:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie voor een Christuskind

Studie voor een Christuskind

Barocci (Federico Fiori) (in circa 1597)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie voor een Christuskind
Materiaal en techniek Zwart krijt, wit gehoogd, op grijsbruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 246 mm
Breedte 180 mm
Makers Tekenaar: Barocci (Federico Fiori)
Inventarisnummer MB 1953/T 22 recto (PK)
Credits Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (NK-collectie), 1953
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1953
Vervaardigingsdatum in circa 1597
Watermerk geen / none (vH, 6P)
Inscripties 'Correge' (l.o., pen in bruine inkt), '5' (verso, l.b., potlood)
Herkomst (?) veiling, Amsterdam (Mak van Waay) 1941; Kunsthandel B.A. Böhmer, Güstrow, verworven in Nederland of Frankrijk, 1941; H. Reemtsma, Hamburg, 1941; Rijkscollectie, bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), 1953 (inv. NK 1336, als Correggio)
Tentoonstellingen Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Jaarverslag 1953, p. 10; Byam Shaw 1969, pp. 88-89, 296, fig. 2
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Kopie naar Federico Barocci, 'Christus', olieverf op paneel, 184 x 126 mm, ca. 1597 of later, Glasgow Museums

Federico Barocci was niet alleen een veelgevraagd kunstenaar en productief tekenaar, hij werd door zijn biograaf Giovanni Pietro Bellori (1613-1696) zelfs als een van de beste schilders van zijn tijd beschouwd. In de jaren 1550 en 1560 reisde hij tweemaal naar Rome, waar hij deelnam aan een frescoproject voor paus Pius IV (1499-1565). Daar werd hij naar eigen zeggen tegengewerkt door jaloerse rivalen en mogelijk zelfs vergiftigd. In 1563 keerde hij daarom terug naar zijn geboorteplaats Urbino, waar hij tot het einde van zijn leven zou blijven werken. Dit blad bevat studies voor twee verschillende werken die hij rond 1597 voor de hertog van Urbino, Francesco Maria II della Rovere (1549-1631) maakte.

De tekening op de recto is een studie van het Christuskind zittend op een wolk. In zijn rechterhand houdt hij mogelijk een rijksappel vast terwijl hij met zijn andere hand een zegenend gebaar maakt.[1] De voorstelling werd door Byam Shaw herkend als een vroege voorstudie voor een schildering bestemd voor een gouden wijwaterbassin dat in opdracht van de hertog van Urbino werd gemaakt en bedoeld was als geschenk voor paus Clemens VII (1478-1534).[2] Het vat is verloren gegaan, maar dankzij een uitgebreide beschrijving van Bellori (1672) is bekend hoe het er moet hebben uitgezien.[3] Daarnaast bevindt zich in Glasgow (afb.) een latere kopie van de schildering die Barocci er op aanbracht, waarschijnlijk gemaakt in diens werkplaats.[4] Byam Shaw zag de Rotterdamse tekening als een primo pensiero, een eerste idee, voor deze compositie.[5] In de studie is Barocci duidelijk nog op zoek naar de juiste houding van de figuur; het hoofd en de benen van het Christuskind zijn tijdens het tekenen aangepast en enkele keren op het blad herhaald. In een latere studie in Würzburg heeft hij de voorstelling gespiegeld, waarschijnlijk omdat Christus, volgens de bestaande conventies, het zegenende gebaar met zijn rechterhand maakt.[6]

Op de verso is een vrouwenhoofd in gekleurd krijt weergegeven. Dit is een van de vele overgeleverde studies voor Maria in Barocci's De geboorte van Christus in Madrid.[7] In de tekening is Maria’s gezicht niet weergegeven, maar is alleen aandacht besteed aan de weergave van haar kapsel. Barocci maakte dit soort studies wel vaker, om subtiele details zoals de vorm van een hoofd of de lichtval op het haar nader te onderzoeken. De geboorte van Christus (1597) werd, net als het tafereel met Christuskind op het wijwatervat, in opdracht van Francesco Maria II della Rovere vervaardigd. De hertog schonk het doek in 1604 aan Margaretha van Oostenrijk (1584-1611), de echtgenote van Filips III van Spanje (1578-1621), waarna het werk naar Madrid werd verplaatst en een plek kreeg in Margaretha’s privékapel. Het relatief kleine schilderij was daar uitermate geschikt voor, vooral omdat Barocci door de compositie en het zachte kleurgebruik een zeer intieme sfeer had weten te creëren.

Noten

[1] De herkomst van deze tekening is niet sluitend, zie http://www.herkomstgezocht.nl/nl/nk-collectie/putto.

[2] De inscriptie op het blad laat zien dat de tekening ooit werd toegeschreven aan Antonio da Correggio (1489-1534). De suggestie van Philip Pouncey uit 1957, dat de studie van Barocci zou kunnen zijn (‘May well be Barocci who is strongly suggested by head of woman on verso’, persoonlijke notitie na bezoek aan het museum in april 1957; e-mail correspondentie met Francoise Devaux, november 2019), werd bevestigd door Byam Shaw (Byam Shaw 1969, pp. 88-89).

[3] Bellori 1672, p. 186: ‘[…] fece dipingere al Barocci in lamino d’oro Giesù Bambino sedente sul e nubbi, il quale con la mano tiene il mondo, con l’atra benedice […].'

[4] National Gallery of Scotland, inv. nr. 162.

[5] Byam Shaw 1969, p. 88.

[6] Martin von Wagner Museum, inv. 7172. Mogelijk zijn dit ook nog voorstudies voor dezelfde figuur: Parijs, Musée du Louvre, inv. 2870 en Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 11641 F. Zie ook Olsen 1961, nr. 53. 

[7] Museo del Prado, inv. P 000018. Deze relatie werd als eerste opgemerkt in 1974 door kunsthistoricus Edmund Pillsbury, zie opmerking op oud passe-partout. Andere studies zijn te vinden in Windsor, Royal Collection, inv. 905223; Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 11276 F, 11634 F verso en 11550 F; Milaan, Ambrosiana, inv. F.290 inf.n.5, F.290 inf.n.2 en F.290 inf.n.4.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Barocci (Federico Fiori)

Urbino circa 1535 - Urbino 1612

Bekijk het volledige profiel