:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Berglandschap met een stadje aan een meer

Berglandschap met een stadje aan een meer

Domenico Campagnola (in circa 1515-1516)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Domenico Campagnola was een leerling van zijn adoptievader Giulio Campagnola en mogelijk ook van Titiaan. Omdat de meeste van zijn fresco’s verloren zijn gegaan, is hij vooral bekend om zijn tekeningen en prenten. Zijn tekeningen zijn zorgvuldig uitgewerkte composities die als zelfstandige kunstwerken waren bedoeld. Deze tekening sluit dicht aan bij de tekeningen van Campagnola maar de tekenstijl is verfijnder en de compositie minder evenwichtig.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Berglandschap met een stadje aan een meer
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 169 mm
Breedte 244 mm
Makers Kunstenaar: Domenico Campagnola
Vroegere toeschrijving: Alessandro Allori
Inventarisnummer I 339 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1515-1516
Watermerk geen (vV, 6P, fijn papier); verwijderde doublure: geen (vV, 5P)
Inscripties 'Ale[x]andro Allori' (l.o., pen in lichtbruine inkt), 'Z 14' (verso, l.m.b., ondersteboven, pen in bruine inkt), 'Georgion' (idem. r.o., ondersteboven, pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderde doublure
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Alessandro Allori); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1953, nr. T 19; Venetië/Florence 1985, nr. 18; Maastricht/Bruges 2002, nr. II.12; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 3); Rotterdam (Rondom Fra B.) 2016
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel III, Prenten & Tekeningen (2009)
Rondom Fra Bartolommeo (2016)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1953, nr. T 19 (omgeving Giorgione); Aikema/Meijer 1985, nr. 18, ill (D. Campagnola); Ruggeri 1985, p. 235; Byam Shaw 1985, p. 832; Saccomani in Washington 1995, p. 150, onder nr. 31, n. 3; Van der Sman 2002-03, p. 84, nr. II.12, ill. (D. Campagnola, vroeg werk); Saccomani 2004, pp. 203-204, nn. 9, 10 (G. Campagnola, laat werk); Saccomani in Caen 2011, p. 124 onder nr. 33, pp. 220-221, nr. 8; Nickel 2017, vol. 1, p. 47, nr. 230, p. 107 nr. 509-510, p. 108, vol. 2, pp. 16, 23, 29, 31, 33, 69, 71-72 nr. 35 (D. Campagnola, vroeg werk), pp. 73-74, 91-93, 96, 100, 105 nr. 2, p. 592
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Dit blad behoort tot de vroegste landschapstekeningen van Domenico Campagnola. Samen met diens Landschap met een dorp aan een rivieroever (Parijs, privéverzameling) geeft de tekening een goede indruk van de manier waarop de jonge Domenico de tekenstijl van zijn adoptiefvader en leermeester Giulio Campagnola (ca. 1482-na 1515) imiteerde en tegelijkertijd een eerste, voorzichtige stap zette naar een strakkere lijnvoering. Vanaf 1517 zou Domenico een krachtiger handschrift bezigen, waarmee hij zijn tekeningen en eigenhandige kopergravures van een opvallende dynamiek voorzag.

De bij herhaling door Elisabetta Saccomani bepleitte toeschrijving aan Giulio Campagnola is niet houdbaar. Noch in het hier besproken blad, noch in de uitzonderlijk fris bewaard gebleven tekening in Parijs vinden we de levendige licht-donkereffecten die de boompartijen in Giulio’s tekening Berglandschap met gebouwen en twee bebaarde mannen op de voorgrond reliëf verlenen.[1] Tevens valt op dat de contouren van de boomstammen rechts op de voorgrond redelijk scherp zijn aangezet, een werkwijze die eigen is aan Domenico.

De Rotterdamse tekening vormt een vroeg voorbeeld van een paysage ordonné.[2] Weelderig begroeide heuvels, bergtoppen, rustieke bouwwerken en een vlakke waterpartij zijn in dit type landschapstekening op weloverwogen wijze over het beeldvlak verdeeld. De groepen gebouwen zijn in twee lagen boven elkaar geplaatst. De hoge boom rechts op de voorgrond fungeert door de verticale werking als verbindende schakel tussen deze twee plateaus. Van de bergketen aan de einder zijn alleen de omtreklijnen getekend. Mogelijk houdt deze weergave van ‘witte’ bergketens verband met Domenico Campagnola’s bestudering van de grafiek van Albrecht Dürer (1471-1528), in het bijzonder van diens houtsnede De visitatie uit 1503. Met louter grafische middelen wist Domenico een vredige, poëtische sfeer op te roepen. Hoogstwaarschijnlijk werd de landschapstekening als zelfstandig kunstwerk geconcipieerd, bestemd voor een kunstminnaar of bevriend collega.

Noten

[1] Musée du Louvre, inv. 4648; Oberhuber in: Parijs 1993, pp. 506-507.

[2] Châtelet 1984.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Domenico Campagnola

Venetië circa 1500 - Padua 1564

Bekijk het volledige profiel