:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De verrijzenis van Christus

De verrijzenis van Christus

Antonio Aliense (in circa 1550-1620)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De verrijzenis van Christus
Materiaal en techniek Zwart krijt, bruin gewassen, wit hoogsel, gekwadreerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 411 mm
Breedte 277 mm
Makers Kunstenaar: Antonio Aliense
Vroegere toeschrijving: Aurelio Luini
Inventarisnummer I 394 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1550-1620
Watermerk Niet-geïdentificeerde figuur in een cirkel, met bovenaan de letter V (55 x 38 mm, rechtsonder van het midden, op P6 van 9P, vH) [zie afb.].
Inscripties 'Aurelio Luini' (l.o., pen en inkt, grotendeels afgesneden), '179' (m.o., pen in bruine inkt), ‘1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 1, 2, 3, 4, 5, 6’ (l., zwart krijt), ‘1, 2, 3’ (l.b., zwart krijt), '[tekst] 57' (verso, r.o., potlood, in vierkant,), 'OBCA' (verso, r.b., potlood), '19' (verso, l.b., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Domenico Tintoretto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Venetië/Florence 1985, nr. 38; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3)
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 6; Aikema/Meijer 1985, nr. 38, ill.
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Kwadreren > Gekwadreerd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Deze levendige maar ook wat onrustige tekening is een compositiestudie voor een verrijzenis van Christus; met gespreide armen wordt hij door zes engelen uit het graf omhoog geleid. Rondom de open tombe bevinden zich de apostelen, deels nog slapend, deels door de gebeurtenis opgeschrikt. De figuren zijn met veel plasticiteit weergegeven en lijnen en contouren meerdere malen herhaald; de kunstenaar was duidelijk nog zoekende naar de juiste compositie en houdingen. Witte hoogsels zijn gebruikt om accenten aan te geven, maar tussen de figuren rechts onder lijken deze ook te zijn ingezet om pentimenti weg te werken. De tekening is gekwadreerd om naar een andere drager te worden overgezet en de vakken zijn aan de linker- en bovenzijde genummerd. Op de achterzijde staat nog een kleine zwartkrijtstudie van het bovenlichaam van een man met gespreide armen.

Julius Böhler verkocht de tekening nog als een werk van Domenico Tintoretto (1560-1635), maar volgens Tietze en Tietze-Conrat moet het blad aan Antonio Aliense (Antonio Vassilacchi, 1556-1629) worden toegeschreven.[1] Aliense’s stijl en compositorische ideeën zijn sterk verwant aan die van Jacopo Tintoretto (1518-1594), in wiens werkplaats hij enige tijd werkte. Tietze en Tietze-Conrat gaan ervanuit dat onze tekening een voorstudie is voor De verrijzenis van Christus (1586) in de San Marziale te Venetië en baseren dit op een beschrijving van Carlo Ridolfi (1594-1658), maar volgens Aikema en Meijer wijkt de compositie te veel van dat werk af.[2] Ook is het blad geen voorbereidende studie voor een andere wederopstanding die Aliense voor de San Pietro in Perugia (1594) maakte.[3] Hoewel er enkele overeenkomsten zijn te vinden, waaronder het dynamische karakter van de voorstelling, de houding van Christus en de slapende figuur links onder, verschilt de studie te veel van dat werk en wijkt ook het formaat af. In 1985 werd de tekening door Meijer nog wel aan Aliense toegeschreven, zij het met enig voorbehoud, maar in een latere publicatie liet hij dit idee geheel los.[4] Ook is de heldere lijnvoering die de meeste tekeningen van Aliense karakteriseert, zoals bijvoorbeeld het blad in Princeton, niet in onze tekening terug te vinden.[5] De studie is mogelijk van een kunstenaar uit de Veneto die met het werk van Tintoretto en Aliense bekend was. De compositie sluit goed aan bij soortgelijke voorstellingen uit het einde van de zestiende eeuw, waarbij Christus niet uit het graf stapt of statisch boven de tombe zweeft, maar er in een dynamische houding uit opstijgt en door engelen wordt omringd.

Noten

[1] Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. 6.

[2] Ibidem; Aikema/Meijer 1985, nr. 38.

[3] Aikema/Meijer 1985, nr. 38.

[4] Ibidem; in Meijer 1998 is de tekening niet meer opgenomen.

[5] Princeton University Art Museum, inv. X1967-95.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Antonio Aliense

Milos 1556 - Venetië 1629

Bekijk het volledige profiel