:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Hoofd van Christus

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Hoofd van Christus
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 244 mm
Breedte 191 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Fra Bartolommeo (Bartolomeo-Domenico di Paolo del Fattorino, Baccio della Porta)
Vroegere toeschrijving: Leonardo da Vinci
Inventarisnummer I 386 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1530
Watermerk gekruiste pijlen (fragement, onderkant, 41 x 28 mm, op P5 van 7P, vV)
Inscripties 'Frate' (l.o., pen in bruine inkt), 'Bartolomeo' (verso, midden, zwart krijt), '18 AJ. Dr. Cramer [...] Oxford' (verso, l.o., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde papieraanvulling), onbekend blindmerk dubbele cirkel (r.o.)
Herkomst mogelijk Dr. A. Cramer (L.92); zijn (onbekende) veiling, Oxford 1847, (?) lot 923; - ; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Milanees, begin 16e eeuw); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Milaan > Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Chris Fischer

Deze tekening werd ooit beschouwd als een werk van Fra Bartolommeo (1473‑1517), maar die toeschrijving is onhoudbaar zoals Julius Böhler al opmerkte toen hij het in slechte staat verkerende blad in 1929 als Milanese school, begin zestiende eeuw aan Franz Koenigs verkocht. Deze globalere toeschrijving wordt ondersteund door het zachte sfumato dat aan de volgelingen van Leonardo da Vinci (1452‑1519) herinnert, en door de gecomprimeerde ruimte, beide kenmerkend voor tekeningen van de Lombardische school. Maar de zachte hand van tekenen en de nauwelijks aangeduide contouren zien we feitelijk ook terug in tekeningen die aan kunstenaars uit de kringen rond Leonardo worden toegeschreven, zoals Francesco Melzi (1493-ca. 1570), Gian Giacomo Salai (ca. 1480‑1524), Cesare da Sesto (1477‑1523) en Andrea Solario (ca. 1465‑1524), en in de vaag weergegeven gelaatstrekken in sculpturen die aan Cristoforo Solari (1468/1470‑1524) worden toegeschreven.[1] Er is relatief weinig bekend over de tekenstijl van de meeste van deze kunstenaars, waardoor een specifieke toeschrijving aan een van hen vooralsnog onmogelijk is.

Noten

[1] Bijvoorbeeld: Hoofd van een vrouw, Venetië, Gallerie dell’Accademia, inv. 267, toegeschreven aan onder meer Cesare da Sesto, Francesco Melzi, Gian Giacomo Salai, kringen rond Cesare da Sesto, vgl. Venetië 1966‑1967, p. 33, nr. 28, afb. 32; Hoofd van een vrouw, naar Andrea del Salario, vgl. Milaan 1962, p. 145, nr. 52, p. 147 afb.; Buste van de Verlosser, toegeschreven aan Cristoforo Solari, vgl. Venetië 1992, pp. 398‑399, afb.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker