:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Naar onderdeel van Vasari's 'Feest van de H. Gregorius'

Naar onderdeel van Vasari's 'Feest van de H. Gregorius'

Kopie naar: Giorgio Vasari (in circa 1540-1543)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Naar onderdeel van Vasari's 'Feest van de H. Gregorius'
Materiaal en techniek Pen in zwarte inkt, bruin gewassen, op geelbruin geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 293 mm
Breedte 350 mm
Makers Kopie naar: Giorgio Vasari
Toegeschreven aan: Pellegrino Tibaldi
Inventarisnummer MB 1517 (PK)
Credits Schenking P. Haverkorn van Rijsewijk, 1906
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1906
Vervaardigingsdatum in circa 1540-1543
Watermerk Maansikkel met eronder letters (P en omgekeerde F?, initialen van papiermaker), in een cirkel, erboven een kruis (57 x 35 mm, ondersteboven, midden van rechterhelft, op P10 van 12P, vH, besneden plano), vergelijkbaar met Briquet 5245 (Brescia 1522-39) en 5267 (Bergamo 1568). [AE]
Inscripties 'C[..]l in. ' (l.o., pen in bruine inkt), '36. stu:' (r.o., pen in bruine inkt)
Herkomst P. Haverkorn van Rijsewijk (1839-1919); - ;schenking 1906
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Haverkorn van Rijsewijk 1909, p. 337; Jaarverslag 1906, pp 7-8, nr. 9
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Giorgio Vasari (1511-1574) schilderde in 1539 drie panelen voor de refter van het klooster van San Michele in Bosco in Bologna. Twee daarvan worden bewaard in de Pinacoteca Nazionale aldaar.[1] Het derde paneel, Het feest van de heilige Gregorius, is gedeeltelijk gekopieerd in de Rotterdamse tekening.[2]

De tekening werd in 1906 verworven als een voorstudie voor het schilderij, en dus als zijnde van de hand van Vasari zelf.[3] Maar daarvan is alleen geen sprake. Het betreft een kopie van een minder getalenteerd kunstenaar die enkel de onderste helft van de compositie - de centrale scène - natekende. Opvallend is bovendien dat de tekenaar Vasari’s schilderij niet nauwgezet kopieerde, maar afweek in de uitbeelding van de meeste hoofden en in details als de buikflessen rechtsonder, waarvan er maar één werd nagetekend. Van het schilderij bestaan ook nog twee anonieme kopieën, in Rennes en Parijs, maar die geven de volledige compositie weer.[4]

Gelet op het type watermerk zou de tekenaar van de Rotterdamse kopie gezocht kunnen worden in Noord-Italië. Een door Albert Elen geopperde kandidaat is de jonge Pellegrino Tibaldi (1527-1596), die afkomstig was uit de streek boven Milaan waar het watermerk is gedocumenteerd. Van hem is bekend - van Vasari zelf in zijn Vite - dat hij zich in zijn jeugd, dus vóór zijn vertrek naar Rome in 1543, bezighield met het natekenen van Vasari’s schilderijen in het refectorium van de San Michele in Bosco.[5] Elen vergelijkt de Rotterdamse tekening met twee bladen in Los Angeles en Amsterdam.[6]

Noten

[1] Florence 2018, pp. 82-113.

[2] Bologna, Pinacoteca Nazionale, inv. 534.

[3] Jaarverslag Museum Boymans 1906, pp. 7-8, nr. 9.

[4] Musée des Beaux Arts, inv. 794.1.3044; Musée du Louvre, inv. 2164; afgewezen als eigenhandige tekeningen door Catherine Monbeig Goguel, zie: Monbeig Goguel 1972, pp. 217-218, nr. 343, en Rennes 1990, p. 220, nr. 221.

[5] Vasari/De Vere 1915, dl. 9, p. 151: ‘Now […] I shall say something of Pellegrino Bolognese, a painter of the highest promise and most beautiful genius. This Pellegrino, after having attended in his early years to drawing the works by Vasari that are in the refectory of S. Michele in Bosco at Bologna, and those by other painters of good name, went in the year 1547 to Rome […].'

[6] Los Angeles County Museum of Art, inv. 60.74.1-.2; Rijksmuseum, inv. RP-T-1889-A-2161.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giorgio Vasari

Arezzo 1511 - Florence 1574

Bekijk het volledige profiel