:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Odysseus en Telemachos op weg naar Laertes

Odysseus en Telemachos op weg naar Laertes

Francesco Primaticcio (in circa 1555-1559)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Odysseus en Telemachos op weg naar Laertes
Materiaal en techniek Rood krijt, wit gehoogd, op rood geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 221 mm
Breedte 288 mm
Makers Tekenaar: Francesco Primaticcio
Inventarisnummer I 297 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1555-1559
Watermerk Druiventros, in 8 rijen, met steel (55 x 30 mm, onder het midden van folio blad, naar rechts, tussen P3-4 van 7P, vV), vergelijkbaar met (maar groter dan) Briquet 13074 (48 x 33 mm, Lyon 1587, Toulouse 1589-90) en (kleiner dan) Briquet 13065 (57 x 42 mm, Lyon 1485-1530, Ambérieu 1520, Autun 1520), geen goed vergelijkbare voorbeelden in Piccard Online. Hetzelfde type watermerk, maar met initialen D en R in een tros met 11 rijen (57 x 34 mm; ref. Briquet 13154, Lyon 1533), komt voor in een andere voortekening van Primaticcio voor de Odysseus cyclus en in een studio kopietekening, nu beide in Teylers Museum, Haarlem, inv. A* 42 and 40 (Van Tuyll 2000. no. 374, 375).
Inscripties 'Domenichino' (verso, m.b., pen in bruine inkt), 'Mazzuola' (verso, midden, potlood), diverse nummers (verso)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Jean-Baptiste-François Nourri (1697-1784), Parijs; zijn veiling, Parijs (Folliot) 24.02.1785, waarschijnlijk lot 463 (FF 20 aan Martini); - ; Emile Wauters (1846-1933, L.911), Parijs; zijn veiling, Amsterdam (Muller) 15-16.06.1926, lot 142 ('Le départ de Loth. L'ange planat presse Loth et ses deux beaux-fils de quitter Sodome', voor Fl 525 aan Durlacher voor d'Hendecourt); Burggraaf Bernard d’Hendecourt; zijn veiling, Londen (Sotheby’s) 08-10.05.1929, lot 246 (BP 62 aan Beets); Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1929; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Amsterdam 1934, nr. 626; Parijs 1972, nr. 172; Rotterdam 1997-1998; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 1)
Interne tentoonstellingen Rondom Raphaël (1997)
De Collectie Twee - wissel I, Prenten & Tekeningen (2009)
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Lees 1913, pp. 89-90, fig. 101; Amsterdam 1934, nr. 626; McAllister Johnson 1966, pp. 25, 28 n. 3, pl. 16; Rondorf 1967, pp. 106-107; Mullaly 1969, pp. 631, n. 2; Parijs 1972, nr. 172, ill.; Béguin et al. 1972, pp. 6-7, fig. 7; Bjurström 1976, onder nr. 29; Bequin/Guillaume/Roy 1985, pp. 312-313; New York 1987, p. 27
Materiaal
Object
Techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Bologna > Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Albert Elen

Ooit werd gedacht dat deze tekening de verdrijving van Lot en zijn gezin verbeeldde.[1] Het werk kreeg pas de juiste titel toen het in 1972‑1973 werd opgenomen in de beroemde tentoonstelling van de school van Fontainebleau in het Grand Palais in Parijs. Odysseus en zijn zoon Telemachus lopen vergezeld van Eumaeus en Philoctetes naar de boomgaard van Odysseus' vader Laërtes. Het viertal reist bij daglicht, maar wordt in duisternis gehuld door een wolk die de godin Pallas Athena over hen uitspreidt. De scène is ontleend aan boek 23 van Homerus' beroemde epos de Odyssee (800 v.Chr.) over de avontuurlijke zwerftocht van de held Odysseus die na de val van Troje op de terugweg is naar het Griekse eiland Ithaca.

Zoals Lees (1913) al opmerkte, zij het zonder zich bewust te zijn van de juiste iconografie, is de tekening gerelateerd aan de cyclus van 58 muurfresco's van de Odyssee die Niccolò dell'Abbate (ca. 1509/12‑1571) schilderde naar een ontwerp van Francesco Primaticcio in de galerij van Odysseus in het kasteel van Fontainebleau.[2] De tekening behoort tot een groep van 31 studies voor dit belangrijke decoratieproject van de hand van Primaticcio. Een grote groep van negentien bladen bevindt zich nu in Stockholm,[3] en de andere zijn, in kleinere aantallen, verspreid geraakt over Wenen (4), Weimar (3), Haarlem (2), New York (1), Chantilly (1) en onbekende locaties (2).[4] Alle overgeleverde voorstudies zijn uitgevoerd in een karakteristieke, gemengde techniek van rood krijt met witte hoogsels op een rode ondergrond. De vaak langgerekte figuren zijn kenmerkend voor de maniëristische stijl waarin de kunstenaar werkte. De meeste studies zijn tot in detail uitgewerkt, inclusief de architectonische omlijsting van de scènes met vaak ingewikkelde perspectivische constructies. De laatste fresco's van de Odyssee-cyclus werden in de jaren 1559‑1560 geschilderd, maar de voorbereidende tekeningen werden waarschijnlijk al eerder vervaardigd, tussen omstreeks 1555 en 1559.

De galerij werd in 1738‑1739 afgebroken, maar de volledige Odyssee-cyclus was gelukkig al in 1632‑1633 door Theodoor van Thulden (1606‑1669) in een reeks prenten vastgelegd.[5] Hoewel de fresco's gespiegeld zijn weergegeven, kunnen we de voorbereidende tekeningen op grond daarvan toch vergelijken met de uiteindelijke composities. Het fresco dat aan de Rotterdamse tekening is gerelateerd, is afgebeeld in prent nummer 51.[6] Anders dan in de andere voorstudies is het linkerdeel van de compositie onderin leeg gelaten. Onder de zwevende figuur valt slechts vaag nog iets te onderscheiden. Rechts onder in de prent zien we een landschap met een stad en de poort waar Odysseus en zijn metgezellen zojuist doorheen zijn getrokken. De wolk rond het groepje mannen was bedoeld om ze aan het zicht van de vrijers van Odysseus' vrouw Penelope te onttrekken toen ze het paleis verlieten en door de stad liepen, maar hier lijkt de wolk weer te zijn opgetrokken nadat ze onopgemerkt de stad zijn uitgekomen en weer het daglicht instappen. De wolk is in de tekening slechts summier aangeduid, terwijl diezelfde wolk in de prent vrijwel de hele achtergrond vult. Vermoedelijk werd de verdere uitwerking van de compositie aan Dell'Abbate toevertrouwd en kreeg deze geheel de vrije hand.

De Rotterdamse tekening is zo'n 30 tot 40 millimeter smaller dan de andere bladen en dus wellicht enigszins verkleind. Daarnaast zijn de hoeken schuin afgesneden en later vervangen.

Noten

[1] Getypte inventaris van de Collectie Koenigs door Helmuth Lütjens, omstreeks 1928‑1935.

[2] Ook de gewelven van de galerij waren beschilderd met fresco's (omstreeks 1541‑1560) van taferelen met klassieke goden, die in de meeste gevallen ouder waren dan de fresco's op de muren (omstreeks 1550‑1560). De voorbereidende tekeningen voor de fresco's op de gewelven hebben geen betrekking op de Odyssee-cyclus en worden hier dus verder niet besproken.

[3] Nationalmuseum, inv. NM 818‑839/1863; Bjurström 1976, nr. 29‑47. Al deze tekeningen kwamen uit de collectie van Pierre Crozat in Parijs, afgaand op de geannoteerde nummering van Pierre‑Jean Mariette (L.3612). Als ook het Rotterdamse blad ooit deel uitmaakte van deze groep, zou er op het blad rechts onder een soortgelijk nummer gestaan moeten hebben, wat niet meer is vast te stellen omdat het blad is verkleind en de hoeken zijn afgesneden.

[4] Albertina, inv. 1980‑1982, 1988; Klassik Stiftung Weimar, inv. KK 4929, 4930, 4932 (Fischer Pace 2008, nr. 558‑560, afb., pl. op p. 16); Teylers Museum, inv. A* 41 en 42 (Van Tuyll van Serooskerken 2000, nr. 373, 374, afb., pl. 11); Metropolitan Museum of Art, inv. 62.204.2.

[5] Negen edities; Hollstein XXX, nrs. 37‑96. Naast deze prenten zijn er ook eigentijdse tekeningen naar de voorstudies overgeleverd, waarvan er zich drie (één van een voorstudie die verloren is gegaan) nu in Haarlem bevinden, Teylers Museum, inv. A* 40, 43, 44 (Van Tuyll 2000, nrs. 375‑377, afb.) en twee in de Klassik Stiftung Weimar, inv. KK 4931 en 4928 (Fischer Pace 2008, nr. 560, 561, afb.).

[6] Amsterdam, Rijksmuseum, inv. RP‑P‑OB‑66.782; Hollstein XXX, nr. 89.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Francesco Primaticcio

Bologna 1504 - Parijs 1570

Bekijk het volledige profiel