:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Op de grond zittend naakt jongetje

Op de grond zittend naakt jongetje

Andrea del Verrocchio (in circa 1485-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Op de grond zittend naakt jongetje
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, wit gehoogd met penseel, op grijs geprepareerd papier, doorgedrukt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 133 mm
Breedte 101 mm
Makers Werkplaats van: Andrea del Verrocchio
Werkplaats van: Lorenzo di Credi
Vroegere toeschrijving: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Inventarisnummer I 457 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1485-1500
Watermerk ? (zware dubbelzijdige grondering, vH, 2P)
Inscripties '111' (verwijderde doublure, l.b., potlood), '30' (idem, l.b., rood krijt), '344' (idem, l.o., potlood), 'Il frate Fra Bartolommeo' (idem, r.o., potlood), '1' (idem, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Desperet (L.721), W. Bateson (L.2604a), F.W. Koenigs (L.1023a), alle op verwijderde doublure
Herkomst Etienne (genaamd Auguste) Desperet (1804-1865, L.721), Parijs; zijn veiling, Parijs (Clément) 07-13.06.1865, mogelijk in lot 28 (Fra Bartolommeo, FF 23, waarschijnlijk met lot 27); - ; Dr. Benno Geiger (1882-1965), Wenen/Venetië, zijn veiling Londen (Sotheby) 07-10.12.1920, lot 82, ill. (Lorenzo di Credi, BP 16 aan Bateson); William Bateson (1861-1926, L.2604a), Londen; zijn veiling, Londen (Sotheby) 23.04.1929, lot 34 (Lorenzo di Credi, BP 20 aan Lambert); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Fra Bartolommeo); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Planiscig/Voss 1920, nr. 3, ill. (Lorenzo di Credi); Berenson 1938, nr. 2762c ('Tommaso'); Berenson 1961, nr. 2764 A-I
Materiaal
Object
Techniek
Doordrukken > Doorgedrukt > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

Deze tekening werd in 1920 door Planiscig en Voss gepubliceerd met een toeschrijving aan Lorenzo di Credi (overleden 1537),[1] maar in 1929 door Koenigs verworven als een werk van Fra Bartolommeo (1472‑1517). Negen jaar later schreef Berenson de studie toe aan ‘Tommaso’, een zelfbedachte naam voor een kunstenaar die volgens hem en Morelli verantwoordelijk was voor een groep werken door een leerling van Credi die door Piero di Cosimo (1462‑1522) was beïnvloed.[2] Veel van deze werken worden inmiddels toegeschreven aan verschillende kunstenaars die op enig moment aan de drukke werkplaats van Verrocchio en Credi waren verbonden. Naast Piero di Cosimo waren dit kunstenaars als Francesco di Simone Ferrucci (1437‑1493) en Fra Bartolommeo. Hoewel de Rotterdamse tekening onmogelijk in het oeuvre van een specifieke kunstenaar is te plaatsen, wijzen techniek, tekenstijl en onderwerp er zonder enige twijfel op dat het werk uit de werkplaats van Verrocchio en Credi afkomstig is. Nauwverwante tekeningen van kinderen in dezelfde techniek bevinden zich in Parijs[3] en Darmstadt.[4] Ook valt een sterke gelijkenis op met beeltenissen van Madonna en Kind door Verrocchio, Credi en hun werkplaats, al komt niet één van deze werken exact overeen met het jongetje in deze tekening.

Kleine kinderen waren veel te onrustig om model te zitten, zoals blijkt uit een blad door Verrocchio’s leerling Leonardo da Vinci (1452‑1519).[5] In die grappige studie van een kind dat met een poes speelt probeerde hij met zijn hand de bewegingen van zijn onderwerp bij te houden. Om dit probleem te omzeilen, werden kinderen meestal naar een model in was of een gipsafgietsel getekend. Fra Bartolommeo liet blijkens een inventarislijst bij zijn dood in 1517 niet minder dan 22 wassen beelden van ‘kinderen en andere dingen’ na,[6] en op een blad in Hamburg[7] wordt een engeltje van Andrea del Verrocchio vermeld - vermoedelijk een klein sculpturaal model voor gebruik in de werkplaats - dat door Lorenzo di Credi was uitgeleend aan een zekere ‘Istella’, die het vervolgens uitleende aan Francesco di Simone Ferrucci (1437‑1493). De tekening in kwestie is een van de 28 bladen uit een tekeningenboek uit de kringen rond Verrocchio dat een heel repertoire aan antieke cameeën en Florentijnse sculpturale modellen bevatte naar werken van Benedetto da Maiano (1442‑1497), Desiderio da Settignano (1428‑1464), Antonio Rossellino (1427‑1479), Luca della Robbia (1399/1400‑1482), Antonio del Pollaiuolo (1433-1498) en, in de meeste gevallen, werken van Verrocchio en Ferrucci.[8] De Rotterdamse tekening maakte mogelijk deel uit van eenzelfde soort tekeningenboek dat diende als een repertorium van figuren naar sculpturen, al is het oorspronkelijke model nooit teruggevonden.

Noten

[1] Planiscig/Voss 1920, nr. 3, afb.

[2] Berenson 1938, nr. 2762C.

[3] Musée du Louvre, inv. 1792r; Dalli Regoli 1966, p. 103, nr. 7, afb. 9.

[4] Hessisches Landesmuseum, inv. 130 en 131; Dalli Regoli 1966, p. 135, nr. 71, afb. 80 en p. 193, nr. 256, afb. 180.

[5] British Museum, inv. 1857,0110.1 verso.

[6] Alce 1986, pp. 57‑77.

[7] Hamburger Kunsthalle, inv. 21479.

[8] Elen 1995, pp. 245‑255.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Andrea del Verrocchio

Florence 1435/1436 - Venetië 1488

Bekijk het volledige profiel