:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Isaac knielend op het offerblok (naar 'Het offer van Isaac')

Isaac knielend op het offerblok (naar 'Het offer van Isaac')

Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo) (in circa 1530-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Isaac knielend op het offerblok (naar 'Het offer van Isaac')
Materiaal en techniek Rood krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 425 mm
Breedte 215 mm
Makers Kopie naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 390 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1530-1550
Watermerk geen (vH, 5P)
Inscripties ‘No 64’ (verwijderde doublure, potlood); ‘a. del Sarto’ (verwijderde doublure, potlood); ‘Di Giulio Romano’ (verwijderde doublure, pen en bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Andrea del Sarto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Freedberg 1963, p. 151 (kopie naar Del Sarto); Shearman 1965, p. 281 (kopie naar Del Sarto)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Andrea del Sarto schilderde tussen 1525 en 1530 drie versies van Het offer van Isaac, alle op paneel en gebaseerd op hetzelfde karton waarvan een fragment in Stockholm bewaard is gebleven.[1] Het eerste is onvoltooid, en bevindt zich nu in Cleveland. Dresden bezit een groter voltooid paneel en Madrid een kleinere versie.[2] Recent onderzoek met behulp van infaroodreflectografie (IRR) heeft laten zien dat het schilderij in Dresden werd voltooid terwijl Del Sarto nog aan de versie in Madrid werkte.[3] Alle drie de versies tonen de dramatische voorstelling van Abraham wiens geloof op de proef wordt gesteld door God die hem vraagt zijn eigen zoon Isaac te offeren.[4] Met één knie steunend op het offeraltaar is de doodsangst van het gezicht van Isaac af te lezen. Del Sarto was een meester in het verbeelden van emoties en dit is een van de redenen waarom zijn werk zo vaak werd gekopieerd.[5] In de Rotterdamse tekening is de figuur van Isaac geïsoleerd en nauwkeurig gekopieerd. Anders dan op het kartonfragment in Stockholm en het paneel in Cleveland correspondeert het gekwelde gezicht, de mond licht geopend, met de fysionomie in de twee voltooide versies van het schilderij; het offeraltaar komt het meest overeen met dat op de versie in Dresden, dus mogelijk is de tekening hiernaar gekopieerd.

Dat de tekening een kopie is en geen voorstudie, weten we zeker door een klein detail achter de rug van Isaac: hier zijn drie vingers van de linkerhand van Abraham te zien, rustend op de linkerhand van Isaac. Bij een originele studie voor een afzonderlijk figuur zou zo’n detail niet voorkomen. De kopiist moet ook bekend zijn geweest met de tekenstijl van Del Sarto en probeerde de techniek van de Florentijnse meester te evenaren. Met fijne en gelijkmatige arceringen in roodkrijt gaf hij de spiermassa van het lichaam weer en combineerde die met sterker aangezette contourlijnen en grovere arceringen rondom de figuur.[6]

Een ander interessant detail is dat het geslachtsdeel van Isaac, te oordelen naar een kleine, rechthoekige beschadiging van het papier, is afgeplakt geweest. Het kuisen van naakte figuren door latere eigenaren of verzamelaars was niet ongewoon en kwam al voor in de late zestiende eeuw. Bij het schilderij in Dresden is een boomblad toegevoegd om de voorstelling kuiser te maken. Wanneer dat bij deze tekening is gedaan, en wanneer deze toevoeging weer werd verwijderd, is niet bekend. Het blad heeft ook verder te lijden gehad: de onderrand is beschadigd, waardoor de voet van Isaac grotendeels verloren is gegaan, en aan de bovenrand is het papier op vier plekken gescheurd. 

Noten

[1] Los Angeles 2015, p. 185 onder nr. 50. In het Nationalmuseum in Stockholm bevindt zich het deel van het karton met het hoofd van Isaac, inv. NM 152/1863; Bjurström/Loisel 2002, nr. 1174.

[2] Cleveland Museum of Art, inv. 1937.577; Staatliche Kunstsammlungen, Gemäldegalerie Alte Meister, inv. 77; Frankfurt am Main 2016, pp. 138-140; Museo Nacional del Prado, inv. P000336.

[3] Los Angeles 2015, pp. 198-199.

[4] Genesis 22:1-19.

[5] Er is een aantal geschilderde kopieën bekend, zie: Shearman 1965, p. 281. Tekeningen naar het schilderij zijn te vinden in Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 15788 F recto, en Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv. AE 2131.

[6] Zoals bijvoorbeeld te zien in Del Sarto’s roodkrijtstudie naar een van de zonen van Laocöon in de antieke sculpturale figuurgroep in het Vaticaan, die hij later globaal gebruikte voor het onderlijf van Isaac met het opgetrokken linkerbeen; Florence, Gallerie degli Uffizi, inv. 339 F; Petrioli Tofani 1991, p. 150, ill.; Brooks 2015, nr. 51, ill.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)

Florence 1486 - Florence 1530

Bekijk het volledige profiel