:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Two Trees and Scrubs

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Two Trees and Scrubs
Material and technique Pen and brown ink, brown wash, framing lines with the pen in black ink
Object type
Drawing (recto) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 138 mm
Width 111 mm
Artists Draughtsman: Paulus Willemsz. van Vianen
Accession number MB 1978/T 28 recto (PK)
Credits Purchased 1978
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1978
Creation date in circa 1602-1607
Signature none
Watermark sickle (reaping hook), top fragment (on P3 from the left, on the bottom edge; vH, 5P, fine), as such similar to Briquet 6148-6149 (type 'faucille', doc. in Gigors-Geneva 1380-87) or as a symbol on top of a small coat of arms, similar to Briquet 6159-6161 (doc. Salzburg 1577-1622, Vienna 1574-1611, a.o. places in the eastern part of Germany), the same type found in inv. no. N 56, also by Paulus van Vianen. [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions '70' (on the reverse of the mount, in pen and brown ink)
Mark none
Provenance Adolf Friedrich Albert Reinicke (1753-1838), Neustrelitz; by descent to Martin Reinicke, Darmstadt; acquired by the museum, 1978
Exhibitions Paris/Rotterdam 2014, no. 96
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Gerszi 1982a, no. 44; Ter Molen 1984, no. 260
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Tegen een met struikgewas begroeide helling zijn een enigszins kromgegroeide naaldboom en een dode boomstronk uitgebeeld. Zij zijn beide gedetailleerd uitgewerkt. De zeer fijne lijnvoering, in combinatie met zachte wassingen in bruin, is kenmerkend voor de tekenstijl van Paulus van Vianen, wiens tekeningen vaak een bijzonder fragiel, ijl karakter hebben.1 De tekening laat zich vergelijken met de Boomstudies op de verso van een tekening in Utrecht, uitgevoerd in penseel en grijze inkt, die omstreeks 1602 gedateerd wordt.2 Vergelijkbaar zijn ook Rotsachtig landschap met bomen (van in of vóór 1603) en Studie van een knoestige boom (vóór of in 1607) op de keerzijden van twee tekeningen in Amsterdam, die op eenzelfde verfijnde manier zijn uitgevoerd met pen en wassingen in grijs, roze en blauwgroen.3 De Rotterdamse tekening zal in dezelfde periode als deze drie boomstudies zijn ontstaan, dus omstreeks 1602-1607.

Van de vier zwijntjes op de keerzijde van het blad zijn er twee gedeeltelijk door het kader afgesneden. Het lijkt te gaan om snelle, spontane schetsen ‘naar het leven’. Er zijn slechts twee andere dierstudies van Paulus van Vianen bekend, een tekening met twee voor een wagen gespannen trekpaarden en blad met diverse dieren, waaronder een os en een olifant.4

Footnotes

1 Voor de karakterisering van de tekenstijl van Van Vianen, zie Gerszi 1982, p. 14.

2 Utrecht, Centraal Museum, inv. nr. 6734, zie Plomp/Domela Nieuwenhuis/Helmus 2004, nr. 2, als ca. 1602; zie ook Gerszi 1982, nr. 19v en Utrecht 1984, nr. 37.

3 Amsterdam, Rijksmuseum, de keerzijden van inv. nrs. RP-T-2008-94 en RP-T-2008-95, zie Schapelhouman 2009, pp. 97-100, nrs. 6-7; Gerszi 1982, nrs. 54v en 55v.

4 Respectievelijk: Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 1978:68 (verso); Schapelhouman 1987, nr. 90; Gerszi 1982,  nr. 58v. En: Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. R.F. 54747; Van Tuyll van Serooskerken 2010.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Paulus Willemsz. van Vianen

Utrecht circa 1570 - Praag 1613

Bekijk het volledige profiel