:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zittende Maria met gordel omringd door vier cherubijnen (ontwerp voor een borduursel)

Zittende Maria met gordel omringd door vier cherubijnen (ontwerp voor een borduursel)

Raffaellino del Garbo (in circa 1515-1525)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Zittende Maria met gordel omringd door vier cherubijnen (ontwerp voor een borduursel)
Materiaal en techniek Pen en penseel in zwarte inkt, grijs gewassen, wit gehoogd, doorgeprikt, de keerzijde met houtskool geprepareerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 130 mm
Breedte 120 mm
Makers Tekenaar: Raffaellino del Garbo
Inventarisnummer I 498 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1515-1525
Watermerk fragment van onherkenbaar watermerk (130 x 120 mm, op rechterrand, midden, vV, 4P) [zie afb.]
Inscripties '[...]' (verso, l.b., pen in bruine inkt), '80/83/82 [?]' (verso, r.b., pen in bruine inkt), 'die sono L[...] / [...]acta [?]' (verso, m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken T. Lawrence (L.2445), A. Grahl (L.1199), F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst Sir Thomas Lawrence (1769-1830, L.2445 deest), Londen; kunsthandelaar Samuel Woodburn (1781-1853, L.2584), aangekocht met de Collectie Lawrence in 1834; zijn veiling, Londen (Christie) 04-08.06.1860, in lot 409 (Raffaellino del Garbo, BP 0/13/0); August Grahl (1791-1868, L.1199), Dresden; zijn veiling, Londen (Sotheby) 27-28.04.1885, lot 116, ill. (Raffaellino del Garbo, BP 5/6/0); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Florence, 15e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, acquired with the Koenigs Collection in 1940 and donated to the Foundation Museum Boymans
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Grahl 1885, nr. 116, ill.
Materiaal
Object
Techniek
Doorprikken > Doorgeprikt > Subtractieve techniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Deze tekening was in de veiling Grahl (1885) al opgenomen als zijnde van Raffaellino del Garbo, maar stond later in de inventaris van de Collectie Koenigs (ca. 1927-1935) te boek als anoniem vijftiende-eeuws Florentijns. Het blad is tot nu toe ongepubliceerd.

Del Garbo was een leerling van Filippino Lippi (ca. 1457-1504) die vanaf de eeuwwisseling in de Via del Garbo in Florence zijn werkplaats had. Onder zijn echte naam, Raffaelle de’ Capponi (ook vermeld als De’ Carli), werd hij door kunstenaarsbiograaf Giorgio Vasari (1511-1574) in diens Vite (1550/1568) geroemd als getalenteerd tekenaar van ontwerpen voor borduursels, terwijl hij zijn roeping als schilder niet zou hebben waargemaakt.[1]

De hier uitgebeelde zittende Maria omringd door cherubijnen sluit nauw aan bij traditionele voorstellingen van de Madonna della Cintola (Madonna van de gordel), zoals die van Bernardo Daddi (ca. 1290-1348) in de Cappella del Sacro Cingolo (1394-1395) in Prato. De tekening, waarin Maria met een gordel is afgebeeld, is waarschijnlijk al in een vroeg stadium bijgesneden tot het cirkelvormige kader. Deze ronde vorm is al een indicatie van de functie van de tekening. Deze behoort tot een kleine groep ontwerpen voor borduursels van Del Garbo, waartoe ook twee gesigneerde bladen in Florence en een in New York behoren.[2] Kenmerkend voor deze tekeningen zijn de doorgeprikte contouren.[3] De voorstellingen dienden waarschijnlijk om te worden overgebracht op religieuze gewaden, zoals Del Garbo’s belangrijkste opdracht, een geborduurd kazuifel en mijter voor kardinaal Silvio Passerini in Cortona.[4] Daarop zijn verschillende afbeeldingen van heiligen in medaillons en ook een Maria met Christuskind, op de centrale verticale strook van de mijter.

Hoe klein ook, deze doorgeprikte tekeningen kunnen worden aangeduid als kartons, gebruikt voor de overzetting op ware grootte naar het te borduren oppervlak. Ook de restanten van zwart poeder, waarschijnlijk houtskool, op de keerzijde, voor het doorpoederen van de doorgeprikte tekening, wijzen op deze functie, evenals de correctie van het hoofd van Maria op een overplaksel, aangebracht voor het doorprikken. De sterke contouren rondom en in de plooival van Maria’s gewaad en de volumes gemodelleerd met wassingen en witte hoogsels op geprepareerd papier, maakt dat onze tekening nauw aansluit bij de genoemde tekeningen. De cherubijnen komen bovendien sterk overeen met die op een andere kleine tekening van Del Garbo in New York,[5] welke ook een doorgeprikt borduurselontwerp betreft, ook met sporen van poeder, en evenals het Rotterdamse blad afkomstig uit de collectie van Sir Thomas Lawrence. De lijnvoering van de Rotterdamse tekening, die in vergelijking met die in New York enigszins droog is, sluit evenwel niet uit dat onze tekening van de hand van een ateliermedewerker is.[6]

Noten

[1] Dat laatste oordeel berustte volgens Milanesi op een verwarring met meer dan tien contemporaine kunstenaars met dezelfde voornaam; Vasari/Milanesi 1879, dl. 4, pp. 233-241 (originele tekst van Vasari) en pp. 243-245 (commentaar van Milanesi).

[2] Gallerie degli Uffizi, inv. 352 E (gesigneerd), 214 F, 223 F, 216 F, 218 F, 346 E (voor St. Augustinus op de Parato Passerini); Metropolitan Museum of Art, inv. 12.56.5a. Een fragment van een ovaal ontwerp werd recentelijk geveild in Londen (Christie’s) 04.12.2018, lot 91 (Rugby School sale); Nottingham/Londen 1983, nr. 11, ill. Een doorgeprikt rond ontwerp voor een engel van ‘De annunciatie’, evenals het Rotterdamse blad afkomstig uit de collectie Grahl en ongeveer even groot (diam. 121 mm), bevindt zich in de Krugier Collectie in Lausanne; Parijs 2002, nr. 34, ill. Negen andere, niet ronde tekeningen in de Uffizi zijn eveneens gedetailleerd doorgeprikt.

[3] Voor deze manier van overbrengen van ontwerpen naar een andere drager, zie Bambach 1988.

[4] Bekend als de Parato Passerini, nu in Cortona, Museo Diocesano; New York 1997-1998, p. 82.

[5] Metropolitan Museum of Art, inv. 1972.118.253.

[6] Geopperd door Catherine Monbeig Goguel en Hugo Chapman tijdens een expert meeting in Den Haag, 11.10.2019.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Raffaellino del Garbo

Florence 1466 of 1476 - Florence 1524

Bekijk het volledige profiel