:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Beenstudie

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Beenstudie
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 280 mm
Breedte 199 mm
Makers School van: Michelangelo Buonarroti
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 552 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1525-1575
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, acquired in 1931 (school van Michelangelo Buonarotti); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, acquired with the Koenigs Collection in 1940 and donated to the Foundation Museum Boymans
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Deze niet eerder gepubliceerde tekening is een studie in zwart krijt van een been van onderaf gezien met daarnaast, opgezet in een paar lijnen, de studie van een hoofd. De verso van het blad toont drie staande naakten: een heilige met in de linkerhand een kruis, een iets kleinere mannelijke figuur met samengevouwen handen, misschien een houding voor de doop van Christus, en een vrouwelijk naakt. De figuren zijn eerst in zwart krijt getekend en daarna rond de contouren gearceerd in pen in inkt.

Toen Franz Koenigs dit blad kocht werd het toegeschreven aan de ‘school van Michelangelo’, voornamelijk op grond van de beenstudie op de voorzijde. Van Michelangelo is een aantal studies bekend van ledematen in krijt of pen in inkt die hij voor zijn fresco De slag bij Cascina en andere projecten vervaardigde, zoals een tekening van armen en schouders in Wenen. Waarschijnlijk gaat het hier echter om een oefenblad van de hand van een van zijn vele navolgers wiens identiteit onmogelijk is vast te stellen. Op enig moment in de geschiedenis van het blad hebben de figuren op de verso de voorkeur gekregen en is het blad met het oog op de voeten van de heilige uiterst links secuur bijgesneden. Ook de dicht opeen geplaatste arceringen doen denken aan Michelangelo’s vroege en vaak geïmiteerde techniek, maar de figuren kunnen niet aan enig project van zijn hand worden gerelateerd en zijn dus mogelijk van latere datum.

Noten

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Michelangelo Buonarroti

Caprese 1475 - Rome 1564

Michelangelo is ongetwijfeld een van de meest bekende en meest succesvolle kunstenaars van de Italiaanse renaissance. Hij is niet alleen schilder, maar ook...

Bekijk het volledige profiel