:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Groep zittende en staande mannen, naar een verloren gegaan fresco in de San Marco te Rome

Groep zittende en staande mannen, naar een verloren gegaan fresco in de San Marco te Rome

Kopie naar: Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci) (in circa 1480-1530)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Groep zittende en staande mannen, naar een verloren gegaan fresco in de San Marco te Rome
Materiaal en techniek Metaalstift, pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd, op geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 247 mm
Breedte 199 mm
Makers Kopie naar: Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)
Vroegere toeschrijving naar: Pinturicchio (Bernardo di Betto di Biagio)
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 473 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1480-1530
Watermerk niet vast te stellen door dubbelzijdige grondering (vV, ?P)
Inscripties '17' (verwijderde doublure, l.o., pen in bruine inkt), 'Masaccio' (verwijderde doublure, m.o., pen in bruine inkt), ‘60’ (verwijderde doublure,l.b., potlood), ‘72’ (verso verwijderde doublure, m.b., potlood), ‘G. 51’ (verso verwijderde doublure, m.b., pen in zwarte inkt), 'T. Kerrich / M. C. C / septr. 1788.' (verso verwijderde doublure, m., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Th. Kerrich (L.2443 deest), F.W. Koenigs (L.1023a deest)
Herkomst ds. Thomas Kerrich (1748-1828, L.2443)****, Cambridge; - ; kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Umbrische school, midden 15e-eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Umbrië > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Naar Pinturicchio, ‘Filosoof die zijn leerlingen instrueert’, pen in zwarte inkt, penseel in grijs en grijsbruin, wit gehoogd, op grijs papier, 22,8 x 31,5 cm, Princeton Art Museum, inv. x1945-62

Dit gehavende blad, waarvan de rechterbenedenhoek mist, toont een groep staande en zittende mannen. Op de achterzijde is nogmaals het hoofd van de tweede man van rechts te zien, maar dan uitvergroot. Het werk is lange tijd toegeschreven geweest aan de omgeving van Bernardino Pinturicchio (Bernardino di Betto Betti, ca. 1454-1513), evenals twee andere tekeningen naar dezelfde compositie in Princeton (afb.) en Cambridge (MA); het blad in Princeton toont de gehele voorstelling, het blad in Cambridge alleen de rechterzijde, en onze tekening de linkerhelft.[1] Wel lijken de drie tekeningen door verschillende handen te zijn vervaardigd.

De voorstelling toont een interieur met in het midden een bebaarde man op een troon. Hij draagt een ‘doctus' hoed en heeft een boek in zijn hand. Links en rechts van hem zien we andere mannen, met of zonder boeken, met tulbanden of filosofenhoeden, die lijken te luisteren, argumenteren en discussiëren.[2] Welke bijeenkomst precies is afgebeeld blijft echter onduidelijk. De ruimtelijke compositie met twee groepen aan elke zijde en de grote verscheidenheid aan figuren en kostuums kent volgens Sylvia Ferino Pagden een lange visuele traditie.[3] Zo zien we deze compositorische constructie onder andere terug in Pinturicchio’s fresco’s in de Piccolomini Bibliotheek in Siena, in het fresco van Il Sodoma (Giovanni Antonio Bazzi, 1477-1549) met Benedictus verlaat de school (ca. 1505) in de abdij Monte Oliveto Maggiore bij Asciano, en in Alessandro Araldi’s (ca. 1460-1530) Heilige Catharine in discussie met schriftgeleerden (1514) in de San Paolo-kerk te Parma.[4] Vooral het laatste werk vertoont grote overeenkomst met de compositie waar ons blad naar is gekopieerd.

Ferino Pagden toonde in 1989 al overtuigend aan dat de tekeningen in Princeton en Cambridge kopieën zijn naar een verloren gegaan schilderij van Pietro Perugino (Pietro di Cristofano Vannucci, ca. 1448-1523) voor de basiliek van San Marco te Rome.[5] Zij ontdekte dat in een vijftiende-eeuws modelboek van een anonieme kunstenaar de locaties van de getekende motieven staan vermeld.[6] Bij vier mannenhoofden op fol. 5r staat de tekst 'a sancto marcho' (in de San Marco); precies deze hoofden vinden we terug in de composities in Princeton en Cambridge. De Rotterdamse tekening sluit hier dus bij aan. Naast ons blad is er bovendien nog een aantal studies bekend die naar Perugino’s origineel werden gekopieerd, waaronder een tekening met drie hoofden in Parijs en een studie van een mannenkop in Dresden.[7] 

Noten

[1] Philip Pouncey (bezoek aan Museum Boijmans Van Beuningen in april 1957): as Pinturicchio, ‘Is weak drawing, bearing Richardson-type inscr. Masaccio on mount, corresponding with BM XIV-XV Cat. no. 217.’ (correspondentie met Francoise Devaux, november 2019). Princeton Art Museum, inv. X1945-62.

[2] Voor mogelijke interpretaties, zie Ferino Pagden 1989, p. 55.

[3] Ibidem, p. 56.

[4] Ibidem.

[5] Ibidem, pp. 55-56.

[6] Ibidem, pp. 55 en 203; Taccuino van een Ubrisch-Bolognese kunstenaar, fol. 5r, Italiaanse privécollectie; Agosti/Farinella/Ferino Pagden 1986, pp. 144-151.    

[7] Musée du Louvre, inv. 9848 (als Pinturicchio); Staatliche Kunstsammlungen, Kupferstich-Kabinett, inv. C268 (als Pinturicchio); Claus 2014, nrs. 27 en Z 39.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Perugino (Pietro di Cristoforo Vannucci)

Città della Pieve 1446/1447 - Fontignano 1523

Bekijk het volledige profiel