:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Judith met het hoofd van Holofernes

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Judith met het hoofd van Holofernes
Materiaal en techniek Zwart en rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 189 mm
Breedte 127 mm
Makers Tekenaar: Giuseppe Cesari il Cavaliere d'Arpino
Inventarisnummer MB 1989/T 4 (PK)
Credits Aankoop 1989
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1989
Vervaardigingsdatum in circa 1602-1603
Merkteken Carlo Prayer (L.2044)
Herkomst Carlo Prayer (1826-1900, L.2044), Milaan; Juan en Felix Bernasconi (overleden resp. 1920 en 1914), Lugano/Milaan; hun nazaten; veiling Bernasconi e.a., Londen (Christie's) 01.04.1987, lot 48, ill. (Cavalier d'Arpino, BP 3520); Nissman Abromson & Co, Brookline, MA, 1989; verworven in 1989
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Röttgen 2002, p. 338, fig 105a; Röttgen 2013, pp. 444-445, fig. 395; Bolzoni 2013, p. 333, cat. 209
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Cavaliere d'Arpino, 'Judith met het hoofd van Holofernes', 1602-1603, fresco, Rome, Villa Aldobrandini

Deze tekening is een voorstudie voor een fresco in de Villa Aldobrandini (Belvedere) in Frascati bij Rome. Deze muurschildering werd tussen juli 1602 en januari 1603 uitgevoerd, als onderdeel van een cyclus in opdracht van kardinaal Pietro Aldobrandini (1571-1621). De cyclus beeldt de zogenoemde ‘vrouwenlisten’ uit, een reeks voorstellingen van deugdzame vrouwen uit het Oude Testament die met moed en intelligentie zondige machtige mannen wisten te overwinnen.[1] Het fresco met Judith - een van de deugdzame vrouwen - werd in een lofdicht door dichter Giambattista Marino (1569-1625) geroemd[2] en uitvoerig beschreven door kerkgeleerde en kunsttheoreticus Giovanni Battista Agucchi (1570-1632).[3]

Het fresco wijkt slechts op enkele punten van de tekening af. Cesari (Cavaliere d’Arpino) verving in het definitieve ontwerp de uitwaaiende schouderdoek van Judith door een lange wapperende haarlok die de suggestie van beweging versterkt (afb.). Haar jurk is niet doorschijnend weergegeven en het hoofd van de gedode Holofernes wordt in het fresco niet door Judith zelf, maar door haar dienstvrouw vastgehouden. Judiths linkerarm, die in de tekening het afgehakte hoofd vasthoudt, is in het fresco voorlangs naar links geplaatst en haar nu lege hand wijst naar het hoger opgehouden bebloede zwaard in haar rechterhand. De aanpassingen in het fresco verleggen de focus van het zwaard en afgehakte hoofd naar de figuur van Judith. Daarmee is de dynamiek die de tekening kenmerkt echter afgezwakt.

De uitvoering van de tekening is typisch Arpinesque. De kunstenaar combineerde, zoals in veel van zijn tekeningen, rood en zwart krijt, waarbij het eerste voor de hoofden en lichaamsdelen werd gebruikt.

Noten

[1] Zie Bleyerveld 2000. Judith was een van de meest populaire van deze heldinnen en werd in de typologische traditie vergeleken met Maria aangezien zij ook over het Kwaad triomfeerde; Kirschbaum 1968-1976, dl. 2, cols. 360-362.

[2] G.B. Marino, ‘La Villa Aldobrandini’, Le Rime, Venetië 1602, in: Carducci 1888, dl. 1-2, p. 443: ‘Mira la vedovetta come leggiadra, e forte l’Impudico Amator conduce a morte’.

[3] G.B. Agucchi, Relatione della Villa Belvedere, Venetië 1611, in: D’Onofrio 1963, p. 98: ‘[…] ma sopra tutte vi è bellissima dipinta la Vedovella di Betulia, alla quale pare che si come Iddio oltre che la natural bellezza aggionse lo splendore, così habbia concesso in honore di sì gran donna che il Pittore oltre l’arte et la bellezza et simmetria di questa pittura vi aggionga la gratia et la leggiadria.’

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giuseppe Cesari il Cavaliere d'Arpino

Rome 1568 - Rome 1640

Bekijk het volledige profiel