:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee studies van een mannelijke naakt

Twee studies van een mannelijke naakt

Anoniem (in circa 1580-1610)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Twee studies van een mannelijke naakt
Materiaal en techniek Rood krijt, rood en bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 201 mm
Breedte 261 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Giovanni Battista Mola
Vroegere toeschrijving: Grechetto (Giovanni Benedetto Castiglione)
Inventarisnummer I 497 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1580-1610
Watermerk fragment met voeten naar rechts (12 x 32 mm, m.b., op P5 van 8P, besneden half folio), zeer waarschijnlijk type Mens/Pelgrim, met stok over de schouder, vergelijkbaar met Briquet 7571, 7574, 7587, 7597 (Piemonte en Toscane, i.c. Milaan 1573, 1580, 1599), ook aanwezig in een tekening van een anonieme kunstenaar van eind 16de/begin 17de eeuw (Lanfiuti Baldi 2001, no. 43, watermerk op p. 407, no. 63, p. 436, fig. 104. [AE]
Inscripties 'Landi' (r.o., zwart krijt), '314' (potlood, omcirkeld, op de verwijderde doublure)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Anoniem (L.2099), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst onbekende collectie, waarschijnlijk Florence, 18de eeuw (L.2099); - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-1930 (Florentijns, vroeg 17e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Rood gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening toont twee zittende mannelijke naaktfiguren in dynamische houdingen. Al tekenend zijn correcties aangebracht in de armen en benen. Waarschijnlijk is sprake van twee studies naar hetzelfde model in verschillende houdingen. De figuur links kijkt naar zijn omhoog uitgestrekte rechterarm terwijl de rechter een lange stok vasthoudt, de blik naar beneden gericht. Mogelijk betreft het studies voor een of meer musicerende engelen. De lange stok en de houding van de rechterfiguur doen een muzikant vermoeden die op een contrabasachtig instrument speelt. De summiere lijnen onder de figuren suggereren een wolkenpartij, alleen zijn de vleugels in dat geval achterwege gelaten om in een later stadium te worden toegevoegd.  

Op de keerzijde bevinden zich vier anatomische studies in rood krijt, twee van een staand skelet van een onderlichaam, een van een schouder en rechterarm en een van een rechteronderbeen. Deze zijn getekend over een zwartkrijtstudie van een vrouwenhoofd in profiel.

De tekening werd in de inventaris van de Collectie Koenigs opgenomen als Florentijns, begin zeventiende eeuw. Pouncey opperde later Giovanni Benedetto Castiglione (1609-1664) als de tekenaar.[1] Daarna lag de tekening op naam van Giovanni Battista Mola (1585-1665) of een navolger. Op basis van de tekenstijl moet de tekening evenwel in de late zestiende of vroege zeventiende eeuw worden gedateerd, wat niet wordt tegengesproken door de herkomst en globale datering van het papier.

Noten

[1] Mondelinge mededeling van Philip Pouncey (1910-1990) van het British Museum, geannoteerd op het passe-partout, tijdens bezoeken in april 1957, mei 1962 of mei 1965.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker