:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De bisschop van Rome doopt Tiburtius met twee geestelijken

De bisschop van Rome doopt Tiburtius met twee geestelijken

Toegeschreven aan: Lorenzo Costa (I) (in circa 1480-1535)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De bisschop van Rome doopt Tiburtius met twee geestelijken
Materiaal en techniek Pen en penseel in grijs-bruine inkt, doorgeprikt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 160 mm
Breedte 106 mm
Makers Toegeschreven aan: Lorenzo Costa (I)
Inventarisnummer I 461 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1480-1535
Watermerk geen (vV, 6P)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Grahl (L1199 deest), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst (?) August Grahl (1791-1868, L.1199 deest)**, Dresden; - ; kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Florentijns, c. 1460); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Alicia Rojas Costa

Lorenzo Costa (?), 'Cecila en Valerianus worden gekroond door een engel', 1504-1506, fresco, Bologna, Santa Cecilia kapel, San Giacomo Maggiore. Foto Web Gallery of Art

Deze pen-en-inkttekening is een studie voor één van de fresco’s over Cecilia en Valerianus die Lorenzo Costa tussen 1505 en 1506 in het oratorium in de Santa Cecilia in Bologna schilderde. De kunstenaar gebruikte de tekening voor de scène Cecilia en Valerianus worden gekroond door een engel.[1] Cecilia was een Romeinse vrouw die werd gedwongen met de adellijke aristocraat Valerianus te trouwen. Omwille van haar toewijding aan Christus overtuigde ze haar man zich te laten dopen en net als zij een leven in kuisheid te leiden. Het Rotterdamse blad toont de doop van Valerianus’ broer Tiburtius, die zich door zijn diepgelovige broer liet overhalen zich eveneens te bekeren.

De studie toont de kleine groep figuren rechts in de achtergrond van het fresco, waar Tiburtius in het bijzijn van twee andere geestelijken door Urbanus, de bisschop van Rome, wordt gedoopt. Tiburtius zelf is niet getekend, maar de contouren van de figuren op het blad zijn doorgeprikt voor overname op een andere drager.

Zoals Brown in 1966 opmerkte, was het Philip Pouncey die deze voorbereidende tekening als eerste in verband bracht met de fresco’s in de Santa Cecilia in Bologna en het blad aan de school van Ferrara toeschreef, en wel in het bijzonder aan Lorenzo Costa.[2] Deze toeschrijving is echter niet geheel onomstreden omdat nooit helemaal is opgehelderd welke fresco’s van de hand van Lorenzo Costa zijn en welke door Francesco Francia (1447-1517) en Amico Aspertini (1474/1475-1552) werden geschilderd, de twee belangrijkste andere kunstenaars die aan deze opdracht werkten. Bij de uitvoering van de frescocyclus waren daarnaast ook minder vaardige kunstenaars uit de regio Bologna betrokken.[3] Het ontwerp ervan werd echter toevertrouwd aan Costa, Francia en Aspertini, kunstenaars van naam aan het hof van Bentivoglio.

Een andere overgeleverde tekening die aan de reeks fresco’s is gerelateerd bevindt zich nu in Florence.[4] Die tekening, eveneens toegeschreven aan Costa, is een compositiestudie voor het fresco Het dispuut van Cecilia met Almachius, de zevende scène in de reeks fresco’s in Bologna. Op grond van een andere tekening van een groep van vier vrouwen, nu in Londen, was Faietti het eens met de toeschrijving van het Rotterdamse blad aan Costa.[5] Wat voor haar de doorslag gaf waren zowel de arceringen en kruisarceringen als de gezichtstypen in beide tekeningen, die volgens haar dichter in de buurt komen van de stijl van Costa dan die van de twee andere belangrijkste schilders van de frescocyclus.[6] Vergeleken met andere compositiestudies van Costa bezit de Rotterdamse tekening niet diens spontane lijnvoering en zijn de contouren en bewegingen slechts licht uitgewerkt, wat erop duidt dat dit de laatste versie van de figuren was voordat deze naar het fresco werden overgebracht.

Noten

[1] Faietti 1994, p. 207.

[2] Brown 1966, pp. 180-181. Pouncey deelde deze informatie mondeling met Brown. Eerdere suggesties voor de toeschrijving van het Rotterdamse blad waren Domenico Ghirlandaio (1449-1494) (Valentiner) en Botticelli (1445-1510) (Loeser). Deze informatie is te vinden in Lütjens ca. 1928-1935, nr. I 461.

[3] Bologna 1988, p. 271, n. 71

[4] Gallerie degli Uffizi, inv. 166 E; Bologna 1988, p. 271, n. 71.

[5] British Museum, inv. 1881,0709.76.

[6] Faietti 1994, p. 207

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Lorenzo Costa (I)

Ferrara circa 1460 - Mantua 1535

Bekijk het volledige profiel