:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Staande boogschutter, op de rug gezien

Staande boogschutter, op de rug gezien

Toegeschreven aan: Francesco del Cossa (in circa 1454-1480)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Staande boogschutter, op de rug gezien
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt , wit gehoogd, op rood geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 199 mm
Breedte 76 mm
Makers Toegeschreven aan: Francesco del Cossa
Omgeving van: Andrea Mantegna
Vroegere toeschrijving: Ercole de' Roberti
Inventarisnummer I 412 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1454-1480
Inscripties 'And. Mantegna (m.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Grahl (L.1199)
Herkomst August Grahl (1791-1868, L.1199)**, Dresden; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Ercole de' Roberti); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Ferrara 1933, p. 82, nr. 235; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 8-9)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel VIII, Prenten & Tekeningen (2010)
De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Ferrara 1933, p. 82, n. 235; Fiocco 1934, p. 231; Longhi 1934, p. 170; Ortolani 1941, p. 169, Ruhmer 1963, p. 229; Manca 1986, pp. 360-361; Manca 1992, p. 187, nr. R37 (verworpen toeg. De' Roberti); Molteni 1995, nr. 93
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Ferrara > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

De slechte staat waarin dit blad verkeert, verbloemt de hoge kwaliteit van de tekening. De krachtige lijnvoering, de opvallende verticale arceringen en witte hoogsels verraden een vaardige, Noord-Italiaanse hand uit de laatste decennia van de vijftiende eeuw. Afgaande op de afgesneden details aan de linkerzijde en de figuur op de achtergrond gaat het hier om een fragment van een grotere compositie.

De tekening werd in 1941 aan Ercole de’ Roberti (ca. 1451-1496) toegeschreven, dit op basis van een vergelijking met een rugfiguur in diens fresco De maand september in het Palazzo Schifanoia te Ferrara (1476-1484).[1] De plooival bij de oksels van de rugfiguur uiterst rechts in het fresco werd vergeleken met die van de mouwen van de figuur in de tekening. Los van overeenkomsten in de plooival hebben beide figuren echter weinig met elkaar gemeen. Zowel het figuurtype als details in anatomie en kleding wijken af van De’ Roberti’s figuur in het fresco.

Op basis van een valse signatuur midden onder op het blad werd de tekening eerder nog aan Andrea Mantegna (ca. 1431-1506) toegeschreven. Dat blijkt bij nader inzien niet volledig uit de lucht gegrepen. De figuur in de tekening is verwant aan de rugfiguren in Mantegna’s fresco Het martelaarschap van de heilige Christoffel (na 1454) in de Ovetari kapel te Padua.[2]  De twee rechter boogschutters op de voorgrond, beide op de rug gezien, vertonen sterke overeenkomsten met de figuur in de tekening, in zowel houding als kleding. De opmerkelijke broek met openslaande flappen op de heupen, gedragen onder een hes met een opengewerkte spleet midden over de rug en geplooide mouwen, vormen een combinatie die niet vaak voorkomt in vijftiende-eeuwse voorstellingen.[3] Het dramatische effect van het profil perdu, het volledig weggedraaide gezicht van een op de rug geziene figuur, werd door Mantegna veelvuldig toegepast.[4]

Het is aannemelijk dat de vervaardiger van de tekening goed bekend was met Mantegna’s fresco’s. Dit maakt Manca’s (1992) suggestie, dat de tekening van de hand van Francesco del Cossa (ca. 1430-ca. 1478) zou kunnen zijn, plausibel. Tussen 1462 en 1467 werkte Del Cossa immers naast Mantegna aan decoraties in de San Giovanni in Monte in Bologna, en was idolaat van de Paduaanse meester, hetgeen terug is te zien in zijn eigen werk. Ook in stilistisch opzicht past de tekening binnen het oeuvre van Del Cossa, zoals de verticale arceringen en witte hoogsels in een tekening in Berlijn tonen.[5]

Noten

[1] Ortolani 1941, p. 169.

[2] Dit fresco werd, net als de andere fresco’s in de kapel, zwaar beschadigd bij bombardementen van de geallieerden in 1944 en daarna gedeeltelijk gerestaureerd. De volledige compositie is ons bekend van zwart-wit foto’s en contemporaine kopieën zoals die in Parijs, Musée Jacquemart André, geen inv.

[3] Na kritiek van zijn leermeester Squarcione op eerdere fresco’s in de kapel lijkt Mantegna in de Christoforus-cyclus een proeve te hebben willen geven van zijn vaardigheden in het werken ‘naar de natuur’. Lightbown 1986, pp. 54-55. Zijn figuren werden geplaatst in naturalistische houdingen en in contemporaine kostuums. Dit komt in latere of eerdere werken van de kunstenaar nauwelijks voor, hetgeen de relatie tussen het fresco en de tekening in Rotterdam bevestigt.

[4] Lightbown 1986, p. 60.

[5] Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv. KdZ 27500.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Francesco del Cossa

Ferrara 1436 - Bologna 1478

Bekijk het volledige profiel