:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Twee studies van koeien

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Twee studies van koeien
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 273 mm
Breedte 205 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Giulio Campagnola
Vroegere toeschrijving: Baccio Bandinelli
Vroegere toeschrijving: Moretto da Brescia (Alessandro Bonvicino)
Inventarisnummer I 337 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1500-1550
Watermerk Weegschaal in een cirkel (67 x 38 mm, middenin folio blad, op P4 van 7P, vH), vergelijkbaar met Briquet 2447 (Venetiaans, o.a. Wiener-Neustadt 1463-1466, Fabriano 1449), 2449 (Venetië 1473, Salzburg 1478, Palermo 1485) en Piccard Online AT3800-PO-116793 (Wiener-Neustadt 1466)
Inscripties 'L.66. / LL.37.' (verso, pen in bruine inkt, op verwijderde doublure)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. Richardson Sr. (L.2184, L.2995, L.2983: 'L.66, LL. 37'), F.W. Koenigs (L.1023a op de verwijderde montuur)
Herkomst Jonathan Richardson Sr. (1665-1745, L.2184, 2983, 2995 plank nr. L.66 / LL.37)*, Londen; - ; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929 (Moretto da Brescia); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur geen
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Gert Jan van der Sman

Staande en liggende runderen vormden bij gelegenheid het onderwerp van studie van gevestigde zestiende-eeuwse kunstenaars als Polidoro da Caravaggio (ca. 1500-1543) en Baccio Bandinelli (1488-1560). In een roodkrijtstudie van eerstgenoemde in New York zijn twee rustende koeien naast elkaar getekend.[1] In de Rotterdamse tekening daarentegen roept de mise en page, met twee dieren boven elkaar, nog altijd de indeling van bladen uit vijftiende-eeuwse tekenboeken in herinnering.

Hoewel het papier van de tekening een watermerk heeft dat mogelijk als vijftiende-eeuws en Venetiaans kan worden aangemerkt, wijst de tekenstijl op een datering in de eerste helft van de zestiende eeuw. Giulio Campagnola (1482-na 1515) behoort tot de groep van Venetiaanse tekenaars die in die periode veel in pen en bruine inkt werkte, maar hij legde zich voornamelijk toe op landschappen. Bovendien was zijn lijnvoering scherper en subtieler. Zijn getekende oeuvre biedt daarmee te weinig aanknopingspunten om de Rotterdamse tekening in diens omgeving te situeren. Zijn adoptiefzoon Domenico Campagnola (ca. 1500-1564) komt evenmin in aanmerking; hij bezat een veel krachtiger hand van tekenen. Bij gebrek aan specifiek vergelijkingsmateriaal dient te worden volstaan met de algemene aanduiding Noord-Italiaans, eerste helft zestiende eeuw.

Noten

[1] Morgan Library & Museum, inv. 2005.3.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker