:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De ontmoeting tussen Paus Leo I en Attila de Hun

De ontmoeting tussen Paus Leo I en Attila de Hun

Kopie naar: Rafaël (Raffaello Sanzio) (in circa 1514-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De ontmoeting tussen Paus Leo I en Attila de Hun
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 378 mm
Breedte 172 mm
Makers Kopie naar: Rafaël (Raffaello Sanzio)
Vroegere toeschrijving: Poccetti (Bernardino Barbatelli)
Inventarisnummer I 508 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1514-1600
Watermerk geen / none
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (kopie naar Rafaël); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1997-1998
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Rafaël, 'De ontmoeting tussen Paus Leo I en Attila de Hun', 1513-1514, fresco, Stanza d’Eliodoro, Apostolisch Paleis

De tekening is een kopie naar Rafaëls fresco De ontmoeting tussen Paus Leo I en Attila de Hun, geschilderd rond 1513-1514 in de Stanza di Eliodoro, een van de vier kamers in het Apostolisch Paleis in het Vaticaan, ook wel bekend als de Stanze di Raffaello (afb.). De vertrekken waren oorspronkelijk bedoeld als appartementencomplex voor paus Julius II (1443-1513) en naar alle waarschijnlijkheid was de Stanze di Eliodoro een audiëntiekamer.[1] Voor deze ruimte werden dus onderwerpen gekozen met een meer politieke inhoud. De fresco's op de vier muren verbeelden De verdrijving van Heliodorus uit de tempel, De bevrijding van de heilige Petrus, De mis in Bolsena en De ontmoeting tussen Leo de Grote en Attila de Hun. In alle scenes is een vorm van goddelijke interventie te zien en is een paus aanwezig, zelfs als dit van het verhaal afwijkt.[2] Zo zien we in het fresco met de ontmoeting met Attila links paus Leo I op een wit paard met twee kardinalen in zijn gevolg. Boven hen verschijnen de heilige Petrus en Paulus strijdbaar aan de hemel. Zij helpen de paus om Attila en zijn mannen ervan te weerhouden naar Rome op te rukken. In werkelijkheid werd Attila in 452 gedwongen Italië te verlaten nog voordat hij Rome had bereikt, en de paus daarom waarschijnlijk nooit ontmoette.[3] De linkerhelft van het fresco is vermoedelijk grotendeels van de hand van Rafaël met slechts minimaal werk van zijn leerlingen, terwijl de andere helft is uitgevoerd door kunstenaars uit de werkplaats, onder wie Giovan Francesco Penni (ca.1488-1528), Giulio Romano (1492/1499-1546) en Raffaellino del Colle (1490-1566).

In de loop der eeuwen zijn Rafaels fresco’s veelvuldig gekopieerd. Dit was een manier voor kunstenaars om hun vaardigheden te oefenen, maar de kopieën hielpen ook Rafaels roem verder te verspreiden. Van het fresco met Leo en Attila is een aantal getekende kopieën bewaard gebleven, waaronder anonieme studies in Wenen, Boedapest, Londen en Oxford.[4] Een vijfde kopie in Parijs wordt door Pouncey en Gere aan Giulio Romano (1499-1546) toegeschreven en verbeeldt volgens hen een eerder idee van Rafaël voor deze scène.[5] Het rechthoekige formaat van de tekening en het gebruik van perkament lijkt dit echter tegen te spreken. Of dit het originele ontwerp van Rafaël is of een kopie door Giulio Romano of Penni, zoals soms ook wordt gesuggereerd, is nog steeds onderwerp van discussie.[6]

In de Rotterdamse studie is alleen het linkerdeel van het fresco gekopieerd. Ook hier is de lunetvorm niet overgenomen en zweeft de figuur van Petrus meer naar links en veel hoger op het vlak. Het zou goed kunnen dat de kunstenaar alleen in deze groep geïnteresseerd was omdat dit deel van de compositie door Rafael zelf was uitgevoerd. Over de toeschrijving van deze kopie valt alleen te speculeren. Philip Pouncey suggereerde na zijn bezoek aan het museum de naam van Biagio Pupini (1511-1575).[7] Deze Bolognese kunstenaar maakte inderdaad een aantal tekeningen naar Rafaels werk maar deze studies in zwart krijt en veel withoogsels komen niet overeen met de Rotterdamse studie.[8] Ook Bernardino Poccetti (1548-1612) is ooit voorgesteld als maker, maar het is onduidelijk door wie en op basis waarvan.

Noten

[1] Na de dood van Julius II zette Leo X (1475-1521) het decoratieprogramma voort.

[2] De Jong 2013, p. 18.

[3] Ibidem, p. 23.

[4] Albertina, inv. 17275; Szépművészeti Múzeum, inv. 2189; British Museum, inv. 1946,0713.594; Ashmolean Museum, inv. WA1846.277.

[5] Musée du Louvre, inv. 3873. Pouncey/Gere 1962, nr. 71.

[6] Cordellier 1992; Gnann 2020, pp. 367-368. Zie ook Parker 1956, nr. 645.

[7] Opmerking op oud passe-partout.

[8] Zie onder andere New York, Metropolitan Museum of Art, inv. 1977.63 en 10.45.5.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Rafaël (Raffaello Sanzio)

Urbino 1483 - Rome 1520

Bekijk het volledige profiel