:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Ontwerp voor een boog voor Alfonso I van Aragon, koning van Napels

Ontwerp voor een boog voor Alfonso I van Aragon, koning van Napels

Pisanello (Antonio di Puccio Pisano) (in circa 1448-1450)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Ontwerp voor een boog voor Alfonso I van Aragon, koning van Napels
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 249 mm
Breedte 163 mm
Makers Kunstenaar: Pisanello (Antonio di Puccio Pisano)
Inventarisnummer I 527 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1448-1450
Watermerk geen ? (slecht doorzicht, op oude doublure, vH, 6P)
Inscripties 'Bonanu de Ravena' (m.o., pen in bruine inkt), '64' (l.o.)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken M. von Fries (L.2903), Marquis de Lagoy (L.1710 tweemaal), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Graaf Moriz von Fries (1777-1826, L.2903), Wenen, tot c. 1820, aan W. Mellish, Londen; Marquis de Lagoy (1764-1829, L.1710)***, Aix-en-Provence; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (Noord-Italiaans, c. 1400, verbeterd in Pisanello toeg.); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 453; Rotterdam 1938 1939, nr. 51; Rotterdam 1952, nr. 80; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 14; Parijs/Verona 1996, nr. 290; Londen 2001, nr. 131; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 9)
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Burger 1907, pp. 67, 70; Planiscig 1933, p. 18; Filangieri di Candida 1933, pp. 75-80; Thieme/Becker 1907-1950, vol. 27 (1933), p. 93; Filangieri di Candida 1934, pp. 109 ill., 112, 115; Amsterdam 1934, nr. 453, ill. (Napolitaanse school, c. 1450); Rotterdam 1938-1939, nr. 51 (Napolitaanse school, c. 1450); Degenhart 1941, p. 49-51, fig. 121 (niet Pisanello); Degenhart 1945, p. 49-51, 78, fig. 121 (omg. Pisanello); Degenhart 1949, p. 16, n. 1; Haverkamp Begemann 1952, nr. 80; De Marinis 1947-1952, vol. 1, p. 140, nr. 20; Causa 1954, pp. 6-7, 22, n. 6; Keller 1957, p. 139; Pope-Hennessy 1958, pp. 80-81, fig. 114; Degenhart/Schmitt 1960, pp. 88, 137 139, 144, 146; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 14, pl. 13; Degenhart 1963, p. 615; Scheller 1963, pp. 175, 183, 184 n. 14; Chastel 1965, p. 201, fig. 189; Fossi Todorow 1966, nr. 165, ill. 107, onder nrs. 73, 155, 158-161, 408 (niet Pisanello); Magagnato 1966, p. 290; Degenhart/Schmitt 1968, vol. I 2, pp. 640 fig. 980, 641 (Pisanello); Hersey 1969, pp. 16 24; Baxandall 1971, p. 112, pl. 12 (stijl van Pisanello); Sciolla 1972, pp. 70, 72 n. 13, fig. 1; Hersey 1973, pp. 9, 21-29, fig. 16; Verga 1974, p. 57 n. 1 en 3, p. 58 n. 19; Malmanger 1974, pp. 223-224; Kruft 1974, p. 679; Blunt 1975, p. 10; Hersey/Kruft 1975, pp. 393-394, fig. 95; Kruft/Malmanger 1977, pp. 236, 247, 266-267, fig. 96; Pane 1975-1977, vol. 1, p. 125, 129, 166-174, fig. 149, vol. 2, pp. 300-302, 322 n. 3; Bologna 1977, pp. 98-99; Bush 1978, pp. 55, 57, fig. 21; Lightbown 1978, pp. 269, 270; Florence 1983, onder nr. 8; Bologna 1987, p. 16 (Dello Delli); Zeri 1987, vol. 2, p. 452, 458, fig. 640 (Dello Delli); Vignola 1988, onder nr. 43; Cieri Via 1989, p. 52-53, fig. 1; Leone de Castris 1990, p. 41; Ryder 1990, p. 346 n. 110; Quinterio 1991, p. 407, fig. 5; Cole 1995, pp. 44, 45, 46 fig. 31; Cordellier 1995, pp. 119, 127-128; Parijs/Verona 1996, nr. 290, p. 415, ill.; Filippi 1996, pp. 216, 217 ill.; Blass-Simmen 1998, pp. 589, 614 fig. 31 (Pisanello); Di Battista 1999, pp. 10-14, 20 n. 19, 21; Serra Desfilis 2000, p. 15 n. 48; Londen 2001, nr. 131, pp. 233, 235, ill.; Degenhart/Schmitt 2004, vol. III-2, onder nr. 759, fig. 352; Bodart 2008, p. 60, ill.; Quintavalle 2009, p. 653, fig. 19, pp. 666-667, n. 118; Furlan/Venturi 2010, vol. 1, pp. 239, 242 fig. 20, vol. 2, p. 233; Payne 2014, p. 442
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

De triomfboog van Alfonso I, Castel Nuovo, Napels

Dit ontwerp voor een boog is gerelateerd aan een project voor Alfonso I van Aragon, koning van Napels (1396-1458), wiens ruiterstandbeeld in een centrale nis is geplaatst. Het wapen en de motto’s van Aragon zijn in het grote medaillon boven de boog op grondhoogte weergegeven, het open boek en de schoof gierst op de pilasters aan weerszijden en de rij van vijf schilden met strepen bovenaan.[1] Over de precieze relatie van dit blad tot verloren of bewaard gebleven bouwkundige elementen in Napels, is intensief gedebatteerd. 

Plansicigs interpretatie bij het zien van de tekening in de Collectie Koenigs, in 1933, is nog altijd het meest overtuigend.[2] Hij was van mening dat het blad gerelateerd is aan de triomfboog van Alfonso I in het Castel Nuovo in Napels, een witmarmeren constructie die zowel de entree van het kasteel vormt als een blijvende herinnering is aan de feestelijke intocht van de koning in 1443 in Napels.[3] Het werk aan de boog werd in 1453 begonnen en voltooid in 1468 (afb.). De opzet is in grote lijnen dezelfde als in de Rotterdamse tekening: een hoge, smalle constructie van twee grote, bovenop elkaar geplaatste bogen geflankeerd door halfzuilen met versierde pilasters en daarboven een reeks nissen met sculpturen. Toch wijkt de tekening op belangrijke punten van het gerealiseerde bouwwerk af. Zo zijn het grote medaillon en wapen vervangen door een fries met de triomftocht van de koning, en zijn boven het ruiterstandbeeld geen vijf maar vier nissen aangebracht. Ook verschillende gotische elementen zijn veranderd en hebben nu een uitgesproken klassiek ontwerp, zoals de gedraaide zuilen[4] en de boog op grondniveau en het maaswerk helemaal bovenaan de boog. Het ruiterstandbeeld werd uiteindelijk nooit uitgevoerd, maar waarschijnlijk was het in deze nis dat Alfonso’s zoon Ferrante in 1466 een vergulde kist met het hart van zijn vader plaatste, waarmee de boog een grafmonument werd.[5] Bij gebrek aan een aannemelijker alternatief hebben verscheidene deskundigen de tekening bestempeld als een vroeg ontwerp door Pisanello of door een assistent uit diens werkplaats.[6] Pisanello kwam in 1448 naar Napels en voltooide verschillende andere projecten voor Alfonso. Afgezien van de tekening in Rotterdam bestaat er geen ander bewijs voor zijn werk aan deze triomfboog, terwijl de betaling aan een aantal andere architecten, beeldhouwers en steenhouwers wel is gedocumenteerd. Over de vraag welke architect het ontwerp verder uitwerkte blijven de meningen verdeeld, al gaat het vermoedelijk om een team met onder anderen Pietro di Milano (ca. 1410-1473)[7] en Francesco da Laurana (ca. 1430-1502).[8] De namen van Onofrio di Giordano (overleden 1456)[9] en ‘Bono da Ravenna’, vermeld in de inscriptie onder aan het blad, zijn meer omstreden. De laatste werd ooit geassocieerd met Francesco Bonomo, die tussen 1444-1448 de supervisie had over het werk aan het Castel Nuovo.[10] Zijn betrokkenheid bij het ontwerp van de boog wordt inmiddels echter algemeen verworpen, aangezien de inscriptie uit de zeventiende eeuw dateert.[11] 

Hersey formuleerde in 1969 een andere theorie en bracht de tekening in verband met een eerder project of toneelontwerp voor het Castel Capuano.[12] Hersey baseerde zich op een beschrijving door de humanistische geleerde Lorenzo Valla (1407-1457) van een ruiterportret in het kasteel van de koning in harnas, omringd door de vier kardinale deugden.[13] Hij opperde dat de Rotterdamse tekening een ontwerp is voor een geschilderde scenografische boog die aan deze beschrijving voldoet. Ook identificeerde hij de figuur in een nis boven het ruiterstandbeeld als Parthenope, waarnaar Napels is genoemd, en meende dat het bovenste deel van de boog als cenotaaf was bedoeld.[14] Herseys suggesties zijn door een aantal deskundigen onderschreven, maar door anderen als wel erg speculatief van de hand gewezen.[15] Ze zijn nu eenmaal niet alleen gebaseerd op een tamelijk vage omschrijving van Valla, maar bovendien niet consistent omdat het ruiterstandbeeld in de tekening door zeven nissen in plaats van vier wordt omringd, zoals Valla beschrijft. Ook de identificatie van de sculpturen is allesbehalve zeker. Hersey redeneerde dat de tekening in 1446 moest zijn gemaakt,[16] vóór Pisanello in Napels was, en verklaarde dit door te suggereren dat een werkplaatsassistent vóór hem was uitgereisd.[17] Toch sloot Hersey niet uit dat het ontwerp mogelijk later voor de boog van het Castel Nuovo werd aangepast. Deze optie werd ook opengehouden door Di Battista, die anderzijds opperde dat de Rotterdamse tekening een ontwerp voor een geschilderde scenografische boog bij de ingang van het Castel Nuovo is.[18] Volgens haar was deze tijdelijke boog gebouwd voor het huwelijk van Frederik III van Oostenrijk (1415-1493), later keizer van het Heilige Roomse Rijk, met Alfonso’s nicht Eleonora van Portugal (1434-1467), een huwelijk dat in 1451 bij volmacht in Napels werd voltrokken. Een andere mogelijkheid was dat de boog de aankomst van de bruidegom het jaar daarop luister moest bijzetten. Daarna kreeg de boog met enkele aanpassingen permanent vorm in het marmeren monument dat er nu nog staat. 

Over de toeschrijving van deze tekening aan Pisanello bestaat geen algehele consensus, al plaatsen de meeste deskundigen het blad wel in diens omgeving.[19] Wij opteren, in navolging van Dominique Cordellier, voor de kunstenaar zelf.[20] De studie is stilistisch enigszins verwant aan andere tekeningen die Pisanello voor de koning van Napels maakte, zoals de schuine arceringen rondom de boog die sterk doen denken aan die in een ontwerp voor kanonnen met het wapen van Aragon in Parijs.[21] Maar de exacte relatie tussen Pisanello’s werk voor de koning en de hierboven beschreven projecten wordt misschien wel nooit helemaal opgehelderd.

Noten

[1] Voor de motto’s en het wapen, zie Parijs/Verona 1996, cat. 295 en p. 418. 

[2] Planiscig 1933, p. 18. 

[3] Kruft/Malmanger 1977, pp. 216 en 230. 

[4] Blass-Simmen merkte op dat de zuilen sterk doen denken aan die in Pisanello’s tekeningen in het Musée du Louvre, bijvoorbeeld inv. 2425 en inv. 2541. Zie Blass-Simmen 1998, p. 589. 

[5] Ibidem, p. 238. 

[6] Causa 1954, pp. 6-7; Keller 1957, p. 139; Pope Hennessy 1958, pp. 80-81; Kruft/Malmanger 1977; Lightbown 1978, pp. 269-270; Cordellier in Parijs/Verona 1996, nr. 290. 

[7] Kruft/Malmanger 1977, p. 267. 

[8] Zie Filangieri di Candida 1932, p. 438; Degenhart 1945, p. 49-50; Malmanger 1974, p. 224. 

[9] Hersey 1973, p. 32-34. Kruft wees Onofrio di Giordano’s betrokkenheid van de hand in Kruft 1974, p. 679. 

[10] Filangieri di Candida 1932, p. 438; Amsterdam 1934, nr. 453. 

[11] Degenhart opperde als mogelijke tekenaar Bonomo in Degenhart 1942, p. 50 en Degenhart 1945, pp. 49-50, maar schreef het blad ten slotte toe aan Pisanello in Degenhart/Schmitt 1968, dl. 1-2, p. 641. 

[12] Zie Hersey 1969, pp. 16-24 en Hersey 1973.  

[13] Hersey 1969, p. 16. Hersey werd op Valla’s beschrijving gewezen door Michael Baxandall, die het fragment vertaalde in Baxandall 1971, p. 112: ‘een portret van de koning in harnas en te paard […] geschilderd op het Castel Capuano, met om hem heen de vier deugden – rechtvaardigheid, naastenliefde of vrijgevigheid, wijsheid en gematigdheid of misschien moed (kan beide zijn in het schilderij). Hij wilde graag dat ik er verzen voor schreef, een voor elke figuur, die deze geschreven op een perkamentrol in hun hand konden houden […]’. 

[14] Hersey 1969, p. 19 en Hersey 1973, pp. 24-27. 

[15] Hersey’s theorie wordt onderschreven door Baxandall 1971, p. 112; Bologna 1977, pp. 98-99; Sciolla 1972, p. 70; Navarro 1987, dl. 2, p. 452; Leone De Castris 1990, p. 41; Cole 1995, pp. 44-46; Bodart 2008, p. 60; en het felst bekritiseerd in Hersey/Kruft 1975, pp. 393-394 en Kruft/Malmanger 1977. 

[16] Hersey betoogde dat de boog in datzelfde jaar voor de pauselijke delegatie werd gebouwd, zie Hersey 1969, p. 20. 

[17] Hersey 1973, p. 27. 

[18] Di Battista 1999, pp. 10-14; haar theorie wordt onderschreven door Payne 2014, p. 442. 

[19] Het blad werd met zekerheid aan Pisanello toegeschreven door Hill in Thieme/Becker 1907-1950, dl. 27 (1933), p. 93; Degenhart/Schmitt 1968, dl. 1-2, p. 641; Ryder 1990, p. 346; Cordellier in Parijs/Verona 1996, nr. 290. Dello Delli (ca. 1403-ca. 1470) werd als mogelijke tekenaar genoemd in Bologna 1987, p. 16, gevolgd door Navarro 1987, dl. 2, p. 452, maar de meeste deskundigen zien een verband met Pisanello of diens werkplaats. 

[20] Cordellier (red.) in Parijs/Verona 1996, nr. 290. 

[21] Musée du Louvre, inv. 2294.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pisanello (Antonio di Puccio Pisano)

Pisa circa 1395 - Rome 1455

Bekijk het volledige profiel