:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studieblad met groepen figuren

Studieblad met groepen figuren

Taddeo Zuccaro (in circa 1553-1556)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studieblad met groepen figuren
Materiaal en techniek Rood krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 261 mm
Breedte 189 mm
Makers Tekenaar: Taddeo Zuccaro
Inventarisnummer I 496 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1553-1556
Inscripties 'no [70?]' (r.o., pen in bruine inkt), 'Cant' (verso, r.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Italiaans, c. 1600); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 692; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 9)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 692; Gere 1995, p. 293, nr. 221-A, fig. 70
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Rome > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Dit is een typisch werkplaatsblad, een blad waarop een kunstenaar figuren en figuurgroepen bestudeert die hij later in een compositie wil incorporeren.[1] Dergelijke schetsmatige studies met pen in inkt zijn van Taddeo Zuccaro in beperkte mate bekend.[2] Ze geven een zeldzame inkijk in de manier waarop hij delen van een voorstelling opvulde.

Weergegeven zijn drie figuurgroepen die vermoedelijk waren bedoeld om als figuranten in een veelfigurige compositie te worden geplaatst. De groepen links- en rechtsboven lijken toeschouwers van een gebeurtenis; typische figuren die gebruikt werden om de coulissen van een compositie mee op te vullen en zo de aandacht van de beschouwer naar de voorstelling in het midden te leiden. De groep midden onder telt vier figuren die zich op een verhoging of op lage trappen bevinden. Het kan hier gaan om een groep die als geheel in een compositie diende te worden opgenomen, of twee aan twee, aan weerszijden van de hoofdvoorstelling. Er is van Taddeo geen schilderij of prent bekend waarin deze figuren voorkomen, maar het is niet ondenkbaar dat ze waren bedoeld als voorstudie voor een fresco, zoals bijvoorbeeld Het laatste avondmaal in de Cappella Mattei in de Santa Maria della Consolazione in Rome (1553-1556).[3]

De figuurstudies zijn schetsmatig opgezet met pen in bruine inkt en de figuren zijn onherkenbaar. Wel is al rekening gehouden met de lichtval in de beoogde compositie en met de schaduwwerking die globaal is aangegeven met wassingen. Bij alle figuren lijkt het licht van links te komen, wat doet vermoeden dat figuurgroepen voor een en dezelfde compositie bedoeld waren.

Op de keerzijde van het blad staan schetsen in rood krijt en in pen in bruine inkt. De rugfiguur lijkt een eerste idee voor de centrale figuur op de trappen in het eerdergenoemde fresco in de Santa Maria della Consolazione. Een verder uitgewerkte studie van deze figuur bevindt zich in Washington.[4] De figuur links boven in de tekening in Rotterdam is vermoedelijk een eerste schets voor de figuur rechts in het voorgenoemde fresco die water uit een kruik giet. Hiermee wordt het verband tussen het studieblad in Rotterdam en het fresco in de Santa Maria della Consolazione bevestigd.

Noten

[1] Deze tekening, voorheen geschaard onder de tweede garnituur anonieme Italiaanse tekeningen, werd aan Taddeo Zuccaro toegeschreven door Gere (1995).

[2] Chicago, Art Institute, inv. 1928.196; Gere 1969, nr. 231, pl. 40; Stockholm, Nationalmuseum, inv. NMH 1388/1863.

[3] Acidini Luchinat 1998, dl. 1, pp. 45-54.

[4] National Gallery of Art, inv. 1972.4.2; Gere 1969, nr. 249, pl. 81, 82, pp. 300-301.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Taddeo Zuccaro

Sant' Angelo in Vado 1529 - Rome 1566

Bekijk het volledige profiel