:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Hoofd van een bebaarde man

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Hoofd van een bebaarde man
Materiaal en techniek Zwart krijt, penseel in bruine inkt, wit gehoogd, op bruinig papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 123 mm
Hoogte 128 mm
Makers Tekenaar: Vittore Carpaccio
Inventarisnummer MB 1940/T 8 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1487-1493
Watermerk geen (vV, 2P)
Inscripties #'P' (verso, r.o., potlood)
Merkteken (?) Z. Sagredo (L.2103a) inv. P [...]'; J.P. Heseltine (L.1507) opgeplakt op wit stukje papier verso
Herkomst Silvestro Bonfiglioli (1637-1696), Bologna; Bartolommeo Bonfiglioli, Bologna-Venetië; door zijn erven verkocht aan Zaccaria Sagredo tussen 1728 en 1734; Zaccaria Sagredo (1653-1729, L.2103a, inv. nr. deest), Venetië (gemonteerd in een album); Sagredo's albums door zijn erven verkocht aan Consul John Udny in 1763 en door hem naar Engeland gebracht; Earls of Sunderland (in een van vier Sagredo albums); door vererving aan George Charles Spencer Churchill, 8th Duke of Marlborough, Blenheim Palace, Woodstock; zijn veiling, Londen (Christie) 15.06.1883, waarschijnlijk in lot 114 (naar Carpaccio, BP 6/16/6 aan Thibaudeau); John Postle Heseltine (1843-1929, L.1507), Londen; kunsthandel P. & D. Colnaghi & Obach, Londen (1912); Henry Oppenheimer (1859-1932, L.1351), Londen, verworven in 1912; zijn veiling, Londen (Christie's) 10-14.07.1936, lot 55, ill. 16 (aan Lugt); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1936 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen in 1940
Tentoonstellingen Rotterdam 1952, nr. 87; Amsterdam 1953, nr. T 16; Venetië/Florence 1985, nr. 12; Rotterdam 1987, nr. 14; Rotterdam/New York 1990, nr. 55; Moskou 1995-1996, nr. 4; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5); Parijs 2014, nr. 3
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Colvin 1897, pp. 203-204; Heseltine 1906, nr. 6, ill.; Von Hadeln 1925, p. 58, nr. 25, ill.; Parker 1927, p. 32, ill. 52; Fiocco 1931, pp. 40, 78, pl 152a; Ragghianti 1936, p. 279; Parker 1936, nr. 55; Fiocco 1942, pp. 78, 80, pl. 152a; Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 621; Ragghianti 1946, pp. 119-120; Haverkamp Begemann 1952, nr. 87; Amsterdam 1953, nr. T 16; Fiocco 1958, p. 31; Lauts 1962, pp. 241, 253, 277, nr. 48, pl. 72; Paris/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 35, ill; Pignatti 1963, p. 50; Venetië 1963, p. 281, nr. 1, ill.; Muraro 1966, pp. 76, 110, ill. 26; Byam Shaw 1967, p. 45, ill. 3; Perocco 1967, pp. 86, 87, ill.; Muraro 1977, p. 76, fig. 26; Aikema/Meijer 1985, nr. 12, ill.; Ruggeri 1985, p. 235; Rotterdam 1987, nr. 14; Elen 1989, pp. 14, 24 n. 16; Luijten/Meij 1990, nr. 55, ill.; Ter Molen 1993, p. 195, nr. 19; Moskou 1995-1996, nr. 4, ill.; Parijs 1996, onder nr. 31; Elen 2004, pp. 13, 25 n. 6; Menato 2016, p. 44, n. 135; Eitel-Porter/Marciari 2019, p. 220
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rhoda Eitel-Porter

Vittore Carpaccio, ‘De heilige Petrus’, olieverf op paneel, Museo di Arte Sacra in Zadar, Kroatië. Foto: G. Tomljenović, 2017 (Hravatski restauratorski zavod)

Als een zeer succesvol Venetiaans schilder die aan het hoofd stond van een grote werkplaats vervaardigde Vittore Carpaccio naast talloze altaarstukken ook kleinere stichtelijke werken voor opdrachtgevers in Venetië en bijbehorende gebiedsdelen. Deze studie van de figuur van de heilige Petrus gebruikte hij voor een olieverfschilderij op paneel dat deel uitmaakt van een grote polyptiek voor de kathedraal van Sant’Anastasia in Zara, of Zadar, nu in het zuidwesten van Kroatië maar destijds het bestuurlijk centrum van de Venetiaanse republiek in Dalmatië. De polyptiek werd uit de kathedraal verwijderd en bevindt zich sinds 1976 in het museum in Zara.[1] De tekening toont, net als het schilderij, een man van middelbare leeftijd met een forse neus, aangespannen nekspieren en -pezen, zorgvuldig getekende krullen en een bijgeknipte baard. Onder aan het blad worden de lijnen steeds vager, wat doet vermoeden dat de tekenaar alleen de buste van de figuur wilde schetsen en het blad niet is afgesneden.

Vanwege de karakteristieke kop heeft de tekening iets weg van een portret, maar het blad werd, net als andere studies van hoofden, ten minste tweemaal door Carpaccio gebruikt, ook voor de middelste apostel in diens schilderij De dood van Maria in Ferrara, waarin de figuur enigszins geïdealiseerd met een minder prominente neus is afgebeeld.[2] Het schilderij, dat onderaan op een cartellino (een geschilderd stuk papier) is gesigneerd en gedateerd 1508, laat zien hoezeer Carpaccio zijn werken soms volstouwde; de figuren lijken uit allerlei contexten te zijn geplukt en zonder enige samenhang of logische relatie tot elkaar samengebracht.

Over de datering van de Zara-polyptiek lopen de meningen sterk uiteen, maar Sara Menato plaatste het werk, en daarmee deze tekening, in een goed beredeneerd betoog in 2016 overtuigend rond 1487 tot 1496, of zelfs nog waarschijnlijker in het jaar 1493.[3] Er kunnen drie tekeningen, twee in New York en één in Parijs, aan de Zara-polyptiek worden gerelateerd. De studie in New York van een knielende oude man rechts op het blad was vermoedelijk voor de heilige Hiëronymus in een middenpaneel van het altaarstuk in Zara bedoeld.[4] Een pen-en-inkttekening van de heilige Maarten en de bedelaar, ook in New York, is een studie voor een lager middenpaneel en wijst er eens te meer op dat Carpaccio zijn compositietekeningen vrijwel altijd in pen en inkt tekende en de gelaatstrekken van zijn figuren ten halven lijve bij voorkeur in krijt op gekleurd papier uitwerkte.[5]

De tekening Hoofd van een bebaarde man, naar links in Parijs[6] is eerder in verband gebracht met de figuur van de heilige Simon in Zara. Het blad is echter ook losjes gerelateerd aan de vijfde apostel van rechts die in het schilderij in Ferrara prominent vlak bij de voeten van de dode Maria staat. Tevens vertoont de tekening enige verwantschap met de heilige Simon in De roeping van de heilige Mattheus in de Scuola di San Giorgio degli Schiavoni in Venetië. Hoewel Carpaccio voor dit soort tekeningen meestal blauw papier gebruikte, is zowel de studie in Rotterdam als die in Parijs getekend op vaalgeel papier waarin de afzonderlijke vezels goed te zien zijn. Het lijkt de originele kleur te zijn, al is ook bekend dat blauw papier soms tot vaalgeel of geelbruin verbleekt. De twee tekeningen delen zelfs tot de zeventiende eeuw dezelfde herkomstgeschiedenis en werden dus wellicht rond dezelfde tijd en onder vergelijkbare omstandigheden vervaardigd.

Noten

[1] Museo di Arte Sacra, olieverf op paneel, 101 x 55 cm. Dit verband werd als eerste door Ragghianti opgemerkt, in: Ragghianti 1936, p. 279.

[2] Pinacoteca Nazionale, inv. PNFe 94. Het verband werd als eerste door Fiocco opgemerkt, in: Fiocco 1931, p. 78; Lauts 1962, p. 241, pl. 149.

[3] Menato 2016, pp. 44-46. Lauts 1962, pp. 253-254, nr. 93, pl. 74. Onbekend met de documenten die in de afgelopen twintig jaar zijn ontdekt, dateren Tietze/Tietze-Conrat 1944 de tekening in 1518, Palluchini in 1487, Lauts in 1495-1500, en Muraro in 1507, net als het schilderij in Stockholm, in: Muraro 1977, p. 76.

[4] Metropolitan Museum of Art, inv. 1998.14a. Menato 2016, pp. 44-45, afb. 37.

[5] Metropolitan Museum of Art, inv. 2002.93.

[6] Fondation Custodia, Frits Lugt Collection, inv. 5070. Byam Shaw 1983, dl. 1, pp. 226-227, nr. 223. De studies van een been en een voet op de verso komen gespiegeld overeen met het been van de engel in De annunciatie die Carpaccio voor de Scuola degli Albanesi in Venetië schilderde, nu in de Galleria Giorgio Franchetti alla Ca’ d’Oro in Venetië.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Vittore Carpaccio

Venetië circa 1460/1465 - Venetië 1525/1526

Bekijk het volledige profiel