:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het gezin van Adam en Eva voor een hut

Het gezin van Adam en Eva voor een hut

Kopie naar: Baccio Bandinelli (in circa 1547-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het gezin van Adam en Eva voor een hut
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 357 mm
Breedte 261 mm
Makers Kopie naar: Baccio Bandinelli
Vroegere toeschrijving: Rosso Fiorentino
Inventarisnummer I 298 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1547-1600
Watermerk zespuntige ster in vierpuntige ster in cirkel (58 x 51 mm, rechtop, r. van het midden, op P5 van 7P, vH)
Inscripties ’49.’ (r.b., pen en bruine inkt), ‘[…] Gio:batt[ist]a Il Rosso.’ (l.o., pen en bruine inkt), ‘2’ (l.o., pen en bruine inkt), ‘14’ (r.o., pen en bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F. Abbott (L.970), E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a) op verwijderde doublure
Herkomst Francis Abbott (1801-1893, L.970), Edinburgh; Eugène Rodrigues (1853-1928, L.897), Parijs; zijn veiling Parijs (Godefroy, Huteau) 28-29.11.1928, lot 201 (Rosso Fiorentino); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1928 (Rosso Fiorentino); D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Florence > Toscane > Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Klazina Botke

Dit is een kopie naar een tekening van de Florentijnse beeldhouwer Baccio Bandinelli (1488-1560).[1] Het origineel bevindt zich in Chicago en behoort tot een groep studies voor bronzen reliëfs die voor de recinto, het achthoekige koor in de Dom van Florence, waren bedoeld.[2] Uit de beschrijving van Giorgio Vasari (1511-1574) in Le Vite blijkt dat Bandinelli 21 bronzen reliëfs met voorstellingen uit het Oude Testament aan het koor wilde toevoegen, maar deze uiteindelijk nooit realiseerde.[3] Jacob Bean identificeerde in 1960 als eerste een groep van tien tekeningen die dezelfde techniek en stijl hadden en onderdeel van deze opdracht waren. Roger Ward voegde daar later nog vier bladen aan toe.[4] De tekeningen bevinden zich nu onder andere in Wenen, Bayonne, Chantilly, Chatsworth, Londen, Parijs, Florence, en in privécollecties.[5] Ward ging ervan uit dat deze uit de eerste fase van het ontwerpproces stammen en suggereerde dat dit de bladen zijn die door Bandinelli in 1547-1548 ter beoordeling aan Cosimo I de’ Medici (1519-1574) werden voorgelegd.[6] Vanwege de verfijnde compositie en zorgvuldige modello-achtige uitvoering in pen en inkt behoren ze nu tot de meest indrukwekkende tekeningen die we van Bandinelli kennen.[7]

De Rotterdamse tekening is een kopie naar de vijfde voorstelling uit de serie. We zien Adam en Eva die zich na de verbanning uit het paradijs met hun kinderen Kain en Abel zelf moesten onderhouden. Adam is met een schoffel de grond aan het bewerken en Eva helpt een van de kinderen uit de uier van een geit te drinken, terwijl het andere kind het dier bij de nek vasthoudt. De voorstelling is deels gebaseerd op een fresco toegeschreven aan Dello Delli (1404-(na) 1466) in het Chiostro Verde van de Santa Maria Novella te Florence.[8]

Van een aantal tekeningen uit de serie zijn kopieën bekend. Zo is er volgens Ward van deze voorstelling een tweede zeer gelijkende kopie in een privécollectie.[9] Laura GiIes en Suzanne Fold McCullagh betoogden dat een deel van deze kopieën door Bandinelli zelf werd vervaardigd. De originele tekeningen zouden zijn bedoeld om aan de opdrachtgever te tonen, terwijl de kopieën als ricordi (herinneringen voor de kunstenaar zelf) dienstdeden.[10] Of dit voor de Rotterdamse tekening ook geldt, is moeilijk vast te stellen. Bandinelli’s eigen pentekeningen hebben opvallend regelmatige en systematische arceringen die hij inzette om vorm en volume aan zijn figuren te geven, maar in ons blad zijn alleen de contouren weergegeven. Het zou kunnen dat Bandinelli dit voor zijn ricordo voldoende achtte: de compositie is immers duidelijk. Onze tekening oogt daarnaast, net als een kopie met het offer van Isaac in Hamburg, erg vlak.[11] Het zou dus ook een latere kopie kunnen zijn, gemaakt in de omgeving van Bandinelli, misschien voor geïnteresseerde verzamelaars.

Noten

[1] Dit was al opgemerkt door Lachemann in 2004 (zie oud passe-partout).

[2] Art Institute of Chicago, inv. 1992.132; Folds McCullagh/Giles 1997, nr. 11. Zie ook Heikamp 1964.

[3] Vasari 1568, pp. 443-444.

[4] Ibidem; Bean 1960, nr. 3; Cambridge 1988, pp. 69-70.

[5] Zie ook Folds McCullagh/Giles 1997, nr. 11. Albertina, inv. 17673 en 290; Musée Bonnat, inv. 1265; Musée Condé, inv. DE 112; Chatsworth, inv. 31; British Museum, inv. 1895,0915.549; Musée du Louvre, inv. 147 en RF 491; Gallerie degli Uffizi, inv. 541 F (niet 504 F, zoals wel door Folds McCullagh/Giles 1997 genoemd).

[6] Cambridge 1988, p. 70. Zeker twee tekeningen werden volgens Vasari aan de opdrachtgever Cosimo I de’ Medici getoond: ‘Fu mostro al Duca questo modello et ancora doppi disegni fatti da Baccio […].’, zie Vasari 1568, p. 444.

[7] Vienna 2004a, p. 212.

[8] Folds McCullagh/Giles 1997, nr. 11.

[9] Ward 1982, nr. 223 C. Volgens Ward was het blad in bezit van dr. Pietro del Giudice, zie ook Sotheby’s, 17.04.1980, lot. 101.

[10] Folds McCullagh/Giles 1997, nr. 11.

[11] Kunsthalle Hamburg, inv. 21047 (kopie naar Bandinelli). Het origineel is in Wenen, Albertina, inv. 290. Ward erkende het Hamburgse blad wel als origineel. Het lijkt echter waarschijnlijker dat dit een kopie uit Bandinelli's naaste omgeving is, zie ook Birke/Kertész 1992, nr. 290.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Baccio Bandinelli

Florence 1493 - Florence 1560

Bekijk het volledige profiel