:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Zittende Mars

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Zittende Mars
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd, doorgeprikt, op donker grijs geprepareerd papier (recto), doordruk van de rectozijde (verso)
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 178 mm
Breedte 132 mm
Makers Kunstenaar: Anoniem
Omgeving van: Andrea Mantegna
Vroegere toeschrijving: Piero della Francesca
Vroegere toeschrijving: Bernardo Castello
Inventarisnummer I 280 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1490-1510
Watermerk #anchor? (slecht doorzicht, vV?, ?P)
Inscripties 'MARTE' (?, l.m., pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken Anon. mark (niet in Lugt, niet L.2112), A.G.B. Russell (L.2770a), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Anon. (niet in Lugt); Archibald G.B. Russell (1879-na 1955, L.2770a), Londen/Swanage; zijn veiling, Londen (Sotheby's) 09.05.1929, lot 16, ill. (Piero della Francesca, £185 aan Beets); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929-1930 (Piero della Francesca); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 547
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Amsterdam 1934, nr. 547 (Piero della Francesca); Berenson 1961, vol. 2, nr. 1863H, vol. 3, fig. 87 (Piero della Francesca); Degenhart/Schmitt 1968, vol. I-2, p. 527 (N. Italië, 15de eeuw. omg. van Mantegna/Bellini); Forlani Tempesti 1991, p. 188 (later hand)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Rosie Razzall

Met uitzondering van een paar perspectieftekeningen, opgenomen in zijn verhandeling over de schilderkunst,[1] liet de Toscaanse kunstenaar Piero della Francesca (1412-1492) geen enkele andere tekening na. Toch poogden kunsthistorici aan het begin van de twintigste eeuw nog hoopvol tekeningen aan hem toe te schrijven, waaronder dit blad in Rotterdam. Sotheby’s catalogus voor de veiling van Russell in 1929 vermeldt over deze studie: ‘Wijlen de heer Charles Loeser was de eerste die in deze tekening het werk van deze grote meester herkende, een toeschrijving die sindsdien door deskundigen algemeen onderschreven wordt. Het werk zou de enige overgeleverde tekening van de kunstenaar zijn, en is dus uiterst zeldzaam en belangrijk.’[2] Charles Alexander Loeser (1864-1928), een Amerikaanse verzamelaar en deskundige die in Florence woonde, schreef nog een andere tekening, nu in New York,[3] als ook één in Harvard[4] aan de kunstenaar toe. Hoewel ook Loesers vriend, de kunsthistoricus Bernard Berenson (1865-1959), de toeschrijving van de Rotterdamse tekening in 1961 aan Piero della Francesca onderschreef,[5] wordt inmiddels niet een van deze drie tekeningen meer als werk van diens hand beschouwd. De tekening in New York wordt nog wel gesitueerd in de omgeving van Piero, maar de toeschrijving van het Rotterdamse blad blijft onzeker.

Deze tekening verbeeldt de figuur van Mars, zoals de annotatie ‘Marte’ links op het blad bevestigt. Hij draagt een helm, houdt in zijn rechterhand een zwaard en laat zijn linkerarm op een ovaal schild rusten terwijl hij bovenop zijn eigen borstharnas zit, wat duidelijker te zien is aan de verso, waar de omtreklijnen zijn doorgeprikt. De lijnen in pen in inkt getuigen niet van een al te vaardige hand, en later zijn er nog enkele hoogsels in wit aangebracht. Degenhart en Schmitt plaatsten de tekening in de omgeving van Andrea Mantegna (1431-1506) en Giovanni Bellini (omstreeks 1430-1516) rond eind vijftiende of begin zestiende eeuw,[6] mogelijk op grond van de donkergrijs gewassen grondlaag en de wat krasserige pennenstreken. Forlani Tempesti dateerde de tekening later dan de bladen in New York en Harvard, zonder een toeschrijving of nadere aanduiding van de regio,[7] en een handgeschreven voetnoot in Lütjens’ catalogus stelt als mogelijke tekenaar Ferrara voor.[8] Bert Meijer opperde een toeschrijving van dit blad aan Bernardo Castello (1557-1629), en daarmee een latere datering. Een aantal pen- en inkttekeningen van personificaties op blauw papier in Parijs[9] die eerder door Philip Pouncey aan Castello werden toegeschreven, zijn echter veel subtieler getekend dan de Rotterdamse tekening en in wit gehoogd. Andere tekeningen door Castello tonen een heel andere stijl en techniek, en de huidige auteur blijft dan ook bij een vroegere datering.

In zijn inventaris identificeert Lütjens het rechthoekige en deels afgesneden zwarte merkteken rechts onder op het blad als het verzamelaarsmerk van Paul Sandby (1731-1809), L. 2112. Wat er nog van dit merk te zien is komt echter niet overeen met Sandby’s stempel en moet dus van een andere verzamelaar zijn.

Noten

[1] Milaan, Bibliotheca Ambrosiana, De prospectiva pingendi, Ms. C 307 inf.

[2] Londen (Sotheby’s) 9 mei 1929, lot 16.

[3] Metropolitan Museum of Art, Robert Lehman Collection, inv. 1975.I.397.

[4] Harvard Art Museums/Fogg Museum, inv. 1932.130.

[5] Berenson 1961, dl. 2, nr. 1863H.

[6] Degenhart/Schmitt 1968, dl. I-2, p. 526-527, noot 12.

[7] Forlani Tempesti 1991, p. 188.

[8] Lütjens ca. 1928-1935, nr. I 280.

[9] Musée du Louvre, inv. 10604.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker