:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Madonna met Christuskind

Madonna met Christuskind

Giovanni Bellini (in circa 1489)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Madonna met Christuskind
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 94 mm
Breedte 77 mm
Makers Tekenaar: Giovanni Bellini
Omgeving van: Andrea Mantegna
Maker: Anoniem
Inventarisnummer I 282 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1489
Watermerk waarschijnlijk geen, vanwege gebrek aan doorzicht door doublure (vH, ?P), bekeken met IRP (transmittent light)
Inscripties '50' (verso=doublure, m.o., potlood), 'omgeving Giovanni Bellini' (passe-partout)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a op verwijderde doublure)
Herkomst F. Kieslinger (1891-1955), Wenen; (?) Antiquariaat Jacques Rosenthal, München (Giovanni Bellini?); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, mogelijk verworven in 1928-1929 (Paduaans, eind 15e eeuw, verbeterd in Giovanni Bellini #); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 585; Amsterdam 1953, nr. T 6; Venetië 1949, nr. 131; Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 25, pl. 24
Interne tentoonstellingen Italiaanse tekeningen in Nederlands bezit (1962)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Fiocco 1933, p. 193, fig. 7 (Giovanni Bellini); Amsterdam 1934, nr. 585 ('richting van Mantegna'); Valentiner 1934, pp. 237, 239, pl. A (Giovanni Bellini); Van Marle 1923-38, dl. 17 (1935), p. 350 (Giovanni Bellini); Gamba 1937, nr. 114, fig. 121 (Giovanni Bellini); Tietze/Tietze-Conrat 1944, nr. A 303 (afgewezen toeschrijving aan Giovanni Bellini); Venetië 1949, nr. 131, ill.; Dussler 1949, p. 81; Fiocco 1949, pp. 42-44; Amsterdam 1953, nr. T 6 (toeschrijving aan Giovanni Bellini); Parijs/Rotterdam/Haarlem 1962, nr. 25, pl. 24; Heinemann 1962, p. 8, onder nr. 32; Gibbons 1965, p. 151, 153, fig. 8 en ill. op omslag (Giovanni Bellini)
Materiaal
Object
Plaats van vervaardiging Venetië > Veneto regio > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Giovanni Bellini staat bekend als de meester van de madonna’s, meestal voorgesteld met het Christuskind in haar armen. Er zijn er tientallen van zijn hand bewaard gebleven. Dit in de vroege noordelijke schilderkunst geïntroduceerde beeldtype, sterk samenhangend met de portretschilderkunst, werd in de tweede helft van de vijftiende eeuw - de vroege Italiaanse renaissance - zeer populair in Italië. Zij is meestal ten halve lijve uitgebeeld, geplaatst achter een borstwering, met of zonder landschappelijke achtergrond of wolkenlucht, soms afgezet tegen een gordijn of een opgehangen doek van gedecoreerd linnen of brokaat. In tegenstellig tot Bellini’s grote altaarstukken met tronende Maria’s omringd door heiligen (sacra conversazioni) - vaak nog op hun oorspronkelijke plaats in Venetiaanse kerken - zijn de madonna’s met alleen het Christuskind merendeels van een handzaam formaat. Bij de productie van deze, voor de particuliere markt bestemde, devotiestukken werd de kunstenaar geassisteerd door ateliermedewerkers, reden waarom vele ‘Bellineske’ madonna’s niet als eigenhandig maar als atelierwerk worden beschouwd.

Deze kleine schets, in de inventaris van de Collectie Koenigs beschreven als uit de school van Padua, staat in verband met een gesigneerd schilderij van Bellini uit omstreeks 1489, nu in Pasadena, zoals door Valentiner (1934) als eerste werd opgemerkt.[1] Met uitzondering van Tietze-Conrat (1944) accepteren de meeste auteurs de tekening als eigenhandig werk van Bellini. Heinemann (1962) beschouwde deze als voortekening voor het schilderij, Gibbons (1976) bestempelde haar als de enige eigenhandige tekening van Bellini die duidelijk in verband staat met een schilderij; de basale voortekening vormde voldoende aanwijzing voor een assistent om de eerste opzet te kunnen schilderen.

De tekening is waarschijnlijk later uit een groter blad met soortelijke voorstellingen uitgesneden en de bovenhoeken zijn daarbij onzorgvuldig afgeschuind. De twee figuren staan achter een met een dubbele penstreek aangeduide borstwering. Net als in het schilderij is de achtergrond leeg gelaten. Beide figuren zijn met diagonale arceringen tegen de neutrale achtergrond afgezet, met extra schaduwing rechts van hun hoofden. Een karakteristiek detail dat de toeschrijving aan Bellini onderstreept, is de uitbeelding van de mond en kin van het Christuskind met twee korte streepjes.[2] Men kan zich voorstellen dat de meester tientallen van dergelijke snelle schetsjes heeft gemaakt, als een staalkaart van variaties op dit zeer populaire beeldthema. Van dat werkmateriaal is helaas maar weinig bewaard gebleven.

Noten

[1] The Huntington Library, inv. 26.99; Valentiner 1934, pp. 237, 239, pl. B; Heinemann 1962, nr. 32, pl. 58.

[2] Zoals beschreven door Goldner 2019 - zonder referentie aan de Rotterdamse tekening - in zijn recensie van de grote tentoonstelling Mantegna and Bellini in de National Gallery in Londen. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni Bellini

Venetië circa 1430 - Venetië 1516

Bekijk het volledige profiel