:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Rotslandschap met ruïne van een poort, enkele gebouwen en figuren

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Dit blad behoort tot een grotere groep tekeningen van Toscaanse landschappen die vroeger deel uitmaakten van een album, samengesteld voor de Florentijnse verzamelaar Niccolò Gabburri in 1730. Het album is helaas in 1957 uit elkaar gehaald door een kunsthandelaar en de 39 bladen zijn los verkocht. Zeventien bladen zijn dubbelzijdig betekend. Kennelijk heeft Fra Bartolommeo de tekeningen vooral voor zijn eigen genoegen gemaakt, tijdens zijn reizen door Toscane,
want hij heeft slechts enkele er van gebruikt voor landschapachtergronden in schilderijen. [tekst: Albert Elen]

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Rotslandschap met ruïne van een poort, enkele gebouwen en figuren
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 202 mm
Breedte 284 mm
Makers Tekenaar: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Inventarisnummer MB 1958/T 1 (PK)
Credits Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1958
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1958
Vervaardigingsdatum in circa 1505-1509
Watermerk tulp (30 x 60 mm, m.b., op P5 van 8P, vH, vergelijk Briquet 6664, Florence 1508)
Herkomst Fra Bartolommeo’s nalatenschap (1517); zijn erfgenaam Fra Paolino da Pistoia (1488-1547), Florence; Suor Plautilla Nelli (1523-1588), Florence; Klooster van St. Catharina van Siena, Florence; Cavaliere Francesco Maria Niccolò Gabburri (1676-1742), Florence, verworven van het klooster in 1725 en gemonteerd in een van twee albums (1729); erven Gabburri; Kunsthandelaar William Kent, Londen, aangekocht van de erven Gabburri in 1758-1760; onbekende veiling, Londen, 1760-1761; particuliere collectie (aangekocht in Ierland, 1925); veiling Londen (Sotheby's) 20.11.1957, lot 34; Kunsthandel Colnaghi, Londen; aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt 1958
Tentoonstellingen Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 60; Florence 1980, nr. 87; Rotterdam/New York 1990, nr. 57; Rotterdam/Boston/Fort Worth/New York/Florence/Copenhagen 1990-1994, nr. 105; Florence 2000, nr. 3; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2); Parijs 2014, nr. 4; Rotterdam 2016, nr. J
Interne tentoonstellingen Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Gronau 1957, pp. II-IV, nr. 34, ill.; Jeudwine 1957, p. 135; Junghans 1959, p. 121; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 60, pl. 43; Rome 1972-73, pp. 10-11, nr. 4, ill.; Berlijn 1973, p. 35 onder nr. 43; Parijs 1975a, onder nr. 21; Florence 1980, nr. 87, ill.; Frankfurt 1980, onder nr. 49; Luijten/Meijer 1990, nr. 57, ill.; Fischer 1990, nr. 105, ill.; Elen 1995, pp. 280-284, nr. 46, en passim; Florence 2000, nr. 3, ill.; Frankfurt/Paris 2014, pp. 65-66, fig. 9; Rotterdam 2016, p. 230. no. J, ill.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

Dit prachtige landschap is typisch voor Fra Bartolommeo, van wie zo'n vijftig tekeningen van landschappen en bomen bekend zijn. De tekening werd rond 1730 samen met 40 andere bladen door Cavaliere Gabburri in een album samengevoegd. Daarna werden de tekeningen vergeten totdat ze in 1957 op een veiling opdoken, waar ze afzonderlijk werden verkocht.

Zoals te verwachten is bij een kunstenaar uit de hoogrenaissance, zijn de bijna 1500 tekeningen die van Fra Bartolommeo zijn overgeleverd vrijwel allemaal voorbereidende figuurstudies voor zijn vele monumentale altaarstukken. Het grote aantal landschapstekeningen bewijst echter dat hij ook veel aandacht aan dit genre besteedde. Gezamenlijk vormen deze bladen verreweg de grootste groep landschapstekeningen van een Italiaanse renaissancekunstenaar, qua omvang in die tijd alleen te vergelijken met de tekeningen en aquarellen van Albrecht Dürer (1471‑1528).

Fra Bartolommeo's landschappen verbeelden afgelegen hermitages of kloosters, stadjes, beboste heuvels, bomen en rotsformaties. Het feit dat van een aantal tekeningen de locatie is vastgesteld, doet vermoeden dat de meeste met een hoge mate van topografische nauwkeurigheid een specifieke plek verbeelden die soms in een gerelateerde tekening werd aangepast en verder uitgewerkt. Alle landschappen zijn in pen en inkt getekend en vormen een uniforme groep die tussen omstreeks 1505 en 1509 valt te dateren.[1] Deze tekening van een rotsig landschap met een vervallen poort, enkele gebouwen en twee reizigers werd gemaakt naar een schets van dezelfde omvang in Frankfurt.[2] In die tekening schetste Fra Bartolommeo de contouren in strakke, rechte lijnen of gebogen zigzaglijntjes, en gaf in de voorgrond de afgekalfde grond met lange, ferme arceringen weer. De Rotterdamse tekening toont een soortgelijke opzet, waarbij de vormen met een uiterst gevarieerde, levendige pen en beweeglijke lijnen van verschillende breedte en tonaliteit zijn ingevuld.

Vaak maakte Fra Bartolommeo twee tekeningen van dezelfde plek, de een schetsmatig, de ander verder uitgewerkt. Het lijkt erop dat hij eerst ter plekke de schetsmatige versie maakte, waarvan de tekening in Frankfurt een voorbeeld is, en op grond van die ruwe schets dan waarschijnlijk thuis op zijn gemak een meer gedetailleerde, bewerkelijke versie vervaardigde, in dit geval de Rotterdamse tekening. Daarin vulde hij details zoals de afgekalfde grond en rotsen in de voorgrond verder in en voegde links een elegante groep gebouwen toe, met twee piepkleine wandelaars die de scène verlevendigen. Deze tekening en ook de schetsmatiger versie die eraan voorafging, lijken niet te zijn gebruikt voor een schilderij, evenmin is de locatie ooit vastgesteld.

Noten

[1] Fischer 1989, p. 329.

[2] Städel Museum, inv. 16240a Z.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)

Florence 1472/1474 - Florence 1517

Fra Bartolommeo is een van de bekendste kunstenaars van de Italiaanse hoogrenaissance. Zijn oorspronkelijke naam is Bartolommeo di Paolo, maar hij werd Baccio...

Bekijk het volledige profiel