:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De prediking van de heilige Bartholomeus

De prediking van de heilige Bartholomeus

Toegeschreven aan: Pisanello (Antonio di Puccio Pisano) (in circa 1433-48)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De prediking van de heilige Bartholomeus
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 242 mm
Breedte 196 mm
Makers Toegeschreven aan: Pisanello (Antonio di Puccio Pisano)
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 518 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1433-48
Watermerk geen / none (vH, 6P)
Inscripties 'Berna[r]dus Senens[is]' (r.o., pen in bruine inkt), '38' (l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Marquis de Lagoy (L.1710), Count M. von Fries (L.2903), F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst Graaf Moriz von Fries (1777-1826, L.2903), Wenen; tot c. 1820, aan W. Mellish, Londen; Marquis de Lagoy (1764-1829, L.1710)***, Aix-en-Provence; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (N.-Italiaans, c. 1400); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Degenhart 1945, pp. 30, 73, ill. 45; Degenhart 1954, p. 114; Brenzoni 1952, pp. 124-45, ill. 5; Coletti 1953, p. 32, onder nr. 14; Toesca 1958, p. 61, ill. R; Degenhart/Schmitt 1960, pp. 59, 67, 88 (fig. 9), 135-6, n. 5, 137 (Pisanello); Fossi Todorow 1962, pp. 146, 158; Fossi Todorow 1966, nr. 201; Magagnato 1966, pp. 290, 292; Toesca 1968, p. 47; Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, pp. 314, n. 2, 641 (Pisanello); Ragghianti 1971, pp. 57-58; Chiarelli/Dell'Acqua 1972, nr. 25; Canova 1978, p. 69; Filippi 1996, p. 202, ill., p. 203; Degenhart/Schmitt 2004, vol. III-1, p. 163, n. 301 (geen onderdeel van taccuino di viaggio); Heisterberg 2015, pp. 266-269, 271, 273, figs. 11-13, 16
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Anonieme kunstenaar, ‘De prediking van St. Bartholomeus’, illustratie uit de 'Martirologio della Confraternità dei Battuti Neri de Ferrara', Fondazione Giorgio Cini, Venetië, ms 2501-2, folio 18v

Deze tekening verbeeldt de heilige Bartholomeus die met opgeheven armen een preek houdt voor een groep zittende en staande mannen en vrouwen. Als een rafelige sjaal draagt hij zijn eigen afgestroopte huid over de schouder. Zijn hoofdhuid en haren bungelend ter hoogte van zijn middel. Sommige aanwezigen rechts kunnen hun ogen niet van hem afhouden, anderen knijpen deze juist dicht of wenden hun hoofd vol afschuw af. Het grote, lege vlak tussen de heilige en de groep mensen vóór hem, het feit dat de compositie rechts abrupt eindigt, en de eenvoudige contouren van de figuren zijn voor deskundigen een reden geweest om aan een kopie van een fresco te denken. Jarenlang werd abusievelijk gedacht dat de tekening Johannes de Doper tijdens een preek voorstelde,[1] en werd de afgestroopte huid voor diens harige boetekleed aangezien. Mogelijk werd daarbij ook het gruwelijke bewijs van Bartholomeus’ martelaarschap over het hoofd gezien omdat de haarlijn van de predikende heilige gestippeld is aangegeven. Als gevolg van deze misvatting werd de tekening ten onrechte gerelateerd aan de grotendeels verloren gegane Lateraanse fresco’s die Pisanello in de jaren 1430 in de basiliek van Sint-Jan van Lateranen in Rome schilderde. Op grond daarvan meenden Fossi Todorow en anderen abusievelijk dat het blad deel was geweest van Pisanello’s taccuino di viaggio (reisschetsboek).[2]

De eerste die in 1985 een nauw verband zag tussen deze tekening en de geïllustreerde scènes in een handgeschreven martyrologium in Venetië[3] was Toesca.[4] De Rotterdamse tekening komt overeen met een gekleurde illustratie van dezelfde scène in het manuscript (afb.) waarin de preek in een architectonische setting plaatsvindt. Ook twee andere tekeningen, in Parijs[5] en Berlijn,[6] tonen taferelen uit het handschrift: de doop van Christus en een groep omstanders bij de geseling van de heilige Alessandrina. Dat het om de figuur van Bartholomeus gaat, werd opgepikt door Degenhart en Schmitt die weliswaar vasthielden aan de toeschrijving aan Pisanello,[7] maar de Parijse tekening op stilistische gronden in Siena plaatsten.[8] Pas in 2015 werd de relatie tussen het manuscript in Venetië en de drie tekeningen gedegen onderzocht door Heisterberg. Hem viel op dat de Parijse tekening dezelfde herkomstgeschiedenis heeft als het Rotterdamse blad en op grond van stilistische kenmerken opperde hij dat de twee bladen, en mogelijk ook het blad in Berlijn, van dezelfde hand zijn.[9] De opvallende, horizontale arceringen over de neus, het voorhoofd en de wangen van de figuren in beide tekeningen ondersteunen deze conclusie.

Heisterberg onderschreef ook de heersende opvatting dat alle drie de tekeningen en de taferelen in het manuscript naar een en hetzelfde voorbeeld werden gemaakt, vermoedelijk een fresco.[10] Het feit dat het martelaarschap van de heilige Bartholomeus slechts zelden is geschilderd en er bovendien twee kopieën van dezelfde hand van bestaan, doet sterk vermoeden dat het tafereel deel uitmaakte van een reeks fresco’s die ons nu niet meer bekend is. Heisterberg opperde dat de cyclus mogelijk het kleinere oratorium in de Chiesa dei Battuti Neri in Ferrara sierde.[11] Het lekenbroederschap van de Battuti Neri (ook eigenaar van het Venetiaanse manuscript) wijdde zich aan de bekering en verzorging van misdadigers vóór hun executie, en een reeks afgebeelde martelaarschappen in het oratorium diende mogelijk om de veroordeelden nog een laatste kans te geven een gebed uit te spreken en spijt te betuigen op weg naar het galgenveld van de stad. Het blad in Parijs is voorzien van een watermerk uit Ferrara uit de jaren 1410-1440,[12] en Pisanello was in 1433 inderdaad met zijn werkplaats in Ferrara, als ook op verschillende andere momenten tussen 1438 en 1448; hij kan dus wel degelijk kopieën van de cyclus hebben gemaakt. In 2022 merkten Dominique Cordellier en Laura Angelucci de tekening in Parijs niet langer aan als afkomstig uit Pisanello’s werkplaats maar als een werk van Pisanello zelf.[13] Uit de toeschrijving van het Parijse blad aan hem volgt logischerwijs dat ook het Rotterdamse blad van diens hand is, en onder enig voorbehoud stemmen we daarmee in.

Noten

[1] Lütjens ca. 1928-1935, Brenzoni 1952, Coletti 1953 en Fossi Todorow 1962 en 1966 identificeerden allemaal de afgebeelde figuur als Johannes de Doper. Deze misvatting dook opnieuw in Filippi 1996.

[2] Dit reisschetsboek, waarvan de bladen nu verspreid zijn geraakt, werd naar verluid door Gentile da Fabriano aan Pisanello gegeven en in de tijd dat deze in Rome verbleef door verschillende leerlingen in diens werkplaats aangevuld. Bladen uit het boek in Rotterdam zijn inv. I 519, I 520, I 521, I 523 en I 526. Inmiddels wordt aangenomen dat het taccuino geen papieren bladen bevatte, zoals Fossi Todorow 1966 meende. Ook Degenhart/Schmitt 1968, dl. I-2, p. 641 oordeelden dat het blad deel had uitgemaakt van het taccuino, gezien de zeventiende-eeuwse inscriptie op andere bladen uit het boek, net als Heisterberg 2015, pp. 271-272. Voor de meest recente en uitgebreide reconstructie van het taccuino waar dit blad uit is gehaald, zie Degenhart/Schmitt 2004, dl. III, 1-2.

[3] Martirologio della Confraternità dei Battuti Neri de Ferrara, Fondazione Giorgio Cini, ms 2501-2, folio 18v. Zie Heisterberg 2015, p. 267, afb. 10 toont de eraan gerelateerde scène.

[4] Toesca 1958, p. 61, afb. R.

[5] Musée du Louvre, inv. RF 39.

[6] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. 5149. Zie Heisterberg 2015, p. 272, afb. 20. Toesca dacht dat de Rotterdamse tekening en die in Berlijn misschien ‘met het oog op fraude’ (‘a scopo di frode’) waren gemaakt.

[7] Degenhart/Schmitt 1968, dl. II-2, pp. 313-314 en p. 641.

[8] Degenhart 1960, p. 67.

[9] Heisterberg 2015, p. 273 denkt dat de tekening in Berlijn ook van dezelfde hand is.

[10] Degenhart 1960, p. 135, n. 5; Ragghianti 1971, pp. 57-58; Canova 1978, p. 69; Heisterberg 2015, p. 273.

[11] Heisterberg 2015, pp. 254-256 en 274-278.

[12] Ibidem, p. 272.

[13] Zie een opmerking in de online database van het Musée du Louvre, bezocht 17 november 2022.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pisanello (Antonio di Puccio Pisano)

Pisa circa 1395 - Rome 1455

Bekijk het volledige profiel