:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Lot en zijn dochters

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Lot en zijn dochters
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, kaderlijnen in potlood
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 303 mm
Breedte 391 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Kopie naar: Joachim Wtewael
Vroegere toeschrijving naar: Bartholomeus Spranger
Inventarisnummer MB 1782 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1650
Signatuur geen
Watermerk letter B in a shield, indistinct name (....LEBE) in a banderole, surmounted by a quadrifoil (vH, 18P, plano)(69x52mm, on P5-6, centre of left half), viewed through the mount, similar to Briquet 8083 (French, Lebé family, Troyes 1594-1598)
Conditie verticale vouw in het midden, vlekjes
Inscripties 'BSpranger' (rechtsonder, in pen in bruine inkt, in een latere hand)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken niet zichtbaar, de tekening is opgeplakt op het opzetkarton
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 943 (als Bartholomeus Spranger); Cat. 1869, nr. 807; Cat. 1901, nr. 839 (fl. 10,-); Lindeman 1929, p. 85 (nr. 1), p. 106, p. 127 and nr. T 40 (als anoniem kopiist naar Wtewael); Parijs 1970, p. 17 (onder nr. 19); Lowenthal 1986, p. 91; Lowenthal 1988, p. 16 (nr. 1); Sokolova 1991, p. 619 (nr. 9, als Joachim Wtewael); Stampfle 1991, p. 114 (onder nr. 253, als kopie); Amsterdam 1993, p. 558 (nr. 1); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Deze Lot en zijn dochters (Genesis 19:30-35) is een kopie naar een schilderij van Joachim Wtewael van omstreeks 1600 in St. Petersburg.1 Van dit werk bestaat een tweede versie in the Los Angeles County Museum, die als een kopie uit Wtewaels werkplaats wordt beschouwd.2

Toen deze tekening in 1849 met het legaat van Frans Jacob Otto Boijmans in het museum kwam, werd het blad aan Bartholomeus Spranger toegeschreven, waarschijnlijk op basis van het opschrift rechtsonder. In 1929 bracht Lindeman de tekening echter met Joachim Wtewael in verband. Hij meende dat het gaat om een werk van een anoniem kopiist, een opvatting die in 1986 door Lowenthal overgenomen werd.3 Sokolova kende de tekening meer waarde toe en beschouwde deze als een eigenhandige ontwerptekening voor Wtewaels werk in de Hermitage.4 Kloek veronderstelde dat de tekening mogelijk een rol speelde bij de herhaling van de voorstelling in de twee geschilderde composities, maar hiervoor ontbreekt ieder bewijs.[5] Dat het hier om een originele ontwerptekening gaat is echter niet aannemelijk, want daarvoor is de uitvoering te zwak en te documentair. De wat stijve lijnvoering met de hier en daar opvallend dikke penlijnen, is het werk van een kopiist die zo precies mogelijk tekende naar een bestaand voorbeeld.

Noten

1 Sokolova 1991; Amsterdam 1993, nr. 229.

2 Lowenthal 1986, nr. A-13 (about 1597-1603); Amsterdam 1993, p. 557. Mogelijk is het werk in St. Petersburg de Lot en zijn dochters die Karel van Mander zag in het huis van een Italiaan in Antwerpen, zie Van Mander 1604 (editie Miedema), fol. 296v, regel 33-34.

3 Lindemann 1929, pp. 106-107, p. 127; Lowenthal 1986, p. 92 (n. 1).

4 Sokolova 1991, p. 619 (n. 9)

5 Amsterdam 1993, p. 558 (n. 1).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker