:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
St George Taking Leave of the King of Silene

St George Taking Leave of the King of Silene

Lambert van Noort (in 1555)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title St George Taking Leave of the King of Silene
Material and technique Pen and brown ink, blue wash, framing line with the pen in brown ink (by the artist), on a round piece of paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Diameter 263 mm
Artists Draughtsman: Lambert van Noort
Accession number MB 1768 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in 1555
Signature signed and dated 'Lamberts.a.Noort / Inventor. / Ao. 1555 (at lower center, in pen and brown ink)
Watermark long-tailed crowned double-headed heraldic eagle, with a heart shield with a housemark(105x54mm, top, left of centre, on P3/4)(vH, 8P), similar to Briquet 304 (Würzburg-Leipzig-Prague 1552-1585) [for an image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Condition irongall ink corrosion, white heightenings partially oxidized
Inscriptions none
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark unknown collector (L.178c), Museum Boymans (L.1857)
Provenance (?) James Hazard (1748-1787), London/Brussels, his sale Brussels (T'Sas), 15 April 1789 sqq., no. 792, (‘quatre desseins de même grandeur & de forme ronde, ils représentent différens sujets d’histoire, trop longs à détailler', together with no. 793 (by Jan Gossaert); unidentified collector, second half 18th Century (L.178c); F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions Paris/Rotterdam 2014, no. 37
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 629; cat. 1869, no. 507; Paris/Hamburg 1985, p. 124, under no. 61; Van Ruyven-Zeman 1990, pp. 119, 189, no. T.29.1; Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 92-93, 136, no. T.29.1
Material
Object
Technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Voor de colonnade van een paleis neemt Sint Joris met een omhelzing afscheid van de koning van Silena. Hij heeft zojuist de draak verslagen en daardoor de dochter van de koning van de dood heeft gered. Joris is gekleed in wapenrusting: zijn helm, lans en schild liggen voor hem op de grond en zijn paard staat klaar voor vertrek. De koning heeft zijn kroon en scepter aan zijn voeten liggen. Linksachter staan twee vrouwen, waarvan de rechter, de koningin, geroerd is door het afscheid. Links van haar staat de geredde prinses.

De tekening is een ontwerp voor een glasvenster dat deel uitmaakte van een reeks taferelen uit het legendarische leven van de Heilige Joris, soldaat uit Cappadocia. In totaal zijn vier ontwerpen voor deze serie bewaard gebleven die alle voluit of in monogram zijn gesigneerd en 1555 zijn gedateerd. De andere drie bladen laten onderdelen van zijn martelaarschap zien, zoals deze voorkomen in de enige levensbeschrijving van Joris, de dertiende eeuwse Legenda Aurea.1 Het betreft Joris zegent de gifbeker in New York, Joris wordt geradbraakt in London en De onthoofding van Joris in Parijs.2 Het is niet met zekerheid te zeggen uit hoeveel voorstellingen de reeks oorspronkelijk bestond. Het ligt voor de hand dat, voorafgaand aan Het afscheid van Joris en de Koning van Silena Van Noort nog een aantal voorstellingen tekende, zoals de scène waarin Joris de draak verslaat.

De glasruitjes die één op één naar dergelijke ronde ontwerpen werden gemaakt, werden verwerkt in ramen met helder glas voor kapellen en kloostergangen en voor profane ruimtes, zoals patriciërswoningen.3 Het is goed mogelijk dat de ontwerpen voor deze reeks bedoeld waren ter verfraaiing van grotere glasvensters in het huis van de Oude Voetboog of St. Jorisgilde aan de Grote Markt in Antwerpen, waarvan Joris immers beschermheilige was.4 Een andere mogelijkheid is dat de ontwerpen bedoeld waren voor ruitjes van het huis van een particulier die Joris als beschermheilige had.

Zowel in de totstandkoming van het definitieve ontwerp voor glasrondjes, als in de uitvoering van de tekening werkte Lambert van Noort volgens een vast patroon. Zoals Van Ruyven-Zeman uitvoerig beschrijft, tekende Van Noort voorafgaand aan het definitieve ontwerp meestal een rechthoekige compositie met aanvullende schetsjes aan de rand van het blad.5 Daarna trok hij een cirkel om de over te nemen voorstelling. Hierdoor werden delen aan de rand van de definitieve compositie afgesneden. Dat is hier te zien bij het paard, de vrouw aan de linkerzijde en de linkervoet van de koning. Het definitieve ontwerp, op dezelfde schaal getekend als het uiteindelijke glasvenster, nam  hij over op een nieuw rond vel vrij grof papier, dat waarschijnlijk tevens als carton functioneerde.6 Uit de kleine hoogsels in loodwit op deze tekening blijkt dat Van Noort in dit laatste stadium nog enkele kleine foutjes corrigeerde of wijzigingen aanbracht. Zijn voorstellingen tekende Van Noort met pen in bruine inkt in vloeiende lijnen en met minimale arceringen. Vervolgens vervolmaakte hij het geheel met blauwe of bruine wassingen.

De invloed die de Antwerpse Meester van de Verloren zoon op Van Noort had, is hier goed zichtbaar. Zowel de omhelzing van Joris en de koning van Silena, als de treurende vrouw die met haar hand een doek tegen haar gezicht houdt, zijn geïnspireerd op Het vertrek van Tobias, een schilderij van die anonieme meester, waarvan meerdere versies bekend zijn. De treurende vrouw komt daarnaast ook voor in diens tekening Het vertrek van de twee broers in Parijs (afb. 1).7

Footnotes

1 Legenda Aurea 1993, vol. I, pp. 238-242.

2 New York, The Metropolitan Museum of Art, inv. nr. 1995.44; Londen, Victoria and Albert Museum, inv. nr. 498; Parijs, École Nationale des Beaux-Arts, inv. nr. M. 1869: Zie Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 136-137, nrs. 29.2-29.4, ills.

3 Konowitz in Antwerp/Maastricht 2005, p. 44.

4 Dit huis werd rond 1515-1516 voor het gilde gebouwd en brandde af op 4 november 1576. S. van Aerschot et al., Bouwen door de eeuwen heen. dl. 3na. Inventaris van het cultuurbezit in België. Architectuur. Stad Antwerpen, Gent 1976, pp. 59-60.

5 Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 37-38. Voorbeelden van ontwerpen voor eigen gebruik met schetsjes in de kantlijn zijn de Triomf van de Liefde in Oxford en De genezing van Tobit in München, Van Ruyven-Zeman 1995, nr. T.31

6 Zoals blijkt uit de kartons voor de monumentale glasvensters in de kerk in Gouda, vertonen deze, net als het hier besproken blad, geen sporen van overbrenging op het glas. Van Ruyven-Zeman 1995, p. 37.

7 Eén van deze versies is afgebeeld in Paris 1985b, p. 109, under nr. 54. Tekening: Parijs, École Nationale supérieure des Beaux-Arts, inv. nr. M. 1870. Overeenkomst met de treurende vrouw is ook genoemd door Van Ruyven-Zeman 1995, pp. 92-93.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Lambert van Noort

Amersfoort circa 1520 - Antwerpen 1570/1571

Bekijk het volledige profiel