:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Minerva onderricht Pictura (Schilderkunst)

Minerva onderricht Pictura (Schilderkunst)

Adam van Noort (in 1598)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Een jonge vrouw (Pictura) zit voor een onvoltooid schilderij op een schildersezel. Pallas Athene (Minerva), de Griekse godin van de kunst (maar ook van de wijsheid, krijgskunst en vrede) staat achter haar en geeft instructies. Aan hun voeten liggen allerlei attributen waaronder een beitel, houten hamer, meetlat en passer. Adam van Noort, deken van het Antwerpse Sint Lucasgilde (1597-1602), was leermeester van zowel Rubens als Jordaens, zijn schoonzoon.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Minerva onderricht Pictura (Schilderkunst)
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, grijs en bruin gewassen, kaderlijnen (gedeeltelijk) in potlood
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 266 mm
Breedte 191 mm
Makers Tekenaar: Adam van Noort
Inventarisnummer MB 1767 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1852
Vervaardigingsdatum in 1598
Signatuur 'Adam van Noort' gesigneerd en '1598' gedateerd (rechtsonder, in pen in bruine inkt), 'AVN' gemonogrammeerd (rechtsonder, onder de mantel, in pen in bruine inkt)
Watermerk French lily in a circle (on P3 from the left; vH, 6P, cropped folio), similar to Briquet 7099-7102 (Italian make, doc. resp. Perugia 1502, Caprarola 1515, Rome 1534-1537 and 1550-1551). [AE]
Conditie recto: oyxdatievlekken; verso: doorslag van inkt
Inscripties geen
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Tentoonstellingen Delft/Antwerpen 1964, no. 147 (als ‘Minerva en de Kunst’); Rotterdam 2010 (coll 2 kw 6); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 64; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VI, Prenten & Tekeningen (2010)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 628 (als Adam van Noort, Eene Allegorie); Cat. 1869, nr. 506 (als in 1852); Haberditzl 1907, pp. 168, 170, 171, 177, 179; Van Puyvelde 1929, p. 45; ThB XXV, 1931, p. 510; Delen 1943, pp. 90-91, pl. XLVI, afb. 54; Lugt 1949, dl. 1, p. 3, onder nr. 960; Haverkamp-Begemann/Logan 1970, dl. 1, p. 268, onder nr. 501; Dittrich 1972, pp. 138-139, 141-142 (nr. 13); Mielke 1986, p. 173-174; Luijten 1988, pp. 288-289; Dittrich 1997, p. 144; Manuth/De Winkel 2002, pp. 11-12, ill. 13; Petherbridge 2010, pp. 220-221, ill. 151; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Het monogram AVN op deze tekening is autograaf, gezien het feit dat de letters in de wassingen opgenomen zijn. Het opschrift Adam van Noort rechtsonder is weliswaar in een oude hand geschreven, maar is hoogstwaarschijnlijk, net als de veer, later op de tekening aangebracht. Met het monogram en de datering vormt de tekening een sleutelstuk in het getekende oeuvre van Adam van Noort: het is de enige gedateerde tekening die we van Van Noort kennen.1 Al in 1907 was Halberditzl ervan overtuigd dat het om een werk van deze kunstenaar zou gaan – niet alleen op grond van het monogram, maar ook vanwege de grote overeenkomsten tussen de figuurtypen op deze tekening en die op een gravure met de vijf zintuigen van Adriaen Collaert naar ontwerp van Van Noort.2

Andere tekeningen die met zekerheid aan Adam van Noort kunnen worden toegeschreven zijn de reeksen illustraties voor Thomas Saillus’ Thesaurus precum (1608) en voor Petrus Biverius’ Sacrum Oratorium (1630), waarvoor Van Noort ontwerpen leverde in opdracht van het drukkershuis Plantijn-Moretus.3 Door Lugt (1949) en door Haverkamp-Begemann en Logan (1970) werd aan dit kleine oeuvre een drietal andere, gesigneerde bladen toegevoegd.4 In 1972 schreef Christian Dittrich nog drie bladen aan Van Noort toe, waarna Hans Mielke in 1983 nog enkele tekeningen op naam van de kunstenaar zette.5 Bij deze toeschrijvingen vormde het Rotterdamse blad steeds het ijkpunt.

Uitgebeeld is Minerva, de godin van de wijsheid en de kunsten, die naast de zittende personificatie van de Schilderkunst of Pictura staat – te herkennen aan het palet en de schilderstok – en haar instructies geeft. Het thema sluit aan bij de iconografie van Minerva als metgezellin, patrones of inspirator van de kunsten, zoals zij in de late zestiende eeuw vaker werd uitgebeeld.6 Terwijl de godin met een passer tekent op het nog lege paneel of doek en Pictura daarnaar wijst, lijken beide vrouwen te overleggen over de verdere uitvoering van het werk. Op de voorgrond liggen attributen die verwijzen naar Minerva’s domein, de kunsten, kennis en wetenschap: een zonnewijzer, boek, beitel en houten hamer, sextant, meetlat, passer, winkelhaak, en het juk van een weegschaal. Samen symboliseren zij de opvatting dat een schilder ten dienste van zijn kunstenaarschap kennis en vaardigheid moet vergaren. Het vaandel dat Minerva als ongebruikelijk attribuut bij zich draagt, verwijst mogelijk naar het aanzien dat de schilder zal verkrijgen wanneer hij zich door de godin laat leiden.7

Noten

1 Mielke 1983, p. 173.

2 New Hollstein 2005-06, nr. 1397.

3 De ontwerpen voor Thomas Saillus’ Thesaurus precum leverde Van Noort samen met Pieter de Jode. Vijf tekeningen uit deze reeks van Adam van Noort – waarvan drie met het monogram ‘AVN’ – zijn in Museum Plantijn-Moretus in Antwerpen. Voor Petrus Biverius’ Sacrum Oratorium zijn negen getekende ontwerpen van Van Noort, gemonogrammeerd ‘AVN’, in dezelfde collectie. Zie Dittrich 1972, p. 138, 142 (n. 11, n. 12); Mielke 1983, n. 3.

4 Zie Mielke 1983, p. 174 (n. 4, n. 5).

5 Dittrich 1972, zie ook Dittrich 1997, nr. 64; Mielke 1983.

6 Zie voor voorbeelden Luijten 1988, pp. 287-289.

7 Luijten 1988, p. 289.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Adam van Noort

Antwerpen 1561/1562 - Antwerpen 1641

Bekijk het volledige profiel