:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Geknielde vrouw met fakkel

Geknielde vrouw met fakkel

Omgeving van: Titiaan (Tiziano Vecellio) (in circa 1500-1520)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Geknielde vrouw met fakkel
Materiaal en techniek Zwart krijt of houtskool, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 184 mm
Breedte 160 mm
Makers Omgeving van: Titiaan (Tiziano Vecellio)
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 455 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1520
Watermerk Klein onherkenbaar fragment (r.b., 18 x 13 mm, op P5 van 5P, vV). [zie afb.]
Inscripties '123' (verso, l.m.b, zwart krijt, in liggend ovaal)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Titiaan); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Venetië/Florence 1985, nr. 17
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1989, pl. 74.3 (Omgeving van Titiaan); Aikema/Meijer 1985, nr. 17, ill. (anon. Venetiaans, vroege 16de eeuw)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Franz Koenigs verwierf deze zwartkrijttekening van een geknielde vrouw met een fakkel in haar linkerhand als een blad van Titiaan (1480/1490-1576). Tietze en Tietze-Conrat brachten het werk vervolgens in verband met een deels verloren gegaan fresco van Titiaan op de gevel van het Fondaco dei Tedeschi in Venetië,[1] dat we tegenwoordig vooral kennen door reproducties in de prentkunst.[2] In dit fresco neemt de afgebeelde figuur - ofwel Justitia, ofwel Judith - inderdaad dezelfde houding aan: zittend, met één hand langs het lichaam en de andere hand omhoog geheven. Ook de vorm van de mantel is vergelijkbaar. Toch duidden Tietze en Tietze-Conrat de stijl van onze tekening als zeer geavanceerd, waardoor zij geloofden dat deze niet door Titiaan zelf, maar door een anonieme kunstenaar in een latere periode was gemaakt.[3]

Aikema en Meijer concludeerden echter dat het blad juist aan het begin van de zestiende eeuw is vervaardigd, een datering die ongeveer samenvalt met de jaren rond 1509 waarin Titiaans fresco tot stand kwam. Het ruwe karakter van onze tekening sloot volgens hen bovendien aan bij de tekeningen die Titiaan in de eerste twee decennia van die eeuw maakte. Zij gingen hierbij uit van een anonieme maker die ofwel geïnspireerd was door de Fondaco-schilderingen, ofwel direct betrokken was bij de totstandkoming ervan.[4]

Het is inderdaad zeer onwaarschijnlijk dat onze tekening door Titiaan zelf werd gemaakt. Diens figuren zijn namelijk vaak met scherpere contouren op papier gezet en stralen meer finesse uit dan in onze tekening, die vrijer van aard is en minder oog voor detail bevat. Toch is het door de genoemde iconografische gelijkenis en het gebruik van het blauwe papier, dat typisch is voor Venetiaanse kunstenaars, aannemelijk dat de maker zich in de omgeving van Titiaan bevond. Doordat een overtuigende toeschrijving vooralsnog ontbreekt gaan we, net als Aikema en Meijer, uit van een anonieme Venetiaanse maker die het blad aan het begin van de zestiende eeuw vervaardigde. 

Noten

[1] Tegenwoordig bevinden de restanten hiervan zich in de Galleria Franchetti della Ca’ d’Oro in Venetië.

[2] Londen, British Museum, inv. 1877,0811.993.

[3] Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 1989.

[4] Aikema/Meijer 1985, nr. 17.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Titiaan (Tiziano Vecellio)

Pieve di Cadore circa 1488/1490 - Venetië 1576

Bekijk het volledige profiel