, Eau et gaz, à tous les étages, een vervolg op La boîte-en-valise waarin Duchamp zelf in miniatuur een overzicht van zijn oeuvre had samengesteld. Op de doos in de verzameling van Museum Boijmans Van Beuningen is een imitatie emaille bord geplakt van het soort dat in Parijs rond 1900 aan gebouwen werd bevestigd om aan te duiden dat een pand was aangesloten op stromend water en lichtgas. Water en (licht)gas zijn de twee factoren waarmee Duchamp het ‘voorwoord’ begint van zijn aantekeningen voor Le Grand Verre (1915-1923): ‘Gegeven: 1. de waterval 2. het lichtgas’. Voor Duchamp is de aanwezigheid van deze gemakken in een modern woonhuis een metafoor voor de bewoners: een man en een vrouw en hun seksuele relatie – stromend water en flakkerend lichtgas. De doos bevat naast de losbladige versie van het boek van Lebel een ingekleurde foto van Le Grand Verre op plastic en een proef van het sjabloon van de eerste potloodschets uit 1913 voor dat werk (zie La Mariée mise à nu par ses célibataires, même (Boîte verte)). Bij wijze van ‘handtekening’ voegt Duchamp een zelfportret in zwart-wit en profil toe: een contour van zijn gezicht, uit papier gescheurd langs een mal van zink. De afbeelding is voorzien van het bijschrift Marcel dechiravit (Marcel heeft het gescheurd), een geestige verwijzing naar het woord pinxit (heeft het geschilderd) die schilders in vroeger eeuwen toevoegden aan hun signatuur.

De verschijning van Lebels monografie in Engelse vertaling nog in datzelfde jaar, als reguliere editie, vormt het startpunt voor de herontdekking van Duchamp bij een nieuwe generatie kunstenaars in de Verenigde Staten en Europa en het begin van zijn hernieuwde invloed op de ontwikkeling van de moderne kunst. Vóór de verschijning van de publicatie was Duchamp een ‘bijna vergeten kunstenaar’.[1] Als gevolg van enkele tentoonstellingen over dada wordt hij in de loop van de jaren vijftig herontdekt door kunstenaars als Robert Motherwell, John Cage, Robert Rauschenberg, Jasper Johns, Daniel Spoerri, Jean Tinguely en Richard Hamilton, met name om zijn toepassing van het readymade kunstwerk.

De aanwezigheid van Eau et gaz, à tous les étages naast La boîte-en-valise, La boîte verte en La boîte blanche in de museumcollectie maakt dat een sluitend overzicht van zijn oeuvre kan worden getoond, in samenhang met objecten en andere publicaties waarin Duchamp in de jaren zestig terugkijkt op zijn vroegere werk.

 

Noten

[1] Daniels 1992, p. 8.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel