:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande hellebaardier van achteren gezien

Staande hellebaardier van achteren gezien

Anoniem (in circa 1600-1650)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande hellebaardier van achteren gezien
Materiaal en techniek Pen in zwarte inkt, bruin gewassen, wit gehoogd, kaderlijnen met de pen in bruine inkt (gedeeltelijk)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 257 mm
Breedte 154 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Kopie naar: Joachim Wtewael
Inventarisnummer MB 1976/T 38 (PK)
Credits Aankoop 1976
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1976
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 5P, fine)
Conditie verso: papier- en lijmresten, vlekken in zwart krijt en zwarte inkt
Inscripties 'AB.' [ineen] (linksonder, in pen in bruine inkt, vals Bloemaert monogram), 'Abraham Bloemaert ' (verso, middenboven, in pen in bruine inkt, in een oude hand), '207704' (verso, rechtsboven, in potlood), 'E S./ Bloemaert Ab' (verso, rechtsonder, in potlood)
Merkteken H.W. Campe (L.1391)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1976, p. 16 (als Joachim Wtewael); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Deze in contrapost staande rugfiguur, met zijn rechtervoet op een verhoging en met de linkerhand in de zij, heeft in zijn rechterhand een lans of hellebaard die achter hem op de grond steunt. Hij draagt een grote hoed met pluimen en inkepingen, een poffende, gestreepte kniebroek en een opwaaiende doek of mantel over zijn rechterschouder. De voorstelling is getekend in dikke, zwarte penlijnen. Vooral de arceringen in de donkere partijen van de kleding en de hoed zijn in grove lijnen weergegeven. Gelet op de afsnijding van de figuur is het papier aan de boven- en linkerzijde ingekort.

De tekening is vermoedelijk getekend naar een voorbeeld van Joachim Wtwael, al is het directe voorbeeld tot op heden niet te achterhalen. De houding van de man, de verkorting van zijn rechterarm en zijn zwierige kleding, herinneren aan de man rechts vooraan op De strijd tussen de goden en de titanen van Wtewael in Chicago.1 Een stilistisch vergelijkbare tekening van een trommelaar, die ook als een kopie naar Wtewael beschouwd wordt, bevindt zich in Amsterdam.2 De Rotterdamse tekening sluit bovendien aan bij twee andere, tamelijk zwakke figuurstudies naar Joachim Wtewael, waarop eveneens een staande rugfiguur met lans of hellebaard en grote hoed uitgebeeld is.3

Noten

1 The Art Institute of Chicago, zie Lowenthal 1986, nr. A-23.

2 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. A 2440 (verso van Joachim Wtwael, Diana ontdekt de zwangerschap van Callisto); Boon 1978, nr. 498v, afgebeeld in Schapelhouman 1987, p. 223. Vergelijk voor de stijl ook Boon 1978, nr. 504 (omgeving Joachim Wtewael).

3 Figuurstudie, Londen (Sotheby’s), 25 april 1978, nr. 60 en veiling Parijs (Drouot-Richelieu), 15 juni 1990, nr. 101. Een tweede Figuurstudie bevindt zich in Kopenhagen, Statens Museum for Kunst, inv. nr. Mag. 14.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker