:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van twee armen en een hand

Studie van twee armen en een hand

Toegeschreven aan: Carlo Caliari (in circa 1585-1596)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van twee armen en een hand
Materiaal en techniek Zwart en rood krijt, wit gehoogd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 297 mm
Breedte 180 mm
Makers Toegeschreven aan: Carlo Caliari
Vroegere toeschrijving: Jacopo Bassano (Jacopo da Ponte)
Tekenaar: Anoniem
Inventarisnummer I 480 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1585-1596
Watermerk [moeilijk zichtbaar] (? in het midden, op P3 van 6P, vH)
Inscripties 'Giorgione' (l.o., potlood), '20 m' (verso, l.o., potlood), '3' (verso, l.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Francesco Calzolari, Verona; Graaf Lodovico Moscardo, Verona; door zijn nazaten verkocht aan Luigi Grassi in 1905; kunsthandelaar Luigi Grassi (1858-1937, L.1171b), Florence; Frits Lugt, Maartensdijk, aangekocht op 20.10.1929, verkocht aan Koenigs; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1930 (Venetiaans, 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze studie van twee rechterarmen en een linkerhand die een stok vasthoudt werd vanwege het opschrift ooit als een werk van Giorgione (1473/1474-1510) beschouwd. Op basis van onder andere een vergelijking met tekeningen in het zogenaamde ‘schetsboek van Palma il Giovane’ (1548/1550-1628) in de Academia Carrara in Bergamo schreef Alessandro Ballarin (1967) dit blad aan Jacopo Bassano (1510/1515-1592) toe.[1] Ballarin noemt ter vergelijking ook nog een studie van diens hand in Amsterdam.[2] De meer gebeeldhouwde lichamen in de tekeningen in Bergamo neigen eerder naar de tekenstijl van Tintoretto (1518-1594), maar er zijn wel duidelijk overeenkomsten met het blad in Amsterdam dat tegenwoordig aan Carlo Caliari, de jongste zoon van Paolo Veronese (1528-1588), wordt toegeschreven. Aan het einde van de jaren 1580 werkte Caliari een tijd in het atelier van de familie Bassano, en net als Jacopo tekende hij veelvuldig met drie kleuren krijt.[3] In vergelijkbare studies van zijn hand in Parijs en Rotterdam (I 54) zien we dat Caliari zijn tekeningen in zwart krijt opzette, waarna hij enkele delen met wit en rood krijt aanzette om de levensechtheid van de huid overtuigend te suggereren.[4] In tegenstelling tot Caliari maakte Jacopo Bassano bij het weergeven van de huid vaak veel royaler gebruik van rood krijt.[5] De subtiele aanduidingen in ons blad passen binnen deze werkwijze. De arceringen zijn daarentegen veel fijner dan bijvoorbeeld in de studie in Parijs en die in Ottawa.[6] 

Noten

[1] Opmerking op oud passe-partout: ‘A. Ballarin (1967): Compare drawing nr. 60:84 in the print room of the Rijksmuseum, many similar drawings in the so called sketchbook by Palma il Giovane at the Academia Carrara in Bergamo and in the catalogue of the Skippe sale in London: all attributed to Bassano’.

[2] Rijksmuseum, inv. RP-T-1960-84.

[3] McCarthy 2021, p. 93.

[4] Fondation Custodia, inv. 7217.

[5] McCarthy 2021, p. 99.

[6] National Gallery of Canada, inv. 4557.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Carlo Caliari

Venetië 1570 - Venetië 1596

Bekijk het volledige profiel