:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Jason, Medea met een van haar dode kinderen vluchtend op een drakenwagen, Creüsa en drie treurende amors

Jason, Medea met een van haar dode kinderen vluchtend op een drakenwagen, Creüsa en drie treurende amors

Pisanello (Antonio di Puccio Pisano) (in circa 1431-1432)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Jason, Medea met een van haar dode kinderen vluchtend op een drakenwagen, Creüsa en drie treurende amors
Materiaal en techniek Metaalstift, pen in bruine inkt, op perkament
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 212 mm
Breedte 156 mm
Makers Werkplaats van: Pisanello (Antonio di Puccio Pisano)
Inventarisnummer I 523 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1431-1432
Inscripties 'Arnolfo di Lapo' (recto, l.o., pen in zwarte inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Marquis de Lagoy (L.1710), Count M. von Fries (L.2903), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Graaf Moriz von Fries (1777-1826, L.2903), Wenen, tot c. 1820, aan W. Mellish, Londen; Marquis de Lagoy (1764-1829, L.1710)***, Aix-en-Provence; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (Noord-Italiaans, c. 1400); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Parijs 1932, nr. 88; Rotterdam 1952, nr. 79; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 9; Rome 1988, nr. 44; Londen 2001, nr. 105; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2)
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Parijs 1932, nr. 88; Degenhart 1941, pp. 26, 61, fig. 33a (verso); Degenhart 1945, pp. 24, 58, 64, 72, no. 33a, ill. (verso); Degenhart 1949, p. 7, n. 1; Degenhart 1950, p. 208, ill.; Haverkamp Begemann 1952, nr. 79; Scharf 1952, p. 210; Degenhart 1954, p. 112 n. 4; Verona 1958, onder nr. 93; Degenhart/Schmitt 1960, pp. 100, 101, 138 ff.; Bean 1960, nr. 223; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 9, pl. 10; Fossi Todorow 1962, pp. 151-153, fig. 14; Scheller 1963, p. 175; Fossi Todorow 1966, pp. 138-139, nr. 204; Magagnato 1966, pp. 290, 294; Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-1, nr. 133, vol. I-2, p. 641, vol. I-3, pl. 178a-b (Gentile da Fabriano); Hersey 1973, p. 40, fig. 34 (verso); Christiansen 1982, pp. 146-147 (niet Gentile); Rome 1988, nr. 44; Degenhart/Schmitt 1990, vol. II-5, pp. 116-118, fig. 92, 95, vol. II-6, p. 476, fig. 443 (Gentile da Fabriano); Degenhart/Schmitt/Eberhardt et al. 1995, pp. 92-99, figs. 103 en 105; Scheller 1995, pp. 348-349, onder nr. 33, fig. 218; Elen 1995, onder nr. 15; Londen 2001, pp. 144-145, fig. 4.8 en 4.9, p. 198, fig. 5.6, p. 261 nr. 105 (Pisanello); Rotterdam 2001, onder nr. 5, p. 72, fig. 2 (recto); Degenhart/Schmitt 2004, vol. III-2, pp. 216, 237-239, 241, 380 n. 710, pp. 472, 488, 493, 496-499, nr. 767, pl. 82, 83, fig. 388 (werkplaats Pisanello); Warschau 2023, pp. 25-26, fig. 1
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Dit dubbelzijdig betekende blad komt uit het taccuino di viaggio (reisschetsboek) dat Pisanello van Gentile da Fabriano (ca. 1375‑1427) erfde.[1] Beide zijden van het blad tonen taferelen afkomstig van antieke graftombes in Rome. De mythologische figuren op de recto zijn gekopieerd van een graftombe waarvan meerdere versies bestaan, maar in dit geval werden overgenomen van de sarcofaag die tot 1550 op het kerkhof van de basiliek van Santi Cosma e Damiano in Rome stond en zich nu in Ancona[2] bevindt. De scènes tonen de noodlottige bruiloft van Jason en Creusa die werd verstoord door Jasons wraakzuchtige eerste vrouw, Medea. Zij arriveerde in haar drakenwagen om twee van haar en Jasons kinderen te vermoorden en is rechts boven te zien met een van haar zonen over haar schouder geworpen. Linksboven staat Jason met een hand op zijn heup en zijn gewaad over een arm gedrapeerd. Op het onderste deel van het blad zit de rouwende Creusa op een bank, geflankeerd door drie eroten (Romeinse cupido’s), waarvan er één deels is afgesneden. De eroten zijn niet van de graftombe overgenomen maar werden door de tekenaar zelf toegevoegd. Degenhart/Schmitt merkten op dat twee van hen in een houding staan die geassocieerd wordt met dood en rouw: leundend op een fakkel en met het hoofd rustend op een arm.[3] Ook signaleerden Degenhart/Schmitt dat de figuren aan weerszijden op enkele punten zijn aangepast en aangevuld, en in die zin geen exacte of slaafse kopieën zijn maar een losse interpretatie van de tekenaar die de figuren meer emotie meegaf.[4]

Op de verso zijn drie Nereïden (zeenimfen) te zien, een schrijlings zittend op een leeuw, een ander op een stier en een derde daaronder liggend naast twee putti en een fruitmand. De twee bovenste figuren zijn overgenomen van een fries die nu in de oostelijke façade van de Villa Medici in Rome is ingemetseld.[5] Een tekening in de collectie van Cassiano dal Pozzo (1588‑1657), nu in Windsor,[6] toont het reliëf voordat er in de achtergrond bomen werden toegevoegd. De bron van de liggende figuur is niet teruggevonden, maar deze is identiek aan verschillende figuren op Romeinse reliëfs, waaronder het deksel van een graftombe die zich nu in het Vaticaan bevindt.[7] De tekenaar paste ook de figuren aan, zoals de slangachtige staart van de leeuw, de positie van de arm van de liggende Nereïde en een sluier die ontbreekt.[8]

De toeschrijving van het blad aan een medewerker van Pisanello’s werkplaats is inmiddels algemeen geaccepteerd, al werd een tijdlang verondersteld dat het blad van de hand van Gentile da Fabriano of van Pisanello zelf was.[9] Luke Syson zag een relatie tussen het gezicht van de Nereïde op de leeuw en dat van Maria in Pisanello’s schilderij van Maria en het Christuskind met de heiligen Antonius van Egypte en Joris in Londen[10] en, iets minder overtuigend, tussen de zoon van Medea op de recto en het gelaat van het Christuskind in hetzelfde schilderij. Deze gelijkenissen kunnen echter ook slechts duiden op de consistente wijze waarop de verschillende medewerkers van Pisanello’s werkplaats gewend waren gezichten af te beelden.

Noten

[1] Pisanello en leerlingen in diens werkplaats tekenden in dit reisschetsboek in de periode dat de kunstenaar na 1431/1432 in de basiliek van Sint-Jan van Lateranen in Rome aan een reeks fresco’s werkte. Andere bladen uit het boek in Rotterdam zijn inv. I 518, I 519, I 520, I 521 en I 526. Zie voor de meest uitgebreide bespreking en grondige reconstructie van het taccuino Degenhart/Schmitt 2004, dl. 3, 1-2.

[2] Museo archeologico nazionale delle Marche, inv. 907.

[3] Degenhart/Schmitt 1960, p. 101.

[4] Degenhart/Schmitt 2004, dl. 3-2, nr. 767.

[5] De fries is afgebeeld in ibidem.

[6] Royal Collection, Cassiano dal Pozzo, dl. VII, f. 53, inv. 908670.

[7] Zie ook ibidem voor een illustratie.

[8] Zie Degenhart/Schmitt 2004, dl. 3‑2, nr. 767.

[9] Als eerste geopperd door Bernhard Degenhart in: Degenhart 1949, die dit staande hield tot in Degenhart/Schmitt 2004 de auteurs het werk toeschreven aan de werkplaats van Pisanello. De toeschrijving aan Gentile da Fabriano werd onderschreven in Scheller 1963, terwijl Fossi Todorow in 1962 en 1966, en Luke Syson in Londen 2001 het blad aan Pisanello toeschreven.

[10] National Gallery, inv. NG776.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pisanello (Antonio di Puccio Pisano)

Pisa circa 1395 - Rome 1455

Bekijk het volledige profiel