:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande man ten halven lijve

Staande man ten halven lijve

Anoniem (in circa 1550-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande man ten halven lijve
Materiaal en techniek Zwart en wit krijt, wit gehoogd, op blauw papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 314 mm
Breedte 269 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Titiaan (Tiziano Vecellio)
Inventarisnummer I 454 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1625
Inscripties ‘O’ (verwijderde doublure, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Titiaan); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

In deze nog niet eerder gepubliceerde tekening is het bovenlichaam van een man afgebeeld, gekleed in een strak bovenkleed en wijde mantel. Hij wendt zijn gezicht naar rechts en steekt zijn rechterarm dezelfde kant uit. Zijn hoofd en hand zijn schetsmatiger uitgewerkt dan de mantel die in strakkere lijnen en met meer witte hoogsels op papier is gezet. Het statige postuur van de man en diens rijk uitgedoste mantel doen vermoeden dat het een portret betreft van iemand die een hoge positie bekleedde.

Franz Koenigs verwierf het blad in 1929 als een tekening van Titiaan (1488/1490-1576). Deze Venetiaanse kunstenaar staat bij uitstek bekend om zijn geschilderde portretten van heersers, adellijken en pausen die hij vaak, net als in onze tekening, ten halven lijve afbeeldde. Toch was hij zeker niet de enige kunstenaar die zulke portretten vervaardigde, en doet onze tekening ook denken aan schilderijen en tekeningen van onder anderen Jacopo Bassano (ca. 1510-1592) en diens zonen, Paolo Veronese (1528-1588) of Pasquale Ottino (1578-1630).[1] Al deze kunstenaars hebben met elkaar gemeen dat ze in de Veneto werkten en vaak, net als in ons blad, met zwart krijt en witte hoogsels op blauw papier tekenden. Dat de maker in ieder geval niet Titiaan is, blijkt uit vergelijkingen met diens tekeningen in Florence[2] en Londen.[3] Daarin zijn de figuren en draperieën veel losser en dynamischer van aard, en is sprake van een dikkere lijnvoering dan in onze tekening. Aangezien aan de hand van de pose van de afgebeelde figuur en de gehanteerde techniek geen specifieke kunstenaar kan worden aangewezen, verandert de toeschrijving van het blad in anoniem Venetiaans. We gaan hierbij uit van een datering aan het eind van de zestiende of begin zeventiende eeuw.[4]

Noten

[1] Deze kunstenaars werden door Chris Fischer en Carel van Tuyll van Serooskerken geopperd tijdens de tweede Boijmans-Getty expert meeting, 10.09.2020.

[2] Gallerie degli Uffizi, inv. 1713 F.

[3] British Museum, inv. 1895,0915.823.

[4] Zoals gesuggereerd door Aidan Weston-Lewis en Hugo Chapman tijdens de tweede Boijmans-Getty expert meeting, 10.09.2020. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker