:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van staande gebaarde man en drie jongemannen

Studie van staande gebaarde man en drie jongemannen

Anoniem (in circa 1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Studie van staande gebaarde man en drie jongemannen
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 413 mm
Breedte 262 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Ottavio Vannini
Vroegere toeschrijving naar: Andrea del Sarto (Andrea d’Agnolo)
Vroegere toeschrijving: Giovanni Battista Naldini
Inventarisnummer I 373 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600
Watermerk : anker in cirkel bekroond met zespuntige ster, met initialen L en M (70 x 44 mm, ondersteboven, links van het midden, op P3 van 9P, vH, bijgesneden folio), geen vergelijkbaar type met initialen onder Briquet 477-529 (vooral Veneto ca. 1500-1600), ook niet in Piccard Online, maar overeenkomstig met het watermerk (met initialen L en M) in een tekening toegeschreven aan Pier Dandini (Florence 1646-1712) in Museé du Louvre, inv. 16 128 (voormalige toeschrijving anoniem Italiaans 17de eeuw); Ariane de la Chapelle in Monbeig Goguel 2005, nr. 278, pp. 510-511, fig. 4
Inscripties ‘25’ (r.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst kunsthandelaar Julius W. Böhler (1883-1966), Luzern; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Andrea del Sarto); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Berenson 1938, nr. 1761A; Berenson 1961, nr. 1761 A-3 (Naldini); Freedberg 1963, p. 15 en 260 (Naldini)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

De aandacht in deze studie ligt bij de volle draperieën van de kleding van een bebaarde man. Deze is voluit afgebeeld in een volumineus gewaad, leunend tegen een balustrade of muur. In zijn rechterhand houdt hij losjes een stok vast. Zijn kleding, blote voeten en volle baard doen vermoeden dat het gaat om een profeet of ander Bijbels figuur. Achter de balustrade, en minder uitgewerkt, zijn nog drie andere figuren zichtbaar. Een van hen draait zijn hoofd richting de oude man alsof ze net samen in gesprek zijn geraakt. Waarschijnlijk is de voorstelling een fragment uit een grotere compositie, maar het is niet duidelijk of het een kopie naar een bestaand werk betreft of een voorstudie voor een schildering.

De tekening werd door Koenigs verworven als een werk van Andrea del Sarto (1486-1530). Freedberg (1963) was echter van mening dat het eerder om een vrije kopie naar Del Sarto gaat, gemaakt door Giovanni Battista Naldini (1537-1591). Deze toeschrijving was gebaseerd op het idee dat de tekening, samen met drie andere roodkrijtstudies uit de Koenigs Collectie, tot een groep kopieën naar Del Sarto’s fresco’s in Florence behoorde.[1] Dit blad is echter duidelijk van een andere hand en daarnaast ook niet te verbinden aan een bestaande schildering van deze meester. Omdat de stijl van de tekening ook niet overeenkomt met het werk van Naldini, kan het blad het beste worden aangeduid als Florentijns rond 1600.[2] Recent suggereerde Catherine Monbeig Goguel dat het blad ook uit de omgeving van Giovanni Battista Vanni (1599-1660) of Ottaviano Vannini (1585-ca.1643) zou kunnen komen.[3]

Noten

[1] Zie inv. I 112 (naar fresco in Chiostro dei Voti), en I 113 en I 114 (naar fresco’s in het Chiostro dello Scalzo). Freedberg 1963, p. 15 en p. 260.

[2] Aantekeningen op oude passe-partout: 'Andrea del Sarto' (Lütjens), 'late Flor. 16th c.'(?), 'late 16th c. Sienese' (Bambach), en 'Naldini? (Ger Luijten [?]).

[3] E-mailcorrespondentie op 16.06.2021.  

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker