:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studies van een staande oude man en drie andere figuren

Studies van een staande oude man en drie andere figuren

Sebastiano del Piombo (in circa 1520-1540)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studies van een staande oude man en drie andere figuren
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Breedte 253 mm
Hoogte 351 mm
Makers Tekenaar: Sebastiano del Piombo
Inventarisnummer I 378 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1540
Signatuur geen
Watermerk Kruisboog in cirkel (52 x 49 mm, ondersteboven, links van midden op P3 van 8P, vH, bijgesneden folio), vergelijkbaar met Briquet 748 (Rome 1505) [zie image]
Inscripties '[...] Piombo' (l.o., zwart krijt), 'S. del Piombo' (verso, l.o., deels afgesneden, zwart krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Anonymous (L.2725a), R. Houlditch (L.2214), W. Russell (L.2648), F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst anoniem (L.2725a); Richard Houlditch Jr. (-1760, L.2214)****, Londen; - ; William Russell (1800-1884, L.2648), Londen; zijn veiling, Londen (Christie) 10-12.12.1884, lot 401 (BP 3/10/0 aan Thibaudeau); Sir John Charles Robinson (1824-1913, L.1433 deest), Londen; zijn veiling, Londen (Christie) 12-14.05.1902, (?) lot 255; Kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen London 1895, nr. 28 (?); Amsterdam 1934, nr. 608 (del Piombo); Rotterdam/New York 1990, nr. 61; Rome/Berlijn 2008, nr. 82; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur London 1895, nr. 28 (?); Amsterdam 1934, nr. 608 (del Piombo); Venturi 1934, p. 496; Jaffe 1962, p. 234; Pouncey 1964, p. 291; Hirst 1965, p. 182, fig. 13; Lucco/Volpe 1980, p. 125, Hirst 1981a, p. 146; Luijten/Meij 1990, nr. 61, ill.; Rome/Berlijn 2008, nr. 82, ill., pp. 286-287
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Surya Stemerding

Deze tekening beschouwde Hirst (1965) een voorstudie door Sebastiano del Piombo voor een detail in het fresco De visitatie (1540-1550) in de Santa Maria della Pace in Rome. Van deze schildering zijn enkel nog fragmenten bewaard gebleven. Wel is de complete compositie van het fresco bekend van een contemporaine prent naar het verloren modello.[1] Volgens Hirst zou de centrale figuur in de tekening een ongebruikt eerste idee zijn voor de figuur van Zacharias, rechts in de achtergrond van het fresco.

Luijten (1990) meende dat de getekende figuur nauwer verwant zou kunnen zijn aan de figuur van Zacharias in profiel in een andere versie van De visitatie in Parijs.[2] Het Rotterdamse blad was volgens hem dan ook geen voortekening in de gangbare zin, maar een voorstudie van achtergrondfiguren die daarvoor gediend zouden kunnen hebben maar uiteindelijk niet werden gebruikt.

Op basis van stilistische kenmerken veronderstelde Joannides (2008) een datering rond 1520, terwijl Pouncey (1962) een uiterste datering van 1530 opperde.[3] De frontaliteit van de centrale figuur past echter beter bij de stijl van Sebastiano’s late jaren, terwijl de diagonaal aangebrachte parallelle arceringen voor de schaduwing karakteristiek zijn voor diens gehele getekende oeuvre. De datering blijft dus onzeker.

De voorstelling en het aantal uitgebeelde figuren worden uiteenlopend geïnterpreteerd. Het is niet duidelijk of er sprake is van een combinatie van losse studies voor individuele figuren[4] of van een voorstudie voor een compositie van een groep van drie tot vijf figuren in interactie.[5] De linker figuur, half verscholen achter de voorste, lijkt zittend te zijn weergegeven, met een ontbloot rechterbeen dat naar voren steekt. Joannides (2008) opperde dat het om een vrouw gaat, waarbij hij wees op de pose en de ontblote borst. Luijten (1990) merkte de onnatuurlijke plaatsing van het hoofd op de schouders op, die de invloed van Michelangelo (1475-1564) verraadt. De hogergeplaatste, wegkijkende figuur rechts staat ogenschijnlijk niet in relatie tot de andere figuren. Hij is groter van proportie, is voornamelijk vanaf de schouders weergegeven en lijkt derhalve eerder een losstaande studie dan onderdeel van een compositie. De geschetste vorm boven de linkerschouder van de centrale figuur zou de linkerhand kunnen zijn van de meest linker figuur, maar kan ook het achterhoofd zijn van een schetsmatig getekende man in verloren profiel. Die zou dan een voor hem staande, ten halve lijve geschetste figuur omarmen, mogelijk een kind. Opvallend is dat diens hoofd in eenzelfde naar links afgewende positie staat als dat van de linkerfiguur. Vooralsnog blijft deze tekening derhalve raadselachtig.

Noten

[1] Gepubliceerd in: Dussler 1942, afb. 71.

[2] Musée du Louvre, inv. 357.

[3] Schriftelijke mededeling Philip Pouncey, 12.01.1962, bewaard in objectmap Museum Boijmans Van Beuningen.

[4] Luijten/Meij 1990, nr. 61.

[5] Rome/Berlijn 2008, cat. 82, pp. 286-287.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Sebastiano del Piombo

Venetië circa 1485 - Rome 1547

Bekijk het volledige profiel