:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Burcht in een berglandschap

Burcht in een berglandschap

Jacob Savery (I) (in circa 1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Burcht in een berglandschap
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 160 mm
Breedte 210 mm
Makers Tekenaar: Jacob Savery (I)
Vervalsing naar: Pieter Bruegel (I)
Inventarisnummer MB 1687 (PK)
Credits Aankoop 1938
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1938
Vervaardigingsdatum in circa 1600
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 8P)
Conditie recto:lichte verbleking; recto: rechtsonder een vouw
Inscripties 'BRVEGEL 1561' ( linksboven, valse signatuur), 'S' (linksboven, onder voorgaande, in een andere hand, in pen in bruine inkt), '31' (verso, rechtsmidden, in potlood)
Merkteken geen (L.533a van C.E. Duits ontbreekt)
Herkomst kunsthandelaar Carel Emil Duits (geb. 1882 ), Londen; kunsthandelaar P. de Boer, Amsterdam, 1934; aangekocht door het museum, 1938.
Tentoonstellingen Amsterdam 1934b, no. 352 (als Pieter Bruegel); Brussels 1935, no. 442; Brussel 1980, no. 17; Rotterdam/New York 2001, no. 129 (als Jacob Savery); Rotterdam 2004b; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 75
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Tolnay 1934 (Pieter Bruegel); De Tolnay 1935, p. 102, nr. 173; Jaarverslag 1938, p. 4 (met lit.); De Tolnay 1952, nr. 37; Grossmann 1954, p. 42, p. 79; Münz 1961, nr. 42; De Tolnay 1969, p. 62; Franz 1969, dl. 2, p. 116, fig. 218 (P. Bruegel); Boon 1992, p. 70, onder nr. 43; Mielke 1996, nr. A37 (Jacob Savery), p. 84; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

In een vallei rijden twee ruiters over een bergpad langs een riviertje. Rechts daarvan rijst een hoge bergwand op met hier en daar wat begroeiing. De weg leidt omhoog naar een burcht met een bijgebouw, dat door een stenen boogbrug met het hoofdgebouw verbonden is. Voor de burcht komt het pad samen met een ander, hoger gelegen pad linksboven, waarover een reiziger met een bepakte ezel loopt. Op de achtergrond, waar de rivier door het dal slingert, tekenen zich de contouren van een stad af.

De tekening behoort tot een groep van 25 tekeningen met landschappen die lange tijd op naam van Pieter Bruegel stonden, maar in 1986 door Hans Mielke met overtuigende argumenten aan Jacob Savery toegeschreven zijn. Al sinds de jaren 1920 waren door diverse auteurs twijfels geuit over de authenticiteit van enkele tekeningen uit deze groep – vooral op basis van kwaliteit en omdat hun stijl niet overeenkomt met tekeningen uit Bruegels oeuvre uit de jaren 1560 – totdat Mielke ze definitief als één groep beschouwde en op naam van Jacob Savery stelde.1 Het gaat om bergachtige landschappen met burchten, rivieren of reizigers, dorpsgezichten en drie tekeningen met omwallingen van Amsterdam. Alle tekeningen in deze groep zijn uitgevoerd in pen in bruine inkt, meestal over sporen van zwart krijt. Wat betreft stijl en uitvoering komen zij zo sterk overeen dat zij zeker van één hand zijn.2 Ze zijn opgebouwd uit parallelle arceringen in dunne, snel opgezette lijntjes, zoals in de Rotterdamse tekening vooral zichtbaar is in de structuur van de bergwand en van het dal waar de rivier doorheen loopt. Gebladerte is gemodelleerd met korte streepjes die als een stralenkrans uitwaaieren, gecombineerd met zigzaglijnen die soms de vorm van spiralen hebben. Op deze tekening is dat te zien in de boompjes tegen de bergen rechts.

Op één blad na zijn alle tekeningen in deze groep voorzien van Bruegels naam en gedateerd tussen 1559 en 1562. De Bruegel-signaturen zijn uitgevoerd in dezelfde kleur inkt als de tekeningen en zijn hoogstwaarschijnlijk aangebracht door Jacob Savery zelf. Dit wijst erop dat het hier om opzettelijke vervalsingen van Bruegels werk gaat. Savery moet daarvoor directe toegang hebben gehad tot landschapstekeningen van Bruegel die hem als voorbeeld dienden. Opmerkelijk is dat zeven tekeningen uit deze groep Savery-tekeningen zijn gedoubleerd met hetzelfde papier (voorzien van een watermerk van omstreeks 1590) als drie eigenhandige tekeningen van Pieter Bruegel en twee tekeningen van Pieter Stevens. Dit zou kunnen betekenen dat al deze werken rond 1600 in het bezit van een en dezelfde persoon waren.3 Of dit Jacob Savery zelf was, is niet bekend. Duidelijk is wel dat er een directe connectie bestaat tussen enkele Bruegel-tekeningen en die van Savery. Onbekend is waarom Savery deze vervalsingen maakte. Wellicht was het een vorm van wedijver met de grote meester, maar ook is het mogelijk dat Savery gedreven werd door een financieel motief: met zijn Bruegel-vervalsingen wist hij zich verzekerd van een afzetmarkt.

De burcht op de Rotterdamse tekening komt in variaties ook voor op andere landschapstekeningen uit deze groep, zoals op bladen in München en Berlijn.4 De twee ruiters op het pad zijn vrijwel identiek aan die op een berglandschap met burcht in Besançon.5

Noten

1 Mielke 1986, p. 76-81; Mielke 1996, nrs. A21-A45 en pp. 83-85. Mielke’s voorstel deze groep tekeningen aan Jacob Savery toe te schrijven, werd overgenomen door Robinson in Washington/New York 1986, p. 252, en door Orenstein en Plomp in Rotterdam/New York 2001, pp. 276-281.

2 Mielke 1996, p. 84.

3 Dit watermerk is Briquet 6164, zie Mielke 1986, p. 76 en Mielke 1996, p. 84, voor een overzicht welke tekeningen dit betreft.

4 Rotsachtig landschap met een kasteel en een rivier, München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 1092; München 1989, nr. 60; Mielke 1996, nr. A42; Rotterdam/New York 2001, nr. 127. Burcht aan een rivier, Berlin, Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 5765; Mielke 1996, nr. A36; Washington/New York 1986, nr. 97.

5 Gezicht op een kasteel op een rots, Besançon, Musée des Beaux-Arts et d’Archéologie, inv. nr. D.2615, Mielke 1996, nr. A38, zie voor vergelijkbare figuurtjes ook Mielke 1996, nrs. A 22 en A33.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacob Savery (I)

Kortrijk circa 1566 - Amsterdam 1603

Bekijk het volledige profiel