:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee bomen en struikgewas

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Twee bomen en struikgewas
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 138 mm
Breedte 111 mm
Makers Tekenaar: Paulus Willemsz. van Vianen
Inventarisnummer MB 1978/T 28 recto (PK)
Credits Aankoop 1978
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1978
Vervaardigingsdatum in circa 1602-1607
Signatuur geen
Watermerk sickle (reaping hook), top fragment (on P3 from the left, on the bottom edge; vH, 5P, fine), as such similar to Briquet 6148-6149 (type 'faucille', doc. in Gigors-Geneva 1380-87) or as a symbol on top of a small coat of arms, similar to Briquet 6159-6161 (doc. Salzburg 1577-1622, Vienna 1574-1611, a.o. places in the eastern part of Germany), the same type found in inv. no. N 56, also by Paulus van Vianen. [AE]
Conditie recto, rechts van het midden, een zwartblauwe inktvlek
Inscripties '70' (op keerzijde van de montuur, in pen in bruine inkt)
Merkteken geen
Herkomst Adolf Friedrich Albert Reinicke (1753-1838), Neustrelitz ; door vererving aan Martin Reinicke, Darmstadt; aankoop uit deze verzameling door het museum in 1978
Tentoonstellingen Parijs/Rotterdam 2014, nr. 96; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Gerszi 1982a, nr. 44; Ter Molen 1984, nr. 260; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Tegen een met struikgewas begroeide helling zijn een enigszins kromgegroeide naaldboom en een dode boomstronk uitgebeeld. Zij zijn beide gedetailleerd uitgewerkt. De zeer fijne lijnvoering, in combinatie met zachte wassingen in bruin, is kenmerkend voor de tekenstijl van Paulus van Vianen, wiens tekeningen vaak een bijzonder fragiel, ijl karakter hebben.1 De tekening laat zich vergelijken met de Boomstudies op de verso van een tekening in Utrecht, uitgevoerd in penseel en grijze inkt, die omstreeks 1602 gedateerd wordt.2 Vergelijkbaar zijn ook Rotsachtig landschap met bomen (van in of vóór 1603) en Studie van een knoestige boom (vóór of in 1607) op de keerzijden van twee tekeningen in Amsterdam, die op eenzelfde verfijnde manier zijn uitgevoerd met pen en wassingen in grijs, roze en blauwgroen.3 De Rotterdamse tekening zal in dezelfde periode als deze drie boomstudies zijn ontstaan, dus omstreeks 1602-1607.

Van de vier zwijntjes op de keerzijde van het blad zijn er twee gedeeltelijk door het kader afgesneden. Het lijkt te gaan om snelle, spontane schetsen ‘naar het leven’. Er zijn slechts twee andere dierstudies van Paulus van Vianen bekend, een tekening met twee voor een wagen gespannen trekpaarden en blad met diverse dieren, waaronder een os en een olifant.4

Noten

1 Voor de karakterisering van de tekenstijl van Van Vianen, zie Gerszi 1982, p. 14.

2 Utrecht, Centraal Museum, inv. nr. 6734, zie Plomp/Domela Nieuwenhuis/Helmus 2004, nr. 2, als ca. 1602; zie ook Gerszi 1982, nr. 19v en Utrecht 1984, nr. 37.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, de keerzijden van inv. nrs. RP-T-2008-94 en RP-T-2008-95, zie Schapelhouman 2009, pp. 97-100, nrs. 6-7; Gerszi 1982, nrs. 54v en 55v.

4 Respectievelijk: Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 1978:68 (verso); Schapelhouman 1987, nr. 90; Gerszi 1982,  nr. 58v. En: Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. R.F. 54747; Van Tuyll van Serooskerken 2010.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Paulus Willemsz. van Vianen

Utrecht circa 1570 - Praag 1613

Bekijk het volledige profiel